Radeon RX 460 prestandatestas i 3DMark 11

Permalänk
Medlem

Missförstå mig inte. Jag diggar AMD, ochhar stöd-handlat en hel del av deras produkter. Exempelvis den fx 6300 som jag sitter på nu, även om en i3:a nog hade varit ett bättre köp. En fx plus eftermarknadsfläkt = samma pris.

Det känns som AMD kommer med den ena gäsp-varningen efter den andra just nu. Och efter nVidias 1070 och 1080 behövs en hel del för att team red skall få ens uppmärksamhet.

Man kan ju inte stöd-handla från AMD i all evighet.

För fan. Kom igen nu, team red....

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Missförstå mig inte. Jag diggar AMD, ochhar stöd-handlat en hel del av deras produkter. Exempelvis den fx 6300 som jag sitter på nu, även om en i3:a nog hade varit ett bättre köp. En fx plus eftermarknadsfläkt = samma pris.

Det känns som AMD kommer med den ena gäsp-varningen efter den andra just nu. Och efter nVidias 1070 och 1080 behövs en hel del för att team red skall få ens uppmärksamhet.

Man kan ju inte stöd-handla från AMD i all evighet.

För fan. Kom igen nu, team red....

Håller helt med. Sitter på ett Tri-X, som det absolut inte är något fel på, men som ett 1080 mer eller mindre krossar med cirka dubbel prestanda. Och ja, jag är medveten om prisskillnaden.
Hade förväntat mig att se "något coolt" från AMD detta år, men NEJ! Det har blivit en "gäspning". Och om Nordic Hardware har rätt i hur prissättningen kommer att bli(rx 480) så, tja AMD, då finns det ingen som helst anledning att köpa. Inte ens göra ett stödköp.

Aja, man får väl vänta och se. Bra för mig som konsument (priser) är det i alla fall inte.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Missförstå mig inte. Jag diggar AMD, ochhar stöd-handlat en hel del av deras produkter. Exempelvis den fx 6300 som jag sitter på nu, även om en i3:a nog hade varit ett bättre köp. En fx plus eftermarknadsfläkt = samma pris.

Det känns som AMD kommer med den ena gäsp-varningen efter den andra just nu. Och efter nVidias 1070 och 1080 behövs en hel del för att team red skall få ens uppmärksamhet.

Man kan ju inte stöd-handla från AMD i all evighet.

För fan. Kom igen nu, team red....

Stödköpa? Det är ingen liten bäbis som behöver nappen utan ett mångmiljard företag
Det är väl som att välja mellan steakhouse 1 och steakhouse 2. Du tycker personligen att maten är godare på steakhouse 2 men går till steakhouse 1 för att dom har mindre kunder, du blir ju ändå mätt liksom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Stödköpa? Det är ingen liten bäbis som behöver nappen utan ett mångmiljard företag

Sant. Men jag behöver AMD. Vi behöver AMD. Även om vi bara köper Intel. Det får inte bara bli en.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Sant. Men jag behöver AMD. Vi behöver AMD. Även om vi bara köper Intel. Det får inte bara bli en.

Om "vi bara köper Intel (eller Nvidia)" så känns det onödigt att dra ut på lidandet, även jag dom senaste åren har köpt enbart AMD känner ju att det är lönlös kamp att försöka stödja AMD (jag tycker faktiskt att dom har bra produkter, bortsett från Bulldozer samt den höga strömförbrukningen från deras två senaste generationer grafikkort) om den stora majoriteten fortsätter köpa Intel/Nvidia och ser AMD och dess köpare enbart som ett sätt till att sänka priserna på produkter från Intel/Nvidia. Det kommer ge mindre pengar tilll AMD vilket leder till förmodligen sämre produkter, reklam (AMD behöver synas mer, dom har varit dåliga på den punkten om än de har höjt upp sig den senaste tiden), anställning av folk etc vilket kommer att göra att dom försvinner. Kanske är det för det bästa, kanske kommer det någon ny aktör som kan ta sig an Intel/Nvidia om än det inte är direkt walk in the park, lär väl krävas enorma summor av pengar. Eller så blir det bara Intel och Nvidia kvar vilket kanske inte är helt fel det heller, båda företagen gör ju riktigt fina produkter och har kvalité över sig och då kommer dom flesta nog bli nöjda om än det finns risk för att det lär gå långsammare i utvecklingen samt att priserna kanske höjs lite.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

