Permalänk
Medlem

Köp av ny mus, tips?

Sitter idag med en Razer Deathadder Chroma som jag gillar skarpt. Dock så gnisslar hjulet nåt oerhört efter flitig användning, något som stör mig såpass mycket att ny mus måste köpas.
(Vid rengörning så blir hjulet tyst i ca 24 timmar innan det börjar gnissla igen).

Som nästan alla andra så har min favoritmus genom tiderna varit MX518(om det behöver vägas in).

Jag misstänker även att jag använder fingerknapparna ganska hårt dessutom för jag har inte haft någon mus förrän nuvarande som överlevt mer än ett år utan att jag råkat ut för problemet med dubbelklick när man gör singelklick.

Så, har ni några bra tips?

Permalänk
Medlem

Jag har varit riktigt nöjd med min Steelseries Rival i ett par år nu. Och baserat på recensioner osv så verkar jag inte vara ensam. Tidigare har jag också haft bekymret att musen antingen börjar dubbelklicka eller att den inte registrerar klick alls, men inte med denna.

En nackdel med den äldre versionen är dock att gummisidorna är lite för mjuka och nöts ner och blir "geggiga" rätt fort. Men i den nya 700-versionen så ska de ha fixat detta med ett hårdare gummimaterial. Den finns dessutom recenserad här http://www.sweclockers.com/test/21912-steelseries-rival-700

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Hur stora händer har du? Macro knappar? Jag är förälskad i Q-pad då för mig med ganska stora händer.

http://qpad.com/products/mice/5K/

Permalänk
Medlem

DX 20?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

@Ohjay: Ett tips är att åka och prova, media markt brukar ha möss som man kan testa. Allt beror ju på hur musen sitter i din hand så det är ju svårt att säga ett tips eftersom våra händer säkerligen inte lika breda samt stora. Jag gillar iaf min corsair m65

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Steelseries Sensei.......

Är inne på min 3:e och valde denna gången den trådlösa varianten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Om du bor i Göteborg så borde det väl finnas några butiker som har ett antal möss framme.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Har själv bara kört med Razer genom åren, allt från den allra första Diamondback till nu senast Mamba TE. Har varit mycket nöjd förutom med senaste Mamba TE som har stora problem med sensorn. Reklamerade 2 gånger utan nån framgång, varav byte till nya SteelSeries Rival 700.

Är mycket nöjd med musen. Kan dock inte säga hur den kommer se ut med tiden eftersom jag bara har haft den ett par dagar men den känns väldigt robust/bra kvalité. Finns en bra recension här på Sweclockers. Enda nackdelen är väl att den är ganska tung men man vänjer sig snabbt.

Visa signatur

GAME-PC: CPU i9-12900KS OC 5.5GHz GPUs Asus 4090 TUF OC 3060MHz COOLING Custom EK Dual Water Loops on GPU/CPU MOBO Asus ROG z690 Hero RAM Dominator P RGB 64GB DDR5 6200MHz SSD 2x Seagate FireCuda 530 2TB CHASSI Lian-Li PC-V3000 PSU Corsair AX1600i DAC/AMP Topping DX7s/THX AAA 887 HEADPHONES Sennheiser HD 800S/660S MIC Shure MV7X MOUSE FM Starlight-12 KEYBOARD KBD Bella w/lubed Tealios V2/Zeal stabs MONITORS 2x Samsung G7 32" | Citera mig för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min G500 i snart ett decennium. En logitech mus av något slag skulle jag tveklöst ha köpt!

Permalänk
Avstängd

Köpte en Steelseries Rival 300 för någon månad sen och är nöjd med den.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar än så länge. Fortsätt gärna komma med tips.

Skrivet av spicy_mama:

Hur stora händer har du? Macro knappar? Jag är förälskad i Q-pad då för mig med ganska stora händer.

http://qpad.com/products/mice/5K/

Har haft en Qpad 5K. Tyckte den var bekväm att använda trots storleken. Men den var bland de sämsta mössen jag varit med om avseende dubbelklick-problematiken. Tror inte ens den klarade 6 månader innan jag stötte på problem(kan ju ha varit ett måndagsex dock)

Jag har rätt små händer men har aldrig haft problem med olika storlekar på möss så länge som jag kan köra med palm grip.
Macroknappar är inget måste, klarar mig fint utan dem.

