Vad har ni för subwoofer till eran hemmabio?Vad har ni att rekommendera till en okunnig som jag?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för subwoofer till eran hemmabio?Vad har ni att rekommendera till en okunnig som jag?

Jag skulle behöva en aktiv subwoofer till både film och musik (75% film).
Min budget är absolut MAX 6000 kr

Jag har kollat runt lite och känner att dessa två är de som många säger är riktigt bra för pengarna och bra ljud.
http://www.fyndborsen.se/xtz/subwoofers/sub-10.17-matte-white
http://www.lsound.se/collections/portade-subbasar/products/sv...

Är det någon som äger/har ägt någon av dessa och skulle rekommendera de?
Eller har något annat som är bra och inom budget?

Tack på förhand

MVH Galping

Permalänk
Medlem

Jag har en XTZ 10.16, alltså föregångaren till den du länkat. Jag tycker den är bra för det priset jag betalade (3 400 kr för snart tre år sedan). Inte den allra djupaste basen men funkar bra till film tycker jag.
SVS sägs ju vara bra, men inget jag har erfarenhet av själv.

Hur ser resten av ditt system ut? Har du t.ex. golvhögtalare som går djupt så kanske inte en 10" sub räcker för att göra dig nöjd?

Permalänk
Medlem

Mycket bra val.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan rekommendera klipsch sw-112
http://www.klipsch.com/products/sw-112-subwoofer
Jäkla bra och stabil bas som är bra till film och även musik. Många subbar låter rent ut sagt skit till musik.
Nu vet jag inte om denna säljs på så många ställen längre.. De kom med en ny uppdaterad version vid namn klipsch r-112sw. Ingen aning hur den låter men klipsch kan man lita på.

Permalänk
Medlem

Jag har en Sunfire D10 (http://www.sunfire.com/productdetail.asp?id=16).
Kostar väl lite mer än dina 6000kr, men begagnad kan du säkerligen hitta den för ca 6000kr.

Jag brukar den till film, och där flyttar den möbler om man vill.. trots det en otroligt nätt pjäs med små mått.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Har samma modell som schrimp fast i 8" utförande. Jag är helnöjd och lirar både bra till film och musik. sitter och sneglar på en uppgradering till 10".

8"aren kan du hitta beggad för långt under din budget.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Jag kör med en liknande subwoofer som du länkade, men 12" och och föregångaren (.16-modellen) istället. Tycker den spelar väldigt fint för de pengar jag la på den -- dessutom behöver jag ha den på 15% volym för att andra prylar inte ska skaka så mycket vid filmtittande

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör med en billig Andersson subwoofer. Sedan har jag monterat buttkickers i soffan istället. Get grym känsla!

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Nöjd med min xtz 8.16. Så kan bara tänka mig att storleken större samt nya modellen borde vara ännu bättre.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk

Jag köpte en Canton 10.2 från tsnversand.de för ett år sedan. Billigt och sjukt snabb frakt från Tyskland.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1432431&c=all

Rätt stor, men bra tryck i den.Finns i både svart och vit (har den vita själv).

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar System One W-12 alternativt w-15. Du får två st för din budget och för dom pengarna så anser jag dom grymt svårslagna. Annars är väl klipsch nästa steg.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Har en XTZ 10.17 hos mig som då haft lite tur med akustiken så går den både avgrundsdjupt samt spelar högt och rent.

Den har fått en ny mycket kraftigare klass-D förstärkare jämfört med föregångaren.

Då jag också spelar musik med den har jag höga krav och det är ingen nackdel med rent ljud vid film heller.

Den tidigare Andersson skräpsuben jag hade mullrade lite diffust och lät rent ut sagt skit mot denna.

Har också en AudioPro 8" sub som ej är inkopplad nu men den låter i alla fall rent och bra nog för att spela musik på. Fast den har ingen chans mot Xtz när det gäller kraft och djup.

För 6K tror jag inte du får något bättre, hade en kompis som är kantor här och vi spelade orgelmusik med extrem lågbas och öronen höll på att trilla av på honom för han trodde inte att det gick att få till de där riktiga låga tonerna som fysiskt känns mer än de hörs hemma.De där extremt lågfrekventa tonerna som känns mer än de hörs.

Spelar jag film är det samma sak jag behöver ingen buttkicker i soffan då det skakar alldeles tillräckligt ändå, samtidigt som det finns definition och "punsch" kvar.

Jag är väldigt nöjd med ljudet på denna och lyssnade både på 10" och 12" modellen i butiken men valde 10" som passade mig bäst.

Det lilla negativa är att autopåslag är för okänsligt så det fungerar inte i praktiken utan den får stå på manuellt. Den smäller gärna till högt när man bryter strömmen. Alternativet till manuell strömbrytare är att sätta en fjärrstyrd sådan.

Bortsett från detta är det en kanonsub och har också väldigt stora möjligheter till anpassning både genom olika sorters portning samt elektriska förvalda kurvor. Kan också nämnas att slutsteget är på 500w Rms och klarar peak på 800w så kräm finns det så det räcker.

Här är en test på storebror med 12" men de låter väldigt lika och det är precis samma förstärkare och möjligheter på både 10" och 12"
http://www.hemmabiotidningen.se/test/2016/02/Optimal-avvagnin...

Permalänk

Jag har två stycken lådor med dubbla 15" eminence kappa pro LF 600w 4ohm pa basar i varje låda. dvs 1200watt per låda. Sedan har jag två bashorn med 15" faital pro 15xl1400 vardera på 1400watt per låda. Sen på det två comunity XLT46 toppar med ett par faital kappa pro 15A i dessa. Kombinerad effekt lite över 6KW. Är det roligt att spela musik hell yes. Är det inom budgeten nope int eens nära.

Rekomenderar dig till att börja med ett eminence kappa pro LF 600w 4ohm element och ett steg och bygga dig en låda till det. Det bör vara inom budgeten då elementen är ganska billiga.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

har en 15" egenbyggd sub.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Priserna har gått upp rejält för XTZ. När jag köpte min XTZ 10.16 för 4.5 år sedan så betalade jag 2500:- för den. Vet inte hur det ser ut i prisklassen runt 5000:- nu, men nog måste det finnas bättre än XTZ 10.17 om den nu inte är mycket bättre än 10.16 vilket jag inte tror.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Proson Rumble R-8 i vit högblank. Inget märkvärdigt men låter bra för att bara vara 8 tum.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304410

Spelar fint tillsammans med mina väggmonterade frontar som är System Audio Saxo 1 också i vit högblank.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=789916

Drivs med en Harman Kardon AVR 151.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2133417

Permalänk

Jag kör på 2st XTZ SUB 12.17 å det känns i hela rummet när man vrider på. Å då menar jag att det känns!
Personligen så tycker jag inte om subs till musik så jag är nog fel person att säga om de är bra till det eller ej.
Men till film så funkar det kanon i mitt tycke, men nu kan det ju vara så att du inte upplever det lika fantastiskt som jag gör så åk å provlyssna så slipper du fundera mer på vad du ska lägga dina pengar

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag kör två olika lösningar. En sunfire true signature subwoofer som biosubb. Den mullrar på ok men är ju inte direkt någon upplöst subb. Sen för musik-biten kör jag dubbla egenbyggda basar med en 15tums kove-bas med 60mm linjär slaglängd. Tål 1500w rms och 10.000w peak. Dessa korrigerar jag sen med dsp ner till 10hz. Lirar på rejält och drar jag på riktigt rejält med bastoner under 20hz så flexar hela ytterväggen i lägenheten.

Det man kan konstatera är att för bästa ljud bör du alltid ha två basar för bästa ljud! Xtz är prisvärt men även leta beggade svs som också är ruskigt bra!