1000kr är bra. Ungefär där jag köper mina grafikkort.
Kan dock tänka mig gå upp om korten fortf är under 75W o passiva.
Hade hoppats på att se amd slå 950. Då är det ju bevisat att man kan få mer prestanda för mindre ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hjälpsam

Jag köper inte AMD för att "stödköpa" jag köper AMD för att de ger mig vad jag vill ha.

Förstår inte många kommentarer här, AMD:s RX460 verkar bli kung bland kort för dryga tusenlappen och ni ser detta som ett misslyckande!?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Min börs mår bra AMD 5.26$ och Canacord gav köp guidence upp till 6$. Endast 15% shortat nu. Många tårar där.
Instutitioner börjar titta på AMD för aktiepriset motsvarar vad de inte har släppt än. Om jag inte minns fel börjar Blackrock och Berkshire köpa in sig. Oftast vet dessa instutitioner långt mer och tidigare med analyser och införmation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Om "vi bara köper Intel (eller Nvidia)" så känns det onödigt att dra ut på lidandet, även jag dom senaste åren har köpt enbart AMD känner ju att det är lönlös kamp att försöka stödja AMD (jag tycker faktiskt att dom har bra produkter, bortsett från Bulldozer samt den höga strömförbrukningen från deras två senaste generationer grafikkort) om den stora majoriteten fortsätter köpa Intel/Nvidia och ser AMD och dess köpare enbart som ett sätt till att sänka priserna på produkter från Intel/Nvidia. Det kommer ge mindre pengar tilll AMD vilket leder till förmodligen sämre produkter, reklam (AMD behöver synas mer, dom har varit dåliga på den punkten om än de har höjt upp sig den senaste tiden), anställning av folk etc vilket kommer att göra att dom försvinner. Kanske är det för det bästa, kanske kommer det någon ny aktör som kan ta sig an Intel/Nvidia om än det inte är direkt walk in the park, lär väl krävas enorma summor av pengar. Eller så blir det bara Intel och Nvidia kvar vilket kanske inte är helt fel det heller, båda företagen gör ju riktigt fina produkter och har kvalité över sig och då kommer dom flesta nog bli nöjda om än det finns risk för att det lär gå långsammare i utvecklingen samt att priserna kanske höjs lite.

Ja det är kanske dumt att stöd-köpa och så. Men jag delar inte din optimism när det gäller monopol på marknaden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma bort att vi här på Swec och i Sverige generellt lägger mer pengar på datordelar än många andra runt om i världen.

Jag tycker AMD har siktat helt rätt med Polaris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag testar att fråga igen: Hur vet vi/ni att det är 460 som testas?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag testar att fråga igen: Hur vet vi/ni att det är 460 som testas?

Finns inga källor som med allt annat där "läckor" så kallat kommer ut. Med den relativt låga scoren så är det mest troligt att det är 460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Finns inga källor som med allt annat där "läckor" så kallat kommer ut. Med den relativt låga scoren så är det mest troligt att det är 460.

Men det står ju inget om att det är läckor utan bara att det faktiskt är 460, det var därför jag undrade lite hur man kunde veta det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men det står ju inget om att det är läckor utan bara att det faktiskt är 460, det var därför jag undrade lite hur man kunde veta det.

Hmm du driver en fråga som ingen kan besvara. Det är internet så ta det för vad det är. Vad skulle det annars vara för krets.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sjukt:

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag testar att fråga igen: Hur vet vi/ni att det är 460 som testas?

Wccf är källan, och där kan man läsa hur dom hittade benchmarken.

"The Polaris 11 GPU is basically the Polaris 10 cut in half, and has been associated with the machine IDs: 67EF:C3 and 67FF:08, both of which were used to trace the benchmarks in the 3DMark 11 database."

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!