Skrivet av Jonte[YoT]:

Om du bor i Göteborg så borde det väl finnas några butiker som har ett antal möss framme.

Finns det entusiastmöss framme i vanliga elektronikaffärer?
Webhallen har ju bara ett par stycken framme. Inet har jag inte besökt så där vet jag inte.

Skrivet av gustavwester:

@Ohjay: Ett tips är att åka och prova, media markt brukar ha möss som man kan testa. Allt beror ju på hur musen sitter i din hand så det är ju svårt att säga ett tips eftersom våra händer säkerligen inte lika breda samt stora. Jag gillar iaf min corsair m65

Brukar Mediamarkt har många varianter framme? Har aldrig satt min fot i nån av deras butiker så jag har noll koll.

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Tackar för alla svar än så länge. Fortsätt gärna komma med tips.

Har haft en Qpad 5K. Tyckte den var bekväm att använda trots storleken. Men den var bland de sämsta mössen jag varit med om avseende dubbelklick-problematiken. Tror inte ens den klarade 6 månader innan jag stötte på problem(kan ju ha varit ett måndagsex dock)

Jag har rätt små händer men har aldrig haft problem med olika storlekar på möss så länge som jag kan köra med palm grip.
Macroknappar är inget måste, klarar mig fint utan dem.

Finns det entusiastmöss framme i vanliga elektronikaffärer?
Webhallen har ju bara ett par stycken framme. Inet har jag inte besökt så där vet jag inte.

Brukar Mediamarkt har många varianter framme? Har aldrig satt min fot i nån av deras butiker så jag har noll koll.

Tråkigt. Detta är min andra Q-pad dom klarar lite mer än ett hår väldigt konstant och hård handling, vilket jag är okej med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag har varit riktigt nöjd med min Steelseries Rival i ett par år nu. Och baserat på recensioner osv så verkar jag inte vara ensam. Tidigare har jag också haft bekymret att musen antingen börjar dubbelklicka eller att den inte registrerar klick alls, men inte med denna.
En nackdel med den äldre versionen är dock att gummisidorna är lite för mjuka och nöts ner och blir "geggiga" rätt fort. Men i den nya 700-versionen så ska de ha fixat detta med ett hårdare gummimaterial. Den finns dessutom recenserad här http://www.sweclockers.com/test/21912-steelseries-rival-700

Rival har varit min defaultmus sen ett par år sen. Jag hade ENORMA problem med att gummit nöttes bort men med introduceringen av Rival 300 är det problemet HELT borta för mig. Jag nötte tidigare bort gummit in till plasten på mindre än typ 11 månader medans Rival 300 inte visar några tecken på detta efter några månader.

DÄREMOT har jag två problem med musen. Det ena är att tummknapparna börjar dubbelklicka samt att musen då och då under spel helt plötsligt tittar ner. Detta oberoende av musmatta och pollingrate. Ska testa annan USB-port snart och se vad som händer.

Men jag kan ändå rekommendera den. Den är lite tung men godkänd. Rival 700 är betydligt tyngre.

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Brukar Mediamarkt har många varianter framme? Har aldrig satt min fot i nån av deras butiker så jag har noll koll.

Har för mig de hade runt 7 st framme i den butiken jag var i. Men har bara varit i en av deras butiker i hela mitt liv så jag vet inte hur det ser ut på andra ställen i sverige

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

när min mx518 och min mx510 till sist lämnade in helt så köpte jag en g502 då den kändes som den modell som ersatte mx510/518

tog ett tag att lära sig att ignorera alla onödiga macroknappar (som går att stänga av så de inte gör ett skit) men såhär nått halvår/år senare är jag väldigt nöjd med den och deras SK freescroll ä gutt som faen när man ska scrolla långt ner på en sida.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows