Custom Loop, frågor om fläkt- och radiatorplacering

Permalänk
Medlem

Custom Loop, frågor om fläkt- och radiatorplacering

Hej,
Jag fick precis hem chassit (Fractal Design Arc R2 Mini) som jag ska använda för min loop.
Min tanke är att köra en EKWB 240 XE radiator i fronten och en 360 SE i toppen för min CPU och GPU.
Jag undrar om det blir bäst (ur min synvinkel) att ta in luft i fronten och släppa ut den i toppen, jag förstår att det inte är optimal ut kylningssynpunkt. Utan att man borde låta luften sugas ut genom chassit där man har radiatorer.

Problemet för mig är att 120mm platsen där bak inte har något dammfilter, jag vill gärna ha in så lite skit som möjligt i datorn.
Nätdelen drar ju in luft ur botten och skickar ut det där bak.

Jag funderar på att sätta en 120mm fläkt i botten som drar in luft, om det får plats för nätagget, och ovanpå den sätta fästet och D5 pumpen.

Hur hade ni placerat fläktar och radiatorer i det chassit?
Vilka 120mm fläktar hade ni valt, jag funderar på Noctua, Fractal Designs egna eller EK Vardar.

Jag ska kyla ett GTX 1080 Strix och en 6850K.

Mvh
Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViZioN:

Hej,
Jag fick precis hem chassit (Fractal Design Arc R2 Mini) som jag ska använda för min loop.
Min tanke är att köra en EKWB 240 XE radiator i fronten och en 360 SE i toppen för min CPU och GPU.
Jag undrar om det blir bäst (ur min synvinkel) att ta in luft i fronten och släppa ut den i toppen, jag förstår att det inte är optimal ut kylningssynpunkt. Utan att man borde låta luften sugas ut genom chassit där man har radiatorer.

Problemet för mig är att 120mm platsen där bak inte har något dammfilter, jag vill gärna ha in så lite skit som möjligt i datorn.
Nätdelen drar ju in luft ur botten och skickar ut det där bak.

Jag funderar på att sätta en 120mm fläkt i botten som drar in luft, om det får plats för nätagget, och ovanpå den sätta fästet och D5 pumpen.

Hur hade ni placerat fläktar och radiatorer i det chassit?
Vilka 120mm fläktar hade ni valt, jag funderar på Noctua, Fractal Designs egna eller EK Vardar.

Jag ska kyla ett GTX 1080 Strix och en 6850K.

Mvh
Magnus

Halloj!

Ja, det är ju så klart inte optimalt att suga in genom en radiator och blåsa ut samma luft genom en annan. Radiatorn i fronten kommer att värma upp luften och därmed kommer radiatorn i toppen att prestera lite sämre.

Fast jag vet inte om du har så mycket annat att välja på här. Det är ju inte rimligt att blåsa ut överallt i chassit. Det skulle isf. leda till ett ordentligt undertryck och dåligt drag genom chassit.

Möjligtvis att du skulle kunna sätta ett magnetiskt dammfilter bak, samt en fläkt i botten, som du pratar om, och om du fläktar på ordentligt med dem så kanske du kan mata radiatorfläktarna med tillräckligt med luft.

Alternativt så accepterar du bara att radiatorerna inte kommer att prestera optimalt. Optimalt eller ej, du kommer ändå att få bättre prestanda med mer radiatoryta.

När det gäller fläktar så skulle jag rekommendera dessa på radiatorerna:
https://www.dazmode.com/store/product/scythe_gentle_typhoon_1...
Alternativt PWM varianten:
https://www.dazmode.com/store/product/gentle-typhoon-performa...

Jag anser fortfarande att Gentle Typhoon är en av de bästa fläktarna du kan ha på en radiator. Synd bara att de är svåra och dyra att få tag på i dagsläget.

EK Vardar har jag inte provat själv, men de ser ut som en billigare kopia på GT. Det är fullt möjligt att de presterar bra, men jag tror inte att de är lika tysta och välbalanserade som en GT fläkt. Fördelen med Vardar är ju att de är billigare och lätta att få tag på.

Noctua är kvalitetsfläktar, så de tycker jag också är ett bra val, men de är liksom GT ordentligt dyra.

FDs fläktar har jag ingen koll på.

Oavsett vilken fläkt du väljer, se till att välja en fläkt med högt statiskt tryck till radiatorerna. Som insug till chassit är det inte lika noga. Välj bara någon som flyttar mycket luft där. (hög CFM)

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware