Permalänk
Medlem

2 hörlurar till 1 dator

Hej!

Jag vill använda 2 hörlurar till 1 dator, men får det inte till att fungera.

Jag har alltså uttag både i fronten och där bak, och sätter jag i där bak så fungerar ljudet, sätter jag i där fram fungerar det också, men om jag sätter i dom ena hörlurarna fram och dom andra där bak, så hörs enbart dom som är ikopplade där fram...

Hur får jag det till att låta i båda?

Permalänk
Medlem

Har Realtek ska väl tilläggas.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Är inte säker men har för mig att det inte går, fast jag kan ju tycka att det borde. Är det bara ljudet du vill åt så finns; https://www.dustinhome.se/product/5010674921/35mm-4-pin-to-2x...

Bara ett exempel, finns hundratals billigare varianter

Permalänk
Medlem

Okej, jag tycker också det är märkligt, eftersom jag kan få ljud ifrån båda, om jag tar dom en o en... Jaja, får väl köpa en förgrening då, hade hoppats på att slippa det..

Tack för hjälpen båda ni!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Ska kolla videon, och återkommer!

Permalänk
Medlem

Vad händer om du väljer en annan utgång där bak? Ofta, så är uttaget på fronten kopplat så att det stänger av den vanliga utgången bak, som en feature. Lite beroende på vilket chip, och vilken mjukvara man får till, så går det att välja vad de olika utgångarna på baksidan ska göra, vilket torde ge dig möjligheten att köra minsta 2 par hörlurar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fungerade inte.. Tror det där är lite annorlunda mot vad jag vill åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad händer om du väljer en annan utgång där bak? Ofta, så är uttaget på fronten kopplat så att det stänger av den vanliga utgången bak, som en feature. Lite beroende på vilket chip, och vilken mjukvara man får till, så går det att välja vad de olika utgångarna på baksidan ska göra, vilket torde ge dig möjligheten att köra minsta 2 par hörlurar.
B!

Japp, man kan ju ställa in vad uttagen där bak ska göra i Realtek programmet, men får det inte till att fungera...

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske ska ta och prova att köra båda hörlurarna i uttagen där bak?

Permalänk
Medlem

Du kan bara köra en headphone out i taget. Sätter du i den ena så försvinner den andra, om du har flera.

Ska du ha flera får du använda en billig splitter på ett utav uttagen.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag löste det!!!!!

I Realtek HD-ljudkonfiguration så kan man som sagt välja vad dom olika uttagen ska göra.

Så det jag hade gjort var att välja Hörlurar på båda, men det fungerade som sagt inte.. Ändrade till FRONTHÖGTALARE UT, och nu fungerar ljudet till båda hörlurarna! En är ikopplad där bak, och en är ikopplad där fram!

LYCKA!

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem

@Kuhl: Tänkte precis till att skriva det som du själv kom på nu att man helt enkelt väljer "front speaker out" för båda portarna.
så har jag gjort i 2 år minst med mina högtalare + headset. konstigt att ingen sagt/gjort detta tidigare?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

öppna Realtek HD audio manager gå till options (lilla kugghjulet uppe i hörnet)

och kryssa i det på bilden nedan sen kan du välja själv vad varje ansluten ljudport ska göra via att klicka och ändra på de olika portarna i programvaran.

eventuellt ändra även krysset ovanför om att separera front och back audio ports

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

konstigt att ingen sagt/gjort detta tidigare?

Det beror möjligen på att det där skiljer sig åt baserat på vad man har för chip & mjukvara. Min setup har 7.1 ljud på moderkortet, via ett Realtek chip, där 3 av utgångarna har integrerad hörlurs / mikrofon förstärkare. Kopplar jag på front-anslutningen och ansluter en enhet i någon av de 2 utgångarna som det ger, så kopplas automatiskt motsvarande enhet bort på baksidan. Däremot kan jag välja "hörlur" i både grön och rosa (rosa är normalt mikrofon) utgång i mjukvaran, och köra två hörlurar, båda på fronten, båda där bak, eller en på var plats. Som mest kan jag köra 3 hörlurar, valda som hörlurar i mjukvaran, men det ena paret måste anslutas i den blå kontakten, bak på burken. De andra två kan som tidigare, sitta fram eller bak efter eget tycke.
Kan man bara välja "hörlur" på en utgång, eller bara på en utgång i taget, har man antagligen ett chip som inte har förstärkare för hörlurar på mer än en utgång, eller som inte är dimensionerat internt för att klara effektuttaget som krävs för att driva flera hörlurar. Att köra hörlurarna på "line out" för frontarna torde fungera om man säger till mjukvaran att man bara har 2 högtalare, men det borde ge lägre volym, och orkar antagligen inte driva hörlurarna fullt ut. Det borde märkas främst i form av sämre basåtergivning, men med lättdrivna lurar måste effekten inte bli speciellt märkbar.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Tänkte mer att trådskaparen skrev att hen hade realtek ljudkrets. med mitt moderkort från -11 som också har realtek så kändes det lite självklart att det skulle gå. Hade ju varit lite konstigt om dem skulle plockat bort en sådan funktion?

Själv har jag valt 2 högtalare och ett headset som "front speaker out", då sitter headsetet på chassits frontport.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Att folk kör med integrerade ljudkort... Usch.
Köp ett riktigt dedikerat pci-e kort så ska du få dig en upplevelse.