Gymnasieval: Webbutveckling 2 eller Retorik?

Permalänk
Medlem

Gymnasieval: Webbutveckling 2 eller Retorik?

Hej Sweclockers!

Har gått klart mitt första år på gymnasiet på Teknik programmet och ska nu välja en kurs till nästa läsår. Valet står mellan Retorik och Webbutveckling 2.

Vilken skulle du valt? Har fått höra att Retorik är väldigt bra om man vill bli chef osv dock så gillade jag Webbutveckling 1 hyfsat mycket och tror att det skulle kunna gynna mig mer direkt (typ egen liten firma och göra hemsidor till småföretag)..

Känns lite som att man lär sig retorik över tid ändå om man pluggar vidare vilket jag definitivt kommer göra medan Webbutveckling känns som sista chansen att "pursue". Hade varit trevligt om man skulle kunna extra knäcka med att göra hemsidor på loven eller när studierna tillåter!

Någon som har en tanke om detta? Tycker att det finns mycket trevligt folk är på forumet och hoppas att någon skulle kunna hjälpa

MVH

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp länkar till de aktuella kursplanerna till båda kurserna?

Av egen erfarenhet, både som lärare och elev, så kan jag säga att mycket ligger på ditt intresse i båda ämnena och hur väl du kan ta till dig av det varje enskild lärare lär ut. Har du haft någon tidigare kurs med lärarna i de båda kurserna och vad tyckte du om deras sätt att lära ut?

Inte för att förstöra dina planer men det är väldigt få som kan hitta jobb där du kan extraknäcka med att bygga hemsidor. Jag kan inte direkt komma på något företag/organisation som tar in studenter från gymnasiet på den typen av arbeten så allt kommer falla på om du har ett kontaktnät som kan erbjuda dig den typen av jobb.

Permalänk
Medlem

Du lär knappast bli chef för att du läste Retorik på gymnasiet och det lär mest troligt inte göra någon större skillnad heller.
Och du kommer knappast göra hemsidor på loven med Webbutveckling 2. Dock, om intresse finns så är det så klart både roligt och hjälpsamt om du vill fortsätta med det. Men det kräver ett intresse. Att sitta hemma i veckor och lära dig själv.
Ska du enbart lära dig allt genom kurser kommer du behöva läsa en enorm samling kurser till innan du kan skapa något vettigt. Då majoriteten som jobbar med sådan har det som ett eget intresse och hobby. Därav att de har lärt sig själva nog mycket att jobba med det även om de inte har en massa kurser från skolar i det ämnet.

Tänk på dina framtidsplaner. Vad har du tänkt just nu? något du vill göra? jobba med? studera vidare efteråt?
Vad kan du behöva för det? Är webbutveckling 2 bättre än retorik eller tvärtom för det du har tänkt att göra i framtiden?

Självklart alltid en bra fråga men man måste planera lite framåt ibland. Fundera ut lite vad du vill göra, jobba med eller studera vidare till och tänk ut vad som hjälper dig mest.

Retorik känns som något som kan vara hjälpsamt i många tillfällen. Då många jobb använder ju kommunikation (who would have guessed?) av något slag och att förbättra den förmågan kan nog alltid vara hjälpsamt. Även om den enbart kom till nytta under en jobbintervju så är det alltid något.
Webbutveckling 2 kommer ju hjälpa dig om du vill fortsätta inom programmering eller liknande. Alltid bra att ha med sig i så fall.

Så klura lite på vad du tror kommer vara bäst för det du tänker på i framtiden. Hur som helst är det gymnasiekurser. Det är knappast "make it or break it" över det hela. Men det är en grund att fortsätta på i framtiden av livet som du alltid har med dig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av grvn:

Kan du lägga upp länkar till de aktuella kursplanerna till båda kurserna?

Av egen erfarenhet, både som lärare och elev, så kan jag säga att mycket ligger på ditt intresse i båda ämnena och hur väl du kan ta till dig av det varje enskild lärare lär ut. Har du haft någon tidigare kurs med lärarna i de båda kurserna och vad tyckte du om deras sätt att lära ut?

Inte för att förstöra dina planer men det är väldigt få som kan hitta jobb där du kan extraknäcka med att bygga hemsidor. Jag kan inte direkt komma på något företag/organisation som tar in studenter från gymnasiet på den typen av arbeten så allt kommer falla på om du har ett kontaktnät som kan erbjuda dig den typen av jobb.

Båda lärarna är toppen tycker jag. Har haft en kurs tidigare med var lärare (Svenska 1 och Webbutveckling 1) där fick jag högsta betyg hos båda.

Min tanke var att starta egen firma och göra hemsidor till väldigt små företag då jag vet många sådana som har horribla hemsidor för tillfället. Kan jag tjäna "små summor" under min tid på gymnasiet så är jag oerhört nöjd, det är ju att göra något sånt här eller göra ett riktigt slit jobb under sommaren några veckor.. Man bör väl kunna tjäna några tusenlappar per hemsida man gör?

Tack för bra svar förresten!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Min tanke var att starta egen firma och göra hemsidor till väldigt små företag då jag vet många sådana som har horribla hemsidor för tillfället.

