Microsoft gör det lättare att ominstallera Windows 10 utan oönskad programvara

Permalänk
Melding Plague

Microsoft gör det lättare att ominstallera Windows 10 utan oönskad programvara

Den senaste uppdateringen av Windows 10 Insider Preview kommer med Windows Refresh Tool, ett verktyg för att enkelt kunna göra en ren ominstallation av Windows utan förinstallerad "bloatware".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Va? Jag trodde att den inbyggda redan gjorde detta, vad är annars poängen med den?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gäller det även Microsofts egna bloatware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Va? Jag trodde att den inbyggda redan gjorde detta, vad är annars poängen med den?

Den inbyggda kan väll inte ta bort typ Calendar, Calculator, etc? så som jag fattade texten så var det detta det nya skulle klara av? Eller tänker jag helt fel?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Va? Jag trodde att den inbyggda redan gjorde detta, vad är annars poängen med den?

Grejen är väl den att laptops skickas med en egen partition med en bloatwareversion av Windows som används när man "ominstallerar" det. Dessa användare har oftast inte en egen, ren installationsfil. Nu så laddas en sådan ner och du slipper alla skitprogram från Acer och Co.

Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Den inbyggda kan väll inte ta bort typ Calendar, Calculator, etc? så som jag fattade texten så var det detta det nya skulle klara av? Eller tänker jag helt fel?

Det kommer inte heller den nya att göra (tyvärr). Den nya ser bara till att göra sig av med tredjepartssmörja, vilket jag trodde var en självklarhet även med den gamla.

Skrivet av heatm:

Grejen är väl den att laptops skickas med en egen partition med en bloatwareversion av Windows som används när man "ominstallerar" det. Dessa användare har oftast inte en egen, ren installationsfil. Nu så laddas en sådan ner och du slipper alla skitprogram från Acer och Co.

Eller är jag ute och cyklar?

Som jag förstått det så skulle man inte behöva några installationsfiler alls (på extern media eller dold partition), då Windows 10 kan "självsaneras". Men den självsanering som för närvarande existerar är alltså inte så bra som jag trodde.

Givetvis är det ju positivt att den nya gör ett bättre jobb - det klagar jag inte på - jag är bara förvånad över att det inte redan var så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shinzou:

Den inbyggda kan väll inte ta bort typ Calendar, Calculator, etc? så som jag fattade texten så var det detta det nya skulle klara av? Eller tänker jag helt fel?

Det verkar inte så men för er som vill ta bort de flesta av dessa onödiga appar så kan man göra det ganska enkelt med Powershell: http://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Bra!
Bloatade system har förstörd Windowsupplevelsen och PC-upplevelsen för alldeles för många!

Bra att den funktionen är så smidig och verkar enkelt och snabb att använda.
Men Microsoft borde tagit bloat och dålig användarupplevelse mer på allvar tidigare, många har redan dåliga associationer till Windows och pga det även PC.
Nog många som hellre vill ha en MacBook eller en Chromebook än en Windows PC.

Windows är ett bra system, men upplevelser som associerats via tredjeparter har traumatiserat användare.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av rektor:

Windows är ett bra system, men upplevelser som associerats via tredjeparter har traumatiserat användare.

Don't worry, be happy! http://www.dn.se/ekonomi/microsoft-in-i-cannabisbranschen/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kommer inte heller den nya att göra (tyvärr). Den nya ser bara till att göra sig av med tredjepartssmörja, vilket jag trodde var en självklarhet även med den gamla.

Jaa.. då gjorde den ju inte så mycket nytta. (bättre än ingenting dock!)

Skrivet av Uzanar:

Det verkar inte så men för er som vill ta bort de flesta av dessa onödiga appar så kan man göra det ganska enkelt med Powershell: http://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har iof använt ccleaner (från Piriform) till att ta bort massa av M$ egna applikationer så slipper man krångla med PowerShell.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Avstängd

Word

Mycket cred till microsoft för de här, förlåter dem för allt strul de givit mig med windows 10 och tidigare generationers operativsystem, Inklusive deras Office 365.

Permalänk
Medlem

Trist att man inte kan bli av med candycrush bara...

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Det verkar inte så men för er som vill ta bort de flesta av dessa onödiga appar så kan man göra det ganska enkelt med Powershell: http://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-...

Skickades från m.sweclockers.com

Med hjälp av "verktyget!" - "install_wim_tweak" från här: http://www.msfn.org/board/topic/152688-win6x_registry_tweak/

och genomläsning av hur man hanterar installations image-filer, så som det beskrivs här bl.a : https://blogs.technet.microsoft.com/jamesone/2009/05/26/how-t...

så har jag tvättat bort all 3dje-partsbloatware från min laptops återställningspartition innehållande windows 8, samt i förekommande fall de appar som kom med den releasen.
Har sedan flyttat tillbaka denna till sin ursprungliga plats och återställt datorn utan bloatware eller annat oönskat:)

Permalänk
Medlem

Tar denna även bort microsofts bloatware? Tex xbox appen osv som idag inte går att avinstallera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Bra!
Bloatade system har förstörd Windowsupplevelsen och PC-upplevelsen för alldeles för många!

Bra att den funktionen är så smidig och verkar enkelt och snabb att använda.
Men Microsoft borde tagit bloat och dålig användarupplevelse mer på allvar tidigare, många har redan dåliga associationer till Windows och pga det även PC.
Nog många som hellre vill ha en MacBook eller en Chromebook än en Windows PC.

Windows är ett bra system, men upplevelser som associerats via tredjeparter har traumatiserat användare.

Precis, upplevelsen när man packar upp och kör igång en Windows-dator för första gången är verkligen horribel. Det är popups till höger och vänster som gör reklam för olika saker, det ska scannas och analyseras och man uppmanas registrera sig för olika saker och köpa prenumerationer för anti-virus o.s.v. Det är kaotiskt, irriterande och oseriöst.

Dock kan jag tänka mig att Microsoft får lite problem med konkurrensverket om de pushar detta alltför mycket. De erbjuder alltså ett verktyg för att ta bort det adware som datortillverkaren använder för att subventionera datorn. Samtidigt subventionerar de själva numera Windows 10 med adware, och jag gissar att det här verktyget inte kommer stänga av det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Säg till när de tillåter att man avinstallerar all deras spyware.. innan dess är allt ointressant.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om https://github.com/W4RH4WK/Debloat-Windows-10/blob/master/scr...
Ta bara bort den raden med det du vill behålla! Jag behöll "windowscommunicationapps" för mail och kalender.
Powershell ISE med script pane gör det hela enkelt, glöm inte att starta det med adminrättigheter.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Säg till när de tillåter att man avinstallerar all deras spyware.. innan dess är allt ointressant.

Går att lösa med en Asus router som kör stock firmware och har en USB, förmodligen även med andra routrar om de kör med iptables. Löste det med Samba sharing till min Asus RT-N53 som inte har ngn USB.
Blev så lack på den lösningen så jag riggade upp en Eeebox-Desktop jag hittade på blocket för 350:-, med ett extra USB-nätverkskort och tog ner clear-os community-edition från här: https://www.clearos.com
Fixade i clearOS till samma funktion som beskrivs här: http://www.snbforums.com/threads/how-to-disable-windows-10-tr...

Det bästa med clearOS är att den vad jag vet varit med sedan 2002, och fortfarande är gratis för hemanvändare.

Edit: typo

Permalänk
Medlem

Alltså jag fattar inte vad som hänt? Microsoft brukade vara så jävla sämt i världen med Vista och Windows 8 men med Windows 10 så känns det som de går från klarhet till klarhet. Jag är en "kritisk" personlighet, snällt uttryckt. Men mef Windows 10 känns det inte som jag har något alls att klaga på och det blir bara bättre med tiden

Förutom då förståss att Microsoft övervakar mig och kommer döda mig eftersom de står i maskopi med NSA, men det är smällar man fåt ta. Det kostar att ligga på topp, som någon sa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v3_nazgul:

Går att lösa med en Asus router som kör stock firmware och har en USB, förmodligen även med andra routrar om de kör med iptables. Löste det med Samba sharing till min Asus RT-N53 som inte har ngn USB.
Blev så lack på den lösningen så jag riggade upp en Eeebox-Desktop jag hittade på blocket för 350:-, med ett extra USB-nätverkskort och tog ner clear-os community-edition från här: https://www.clearos.com
Fixade i clearOS till samma funktion som beskrivs här: http://www.snbforums.com/threads/how-to-disable-windows-10-tr...

Det bästa med clearOS är att den vad jag vet varit med sedan 2002, och fortfarande är gratis för hemanvändare.

Edit: typo

Tycker dock det är ointressant, så länge de inte släpper en version som är helt utan övervakning, så att även Agda på 75 år kan slippa känna sig övervakad.

