Ett sista rop på hjälp! Löda ny 3,5mm kontakt!

Permalänk

Ett sista rop på hjälp! Löda ny 3,5mm kontakt!

Försöker löda på en ny kontakt till mina hörlurar som för övrigt är av märket Nocs. Jag har fått ljud i båda lurarna men det är kraftigt försämrat och jag tror att det bara är högra ljudet som spelas upp i båda lurarna för om jag sätter ljudet till vänster sidan slutar båda att fungera.

Här nedan är kontakten och sladden och nu undrar jag vilka kablar som skall sitta var?

Det är en röd, blå, röd och grön randig och en vit (med koppar inuti) som är typ inlindad i tunna koppar trådar.

När jag har fått ljud i båda lurarna har vit suttit på den stora i mitten, röd och blå har suttit på varsin sida och den lilla i mitten har jag inte gjort något med.

Här nedan är bilder på sakerna.

Kontakt:
https://drive.google.com/file/d/0B2mDAyOt5Qr0U0FFbXNKOEpaeHM/...

Sladd:
https://drive.google.com/file/d/0B2mDAyOt5Qr0STI4WWE4bGxCVDg/...

tack på förhand // Olle

Permalänk
Rekordmedlem

Är det en hörlur eller ett headset ? Det är ovanligt att en hörlur har 4 polig kabel men det kan ju vara så om man inte kopplar kapslarnas jord via en gemensam ledare, i så fall är "kopparledarna" troligen jord och de plastisolerade respektive kanal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Akta dig även så att sladdarna inte är vaxade som isolator, och om du skaver bort vaxet så kortsluter du kablarna med varann...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det en hörlur eller ett headset ? Det är ovanligt att en hörlur har 4 polig kabel men det kan ju vara så om man inte kopplar kapslarnas jord via en gemensam ledare, i så fall är "kopparledarna" troligen jord och de plastisolerade respektive kanal.

Det är ett par vanliga hörlurar med mikrofon!

Permalänk

Att löda på hörlurskablar är förjäkla pilligt och slutar oftast med att de går sönder igen. Om inte lurarna var hutlöst dyra skulle jag köpt ett par nya istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Att löda på hörlurskablar är förjäkla pilligt och slutar oftast med att de går sönder igen. Om inte lurarna var hutlöst dyra skulle jag köpt ett par nya istället.

Jag håller med. Det är så jäkla små trådar och det krävs extremt lite belastning för att ha av dem igen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olleolssonse:

Det är ett par vanliga hörlurar med mikrofon!

En hörlur har ingen mikrofon, monterar man dit en mikrofon får man ett headset.
Det gör det lite svårare men det borde gå att mäta vad som är vad, mikrofonen lär ha betydligt högre impedans än kapslarna som ger ljud, ljudskaparna lär inta ha mer än 30 Ohm i resistans och det bör mäta likvärdigt på "2 ställen" eftersom du har 2 stycken av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mrqaffe:

En hörlur har ingen mikrofon, monterar man dit en mikrofon får man ett headset.
Det gör det lite svårare men det borde gå att mäta vad som är vad, mikrofonen lär ha betydligt högre impedans än kapslarna som ger ljud, ljudskaparna lär inta ha mer än 30 Ohm i resistans och det bör mäta likvärdigt på "2 ställen" eftersom du har 2 stycken av dem.

Helt korrekt.
Kolla lite om du kan kan hitta bilder på nätet av vad som är vad, annars får du testa dig fram.

Gjorde likadant med Bose QC 25 när jag pysslade med moddade kablar, listade dock ut det med tanke på att jag hade extra kablar att "leka med".

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kollade bilderna nu (hade inte gjort det innan)

Och ja, det är samma modell som Bose använder till sina QC25 -kablar, alltså vaxade modeller.
För att kunna löda dessa så måste du bränna av en bit utav vaxet först, jag gjorde det med en tändare snabbt som tusan (annars skalar du för mycket isolering!) eller bara med lödkolven.

Se till att klippa av kablarna rakt av innan du påbörjar någon form utav vax-borttagning dock.

Detta är pilligt som fasen, men önskar dig lycka till och en skickar över en hink tålamod!

Jag gjorde dock 10-talet kablar med samma typ utav lödning, så ingenting är omöjligt - men det hänger lite på hur händig du är med en lödkolv..

Edit; Vilken modell utav Nocs är detta ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En hörlur har ingen mikrofon, monterar man dit en mikrofon får man ett headset.
Det gör det lite svårare men det borde gå att mäta vad som är vad, mikrofonen lär ha betydligt högre impedans än kapslarna som ger ljud, ljudskaparna lär inta ha mer än 30 Ohm i resistans och det bör mäta likvärdigt på "2 ställen" eftersom du har 2 stycken av dem.

tack för tipset ska testa de!

Skrivet av andreas_dock:

Kollade bilderna nu (hade inte gjort det innan)

Och ja, det är samma modell som Bose använder till sina QC25 -kablar, alltså vaxade modeller.
För att kunna löda dessa så måste du bränna av en bit utav vaxet först, jag gjorde det med en tändare snabbt som tusan (annars skalar du för mycket isolering!) eller bara med lödkolven.

Se till att klippa av kablarna rakt av innan du påbörjar någon form utav vax-borttagning dock.

Detta är pilligt som fasen, men önskar dig lycka till och en skickar över en hink tålamod!

Jag gjorde dock 10-talet kablar med samma typ utav lödning, så ingenting är omöjligt - men det hänger lite på hur händig du är med en lödkolv..

Edit; Vilken modell utav Nocs är detta ?

det är ett par Nocs Ns700 Phaser men dom är bara 1 halv år så känns segt att köpa nya! ingen garanti va det dessvärre!

Permalänk
Livsnjutare 😎

@olleolssonse:

https://fyndiq.se/product/4648994-ns700-phaser-pale-red/?utm_...

248kr för ett par nya inkl. frakt.
Visst, de är röda, men ta bara kabeln då..

Om inte annat så är den tiden du troligtvis behöver lägga ner på det vidare värt det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

@olleolssonse:

https://fyndiq.se/product/4648994-ns700-phaser-pale-red/?utm_...

248kr för ett par nya inkl. frakt.
Visst, de är röda, men ta bara kabeln då..

Om inte annat så är den tiden du troligtvis behöver lägga ner på det vidare värt det.

Har lödat om både ett par Urbanears och ett par högtalere så känns mest frustrerande att det ska vara så svårt denna gången!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av olleolssonse:

Har lödat om både ett par Urbanears och ett par högtalere så känns mest frustrerande att det ska vara så svårt denna gången!

Go crazy my man, valet är ditt

Tänk på att fluxa eller rengöra lödpunkterna innan bara, så blir de lite lättare kanske.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Go crazy my man, valet är ditt

Tänk på att fluxa eller rengöra lödpunkterna innan bara, så blir de lite lättare kanske.

Bra tips detta!

Att fluxa riktigt pilliga lödningar, lönar sin i längden.

Tänk även på att ta bort all gammal tenn som sitter.
Rengör sen med till exempel isopropanol.

Själv gillar jag att " finlöda" med lödtenn som har flussmedel i separata kanaler, det går att köpa på t e x Kjell o C.

Men är det riktigt pilligt fluxar jag ändå.
Tennet flyter ut så mycket bättre.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]