Windows 10 från Dreamspark, ha kvar efter bytt moderkort?

Permalänk

Windows 10 från Dreamspark, ha kvar efter bytt moderkort?

Hej!

Efter att mitt gamla 560Ti dog förra veckan så tänkte jag att det är lika bra att uppgradera diverse komponenter i datorn. Då blev det ett nytt moderkort, Skylake (lite onödig uppgradering med tanke på att jag hade 2500k innan, men ändå), DDR4 och snart Polaris/Pascal är det tänkt.

Nu är det så att jag använt mig av Windows 10 Pro som jag hämtat från Dreamspark genom min högskola. Tänkte bara fråga om ni har koll på om man kan, på något sätt, använda denna produktnyckel på det nya moderkortet? Jag har fått för mig att man inte får byta några större komponenter i datorn innan licensen slutar fungera (liknande OEM) eller att man iallafall måste, på något sätt, avaktivera licensen på datorn innan man omformaterar.

Någon av er som har någon insikt i detta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har använt samma dreamspark efter jag bytt mobo/cpu/ram och det funkade utan problem.

Permalänk
Medlem

Ja det går att använda med nytt moderkort. Det blir lite strul (samma med alla ms produkter) om du formaterar/ominstallerar för många gånger bara, tror det är typ 5-10, då måste man ringa deras automatiserade system för att aktivera sin installation.

Permalänk
Skrivet av 7487:

Ja det går att använda med nytt moderkort. Det blir lite strul (samma med alla ms produkter) om du formaterar/ominstallerar för många gånger bara, tror det är typ 5-10, då måste man ringa deras automatiserade system för att aktivera sin installation.

Okej, jag har omformaterat på samma mobo kanske 3 gånger utan större problem, så förhoppningsvis går det iallafall ett par gånger till.

Jag läste här att man kan avinstallera produktnyckeln, men detta behöver man alltså inte göra för att installera på ett nytt mobo?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB