Permalänk
Medlem

Dålig precision med ritplatta!

Hejsan!

Många säger att man kan jobba både snabbare och med mer precision med hjälp utav en ritplatta. Jag jobbar främst i Photoshop, Lightroom mm. Jag känner inte alls igen detta och jag vänder mig därför till er för att se om det kan vara att den dåliga kvaliteten av ritplatta jag har orsakar detta.

Så jag äger en ca 2 år gammal: Wacom Bamboo Pen - CTL-470/k. (Den utan suddgummi på baksidan utav pennan.)

Jag tycker dock inte jag har alls stor precision med denna ritplatta. Vet inte om jag är ostadig på handen men när jag tex behöver finjustera saker eller klicka på väldigt precisa ställen eller det bara att få tag i en slider så finner jag det svårt att med ritplattan vara väldigt exakt.
Tycker det är väldigt svårt att ens följa linjer om jag tex ritar av en teckning.

Med musen som inte rör sig vid minsta darr tycker jag det är lättare att vara mer precis och därför blir det att jag jobbar mest med denne. Jag vet dock att det krävs mycket att vänja sig vid en ritplatta men har använt den en hel del under dessa två år utan att det blir enklare.

Här kan ni läsa mer om ritplattan:
http://uk.pcmag.com/wacom-bamboo-connect/19736/review/wacom-b...

Så den stora frågan:

Är det så att det kan vara svårt för mig att vara exakt med ritplattan och finna den användbar för att den är av sämre kvalitet, eller handlar det om att jag måste vänja mig mer? Vinner jag något på att köpa en bättre?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hur länge har du använt plattan? Det är fruktansvärt stor skillnad på en platta med inbyggd skärm och en som inte har det, då du behöver lära dig att rita utan att titta på pennan/plattan.
Sitter själv med en Wacom Intous pro Medium och har inga problem med upplösning/precision dock har jag fortfarande inte fullt ut hakat på att titta på datorskärmen när jag ritar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GibForce:

Hur länge har du använt plattan? Det är fruktansvärt stor skillnad på en platta med inbyggd skärm och en som inte har det, då du behöver lära dig att rita utan att titta på pennan/plattan.
Sitter själv med en Wacom Intous pro Medium och har inga problem med upplösning/precision dock har jag fortfarande inte fullt ut hakat på att titta på datorskärmen när jag ritar.

Tack för svar!

Vet inte exakt, har ju haft den i ca 2år. Men nog för att jag skulle börja vänja mig kan jag tycka. Jag har fått in att inte kolla på ritplattan utan skärmen när jag ritar, men speciellt irriterande är det när man ska göra småjusteringar då det är svårt att hålla pennan helt stilla. Märker inte du av detta problem?

Permalänk
Medlem

@tobit: Jag har nog haft min platta i snart ett år men jag använder den mycket mindre än vad jag borde med tanke på vad jag betalade för den. Jag använder min främst för att skissa och ritar då i ett flertal korta linjer men jag är lite hackig vid längre linjer, fast det är jag med papper och penna också. För småjusteringar brukar jag zooma in på området i fråga för ifall jag drar pennan för långsamt blir jag kanske lite skakig.
Jag ska väl även påpeka att jag inte använder min platta för produktivitet utan enbart för skojs skull. Ungefär vad ritar du? Jag kommer aldrig så långt som färgläggning och förfina kanter och slutar lätt ungefär så här.

Sedan kan man skaffa en sån här om du tycker att friktionen mellan handen och plattan stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GibForce:

@tobit: Jag har nog haft min platta i snart ett år men jag använder den mycket mindre än vad jag borde med tanke på vad jag betalade för den. Jag använder min främst för att skissa och ritar då i ett flertal korta linjer men jag är lite hackig vid längre linjer, fast det är jag med papper och penna också. För småjusteringar brukar jag zooma in på området i fråga för ifall jag drar pennan för långsamt blir jag kanske lite skakig.
Jag ska väl även påpeka att jag inte använder min platta för produktivitet utan enbart för skojs skull. Ungefär vad ritar du? Jag kommer aldrig så långt som färgläggning och förfina kanter och slutar lätt ungefär så här. http://puu.sh/pyihU/ed387d48de.jpg

Sedan kan man skaffa en sån här om du tycker att friktionen mellan handen och plattan stör.

Okej schysst!
Använder min mycket när jag retuscherar foton vilket ibland kväver väldigt precisa justeringar, men ritar ibland också. Dock känner jag mig ibland som en 3 åring när jag ritar med plattan då det ofta inte blir alls bra och är mycket enklare på riktigt papper och jag ofta får mycket bättre resultat där. Ritar mycket ansikten osv, har inget att visa just nu dock. Men ja jag känner att det är väldigt svårt att ja tex bara följa linjer som jag ritat i verkligheten med plattan. Men ska tänka på att zooma in mer då det kanske blir lättare.

Men känner att precisionen är ganska dålig ändå, har dock läst lite på forum och verkar som att det är enklare med en större platta om man har en stor skärm. Har en 27 tums skärm och med min lilla platta på ja 15 cm eller vad ritytan är på kanske det blir lite för stor skillnad?

Känns ju lite sådär om man lägger pengar på en ny och upptäcker att det bara är att man själv är dålig och inte plattan haha

Permalänk
Medlem

Tycker att ritplattorna funkar bäst till att rita, sudda och använda lasso-verktyget med, för små precisions saker tycker jag det funkar bättre med musen. Nu har jag nog en ännu sämre platta dock(Trust Flex Design) så vet inte riktigt om jag kan säga något om hur det är med proffsigare versioner.

Skrivet av GibForce:

Sitter själv med en Wacom Intous pro Medium och har inga problem med upplösning/precision dock har jag fortfarande inte fullt ut hakat på att titta på datorskärmen när jag ritar.

OT:
Måste fråga, har du använt någon sämre ritplatta tidigare och tycker du i så fall att det blev bättre med den du har nu?
Jag fundera nämligen på att köpa en WACOM Intuos Small istället för den jag har nu.

Permalänk
Medlem

Hej vänner,

Jag tror att det mestadels handlar om att vänja sig. Försök att hålla ritplattan rak, alltså parallellt med skärmen och använd dig utav snabbknappen (R) i PS för att rotera din rityta. Det hjälpte mig i början då jag med papper är van att vrida på det när jag vill dra ett sträck i en obekväm riktning. Du kan även öva på att mellan två punkter som du ritar upp och dra streck som en uppvärmning innan du sätter dig för att teckna. Öva även på att rita ellipser och cirklar.
Det kan vara lite lättare att vänja sig med en större ritplatta då storleken på plattan motsvarar ritytan på skärmen beroende på hur du ställer in den. Men det är väll vanligast antar jag. Detta tror jag relaterar i att med en mindre platta så accelererar pekaren på skärmen om du har en stor skärm.

Jag började själv för flera år sedan med en "Wacom Bamboo Fun" som är i storlek A5 och sitter nu med en "Wacom Intous 4 L" som är i storlek A4. Jag tvekar på att det är storleken på plattan som gjort mig till en bättre artist och inte tiden jag lagt ned men vill ändå tillägga att det är väldigt stor skillnad i känslan på att dra ett streck på de olika plattorna. Har själv aldrig använt mig utav just den plattan du beskriver och jag tror att det bara är att vänja sig det handlar om.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har använt ett flertal olika plattor; både en billig no-name samt Intuos 2, 3 & 4 i olika format. Tycker alla har varit hyfsat lika i precision. Det som skilljer mest är material och kvalité. Den billiga plattan (minns inte vilket märke), hade väldigt "hal" platta, medan Wacom plattorna har lite strävare struktur. Även spettsen på själva pennan blev väldigt snabbt utsliten på den billigare.

Jag tror det bästa man kan göra är att helt enkelt träna och vänja sig hur responsen är. Märker du att det är svårare att dra raka sträck uppifrån-ned än vänster-höger, så kan du försöka ändra hur du drar strecket: t ex använd hela armen istället för bara handleden.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q