Du får ingen nytta av dina webbutvecklingskunskaper om du inte lyckas sälja in dig hos potentiella kunder. ;p
Kör på retoriken, det är någonting som drar nytta av den sociala situation en klass ändå är. Webbutvecklingen däremot kan du lika gärna sitta och pilla med hemma närhelst du vill.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Båda lärarna är toppen tycker jag. Har haft en kurs tidigare med var lärare (Svenska 1 och Webbutveckling 1) där fick jag högsta betyg hos båda.

Att du trivs med läraren är en av de viktigaste delarna för att du ska ta till dig kursen.

Jag tog mig friheten att leta runt bland kurserna som finns att erbjuda på gymnasiet och hittade SVERET0 samt WEBWEU02 (kurskoder, brukar stå på elevernas scheman), gissar att det är de två som du väljer mellan.
Kursplan för SVERET0 http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasie...
Kursplan för WEBWEU02 http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasie...

Att göra ett val mellan dem skulle i mitt fall helt bero på vilka andra kurser som man läser. Jag gissar att kursvalet beror på elevens val och då skulle jag som lärare rekommendera att du tittar på vilken kurs som kan ge dig bredd emot det område du studerar.
Båda kurserna kan vara givande och vilket som skulle ge dig mest är omöjligt att säga utan att se din hela kursplan, lära känna dig och dina ambitioner och förutsättningar och se vad du har hittills gjort.

Tittar man på kurserna utan någon koppling till resterande kursplan och väger bort dig ur ekvationen och bara tittar på innehåll så skulle jag säga att Webbutvecklingen ser ganska grundläggande ut. Jag undervisar själv i det datavetenskapliga området (även om jag vanligen inte har webbutveckling) och som kursplanen ser ut så är det fortfarande ganska grundläggande kunskaper den går igenom. Kursen är säkert en bra grund att fortsätta på om man ska läsa mer webbutveckling men med kunskaperna som du får från den kursen så kommer du ha otillräckligt med kunskaper för att leverera hemsidor till kunder. "visitkorts"-hemsidor och väldigt enkla hemsidor kan du säkert göra, vilket kanske är precis vad en kund vill ha, men kommer de och vill ha något mer avancerat så behöver du djupare kunskaper. Som de andra skrivit så kommer du behöva investera många timmar av din fritid utanför skolan för att ha den kunskap som krävs för att nå ditt mål.

Retoriken kan komma till nytta om du ska läsa vidare på t.ex. högskola eller universitet då mycket av det som står i kursplanen är sådant som många tar för givet att du kan men något som man sällan lär ut. Även ute i yrkeslivet så är det bra att kunna argumentera och man kan få stora fördelar om man kan se saker från vinklar andra inte kan. Något som den kursen också lär ut som alltid är viktigt att kunna när man ska interagera med andra är förståelse för skillnaden på att kritisera någon och att ge konstruktiv kritik. Kursen ger dig också kunskaper i hur man riktar den information man vill delge till den tilltänka publiken vilket är mycket viktigt att kunna i yrkeslivet för att kunna förmedla sina idéer.

Skulle jag göra valet så skulle valet bero på vad jag vill få ut av det. Vill jag ha en kurs jag finner intressant/rolig så skulle jag välja webbutveckling. Vill jag ha en kurs som ger mig mest nytta inför framtiden så skulle jag välja retorik.

Skrivet av Skylar7s:

Min tanke var att starta egen firma och göra hemsidor till väldigt små företag då jag vet många sådana som har horribla hemsidor för tillfället. Kan jag tjäna "små summor" under min tid på gymnasiet så är jag oerhört nöjd, det är ju att göra något sånt här eller göra ett riktigt slit jobb under sommaren några veckor.. Man bör väl kunna tjäna några tusenlappar per hemsida man gör?

Du är inte först med den tanken och jag har under åren sett många som siktat på detta men väldigt få som fått något jobb gjort. Här är det viktigaste ett kontaktnät för att få jobben och en förmåga att kunna sälja sig själv. Under min studietid på gymnasiet så hade jag också samma idé, jag tänkte sälja hemsidor och få lite extra pengar. Det gick kasst länge men jag hade tur och hade kontakter som fixade lite jobb åt mig. Blev mest databaslösningar då kunderna insett att excel var otillräcklig. Men trots mitt kontaktnät så tjänade jag under hela studietiden <10 000kr. Bra sätt att få erfarenhet, men gör du det för pengar så tjänar du mer på att klippa gräsmattor.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att din framtid inte hänger på valet mellan två gymnasiekurser. Jag har gått både en Retorik kurs och en webbdesign kurs (inte riktigt samma men antagligen snarlik) och hade väldigt roligt på retoriken och den har jag haft stor nytta av. Webbdesign kursen läste jag in på en eftermiddag.

Hade jag varit du hade jag kört på retorik kursen och sedan kört på CodeCademy, ni kommer antagligen inte göra mer än väldigt enkla hemsidor med html och css och kanske använda något enkelt bibliotek. Detta är något du kan läsa in på egen hand väldigt snabbt medan retorik är svårare att göra själv.

I värsta fall kan du kanske läsa båda? Så länge de inte har lektioner samtidigt borde det gå bra.