Skrivet av Ozzed:

Alltså jag fattar inte vad som hänt? Microsoft brukade vara så jävla sämt i världen med Vista och Windows 8 men med Windows 10 så känns det som de går från klarhet till klarhet. Jag är en "kritisk" personlighet, snällt uttryckt. Men mef Windows 10 känns det inte som jag har något alls att klaga på och det blir bara bättre med tiden

Förutom då förståss att Microsoft övervakar mig och kommer döda mig eftersom de står i maskopi med NSA, men det är smällar man fåt ta. Det kostar att ligga på topp, som någon sa.

Alla är vi olika och det är väl tur det, för annars hade inte Microsoft haft några kunder kvar..
Sen handlar det inte om att någon ska komma och döda någon, utan rätten till ett privatliv, utan att känna sig övervakad i sitt hem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av isak:81:

Kan tipsa om https://github.com/W4RH4WK/Debloat-Windows-10/blob/master/scr...
Ta bara bort den raden med det du vill behålla! Jag behöll "windowscommunicationapps" för mail och kalender.
Powershell ISE med script pane gör det hela enkelt, glöm inte att starta det med adminrättigheter.

De som i skriptet står att de inte kan tas bort med "Remove-AppxPackage", kan tas bort med "install_wim_tweak", som jag nämnde högre upp här. Det var det jag gjorde i ett admin kommando-fönster där jag sparade ner "verktyget"

"
# apps which cannot be removed using Remove-AppxPackage
#"Microsoft.BioEnrollment"
#"Microsoft.MicrosoftEdge"
#"Microsoft.Windows.Cortana"
#"Microsoft.WindowsFeedback"
#"Microsoft.XboxGameCallableUI"
#"Microsoft.XboxIdentityProvider"
#"Windows.ContactSupport"
"
Men, med uppdateringen som kom häromdagen så installerades de om igen, plus att allt som var avslaget i inställningar slogs på:(

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Tycker dock det är ointressant, så länge de inte släpper en version som är helt utan övervakning, så att även Agda på 75 år kan slippa känna sig övervakad.

Alla är vi olika och det är väl tur det, för annars hade inte Microsoft haft några kunder kvar..
Sen handlar det inte om att någon ska komma och döda någon, utan rätten till ett privatliv, utan att känna sig övervakad i sitt hem.

Det finns en sådan version, men den är inte för Agda och förmodligen inte för de som köper ett färdigt paket från Elgiganten heller.
Versionen?, en tillrättalagd Windows Embedded installation tar hand om det problemet.

Permalänk
Medlem

Jag installerade om win10 helt utan refresh för ett par dagar sedan. Installation plus uppdateringar tar ungefär lika lång tid som att installera win7 plus patches. Dvs... några timmar. Efter total ominstallation ligger det kvar ett helt OS i en map på C som tar 15 gig och jag kan läsa win7 på flera ställen av installationen trots win10 orginal skiva.
Klarhet till klarhet?

Kul sen med när man byter språk och dina menyer och inställningar blir en mix av svengelska. Att Windows 10 är en bigdata massdatainsamlings maskin det är väl vedertaget vid det här laget.

Känns som man blir mindre och mindre admin och mer user consumer no control.

Sämsta
Skiten
Ever

Men det är ju ganska snyggt och prydligt att se på om man får det att fungera som man vill.

https://www.oo-software.com/en/shutup10

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte, all sk bloatware ingår ju numera i Windows.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Alla är vi olika och det är väl tur det, för annars hade inte Microsoft haft några kunder kvar..
Sen handlar det inte om att någon ska komma och döda någon, utan rätten till ett privatliv, utan att känna sig övervakad i sitt hem.

Rätten till ett privatliv utan att känna sig övervakad i sitt hem hade vi inte med Windows 7 heller, även om vissa vill lura i oss det.

Hur som haver så kanske jag bara börjar bli gammal. Men jag orkar verkligen inte stå och skrika på barrikaderna längre för ett påhittat hot. Om Microsoft vill spionera på mig när jag tittat på min shemaleakrobatdvärgscatporr eller vad det nu kan vara så visst... Ha så kul Microsoft.

Om man "av princip" inte vill bli övervakad och därför kör Windows 7 känns det som om man antingen är en Hipster, eller inte riktigt har koll på hur operativsystem fungerar.

Om problemet är att man inte vill bli övervakad av specifikt Microsoft så känns det ju ytterst märkligt att man känner sig trygg med Windows 7.

tidigare operativsystem kommer dö "plänned obsolescence"-döden förr eller senare... Så för min egen del känner jag ju att nej men fan liksom... Det är rätt tydligt vartåt det barkar.... Alla är övervakade, jämt. Men sålänge stater och företag har terrorister och andra "riktiga" hot att ta hand om är det rätt lugnt.

Privatliv finns inte längre, i alla fall inte om man vill använda saker med internetuppkoppling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Säg till när de tillåter att man avinstallerar all deras spyware.. innan dess är allt ointressant.

Inga problem alls att ta bort. Bara man vet hur som några längre upp skrivit om.
Min win 10 är helt ren från junk

Permalänk
Medlem

Hur blir det med telemetrin då? ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rätten till ett privatliv utan att känna sig övervakad i sitt hem hade vi inte med Windows 7 heller, även om vissa vill lura i oss det.

Hur som haver så kanske jag bara börjar bli gammal. Men jag orkar verkligen inte stå och skrika på barrikaderna längre för ett påhittat hot. Om Microsoft vill spionera på mig när jag tittat på min shemaleakrobatdvärgscatporr eller vad det nu kan vara så visst... Ha så kul Microsoft.

Om man "av princip" inte vill bli övervakad och därför kör Windows 7 känns det som om man antingen är en Hipster, eller inte riktigt har koll på hur operativsystem fungerar.

Om problemet är att man inte vill bli övervakad av specifikt Microsoft så känns det ju ytterst märkligt att man känner sig trygg med Windows 7.

tidigare operativsystem kommer dö "plänned obsolescence"-döden förr eller senare... Så för min egen del känner jag ju att nej men fan liksom... Det är rätt tydligt vartåt det barkar.... Alla är övervakade, jämt. Men sålänge stater och företag har terrorister och andra "riktiga" hot att ta hand om är det rätt lugnt.

Privatliv finns inte längre, i alla fall inte om man vill använda saker med internetuppkoppling.

Microsoft la till övervakning allt eftersom i Win7 och sedan när Windows 10 kom, så hade de samma skit i alla OS. Jag gjorde själv en ominstallation och stängde av all uppdatering för att inte få in skiten, innan jag gick över till Linux och OSX.

Den fantastiska terroristhots-linjen...... Inget skäl till varför varenda människa ska bli av med sin integritet och privatliv och speciellt inte till en utländsk underrättelsetjänst.

Skrivet av anon200632:

Inga problem alls att ta bort. Bara man vet hur som några längre upp skrivit om.
Min win 10 är helt ren från junk

Problemet är att alla vet inte hur.. och Microsoft skiter i sina kunder, då de inte ger dem vad de vill ha.
Själv vet jag hur, men jag litar ändå inte på att det fungerar och Microsoft har våldtagit mina datorer ett antal gånger för mycket.
Så rent krasst är det så här, att skiter dem i mig och vill bestämma vad jag har i min dator, hur jag använder den och ha tillgång till allt i den, skiter jag i dem.. Finns andra bättre OS, om man inte är "spelberoende".

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Alltså jag fattar inte vad som hänt? Microsoft brukade vara så jävla sämt i världen med Vista och Windows 8 men med Windows 10 så känns det som de går från klarhet till klarhet. Jag är en "kritisk" personlighet, snällt uttryckt. Men mef Windows 10 känns det inte som jag har något alls att klaga på och det blir bara bättre med tiden

Förutom då förståss att Microsoft övervakar mig och kommer döda mig eftersom de står i maskopi med NSA, men det är smällar man fåt ta. Det kostar att ligga på topp, som någon sa.

Sterjf 2 har talat.

Med största sannolikhet så saboterar tredje parts skräp program MSs egna skräp och övervakningsprogram så de måste rensas. Det är knappast så att MS bryr sig om sina användare (annat än att spionera på de det vill säga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invectus:

Jag installerade om win10 helt utan refresh för ett par dagar sedan. Installation plus uppdateringar tar ungefär lika lång tid som att installera win7 plus patches. Dvs... några timmar. Efter total ominstallation ligger det kvar ett helt OS i en map på C som tar 15 gig och jag kan läsa win7 på flera ställen av installationen trots win10 orginal skiva.
Klarhet till klarhet?

Kul sen med när man byter språk och dina menyer och inställningar blir en mix av svengelska. Att Windows 10 är en bigdata massdatainsamlings maskin det är väl vedertaget vid det här laget.

Känns som man blir mindre och mindre admin och mer user consumer no control.

Sämsta
Skiten
Ever

Men det är ju ganska snyggt och prydligt att se på om man får det att fungera som man vill.

https://www.oo-software.com/en/shutup10

Jag installerar en ren windows med alla uppdateringar på mindre än 1 timme..Visst jag har 1000mbit men flera timmar som du säger låter ju som att din dator är problemet och ej Windows..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz