Nvidia Geforce GTX 1080 och GTX 1070 i fortsatt brist fram till hösten

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 1080 och GTX 1070 i fortsatt brist fram till hösten

Enorm efterfrågan på Nvidias senaste generation grafikkort gör att butikshyllorna gapar tomma, en situation som enligt källor till SweClockers väntas fortsätta fram till hösten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det kan vara så jävla höga priser! Dessa kort skall ju ersätta 980 och 970 eller? Nu verkar det som de ersätter 980TI och alla andra kort på marknaden, tom TitanX...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nej, stannar på Geforce GTX 900-serien eller äldre

Så att Nvidia tog ett högre pris för FE än kort med eftermarknadskylare var ett beslut där dom visste om att FE var de enda som kanske skulle gå att få tag på?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, stannar på Geforce GTX 900-serien eller äldre

Du röstar med hjälp av radioknapparna bredvid varje svarsalternativ. Att skriva svaret i kommentarfältet räknas inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Snusfri

Hur står sig ett 1070 i 4k om man inte behöver köra ultra med 16x msaa typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, stannar på Geforce GTX 900-serien eller äldre

Så att Nvidia tog ett högre pris för FE än kort med eftermarknadskylare var ett beslut där dom visste om att FE var de enda som kanske skulle gå att få tag på?

Självklart är det så. I den här takten kommer ju GP102 Ti/Titan med hbm vara släppta innan det går att få tag i vanliga 1080. Och det blir samma historia då. Bästa man kan göra är att boka kort hos 10 olika ÅF så fort det går och hoppas man får ett någorlunda tidigt. Som vanöigt alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Förstår inte hur det kan vara så jävla höga priser! Dessa kort skall ju ersätta 980 och 970 eller? Nu verkar det som de ersätter 980TI och alla andra kort på marknaden, tom TitanX...

För att korten säljer som smör innan de ens kommit ut i butik.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Väntar på ett eventuellt 1080Ti eller nästa generation. Klarar mig på det jag har till nästa år.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Undras hur många Gtx 1070 /1080 de sålt?

Spelar ingen större roll fn iofs då detta är på gränsen till "luftlansering" med tanke på hur många som vill ha tag på dessa.

Antar att priset kommer att stiga snarare än sjunka ett bra tag framåt?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devil May Cry:

För att korten säljer som smör innan de ens kommit ut i butik.

Eller att Nvidia vill att vi ska tro att de säljer många kort, det behöver inte vara sanningen och inte så enkelt, det handlar om företagsretorik vi sett flera gånger tidigare för att få upp en hype och försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Eller att Nvidia vill att vi ska tro att de säljer många kort, det behöver inte vara sanningen och inte så enkelt, det handlar om företagsretorik vi sett flera gånger tidigare för att få upp en hype och försäljning.

Fast nu är det inte nvidia som sagt det utan Swec på fredagspanelen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Du röstar med hjälp av radioknapparna bredvid varje svarsalternativ. Att skriva svaret i kommentarfältet räknas inte.

Jag skrev bara med det som lite extra. Men tack ändå!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sitter på 280x nu. Känner inget vidare behov att lägga 7k på ett grafikkort nu, inväntar istället kommande 490 för att se vad denna har att erbjuda tillsammans med en Ultrawide skärm.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Lade min beställning 40min efter det kom upp på webhallens hemsida (den 27e Maj), men har inte fått något än.
"Bör" dock få en Strix nästa gång de får in dom, enligt kundtjänst.

Man får hoppas att sånna har släpp inte blir normen framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja så går det när man kör en papperslansering bara för att vara först.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

detta är väl inte första gången det händer bland dom "finare" märkena på marknaden.
skylake släpptes ju 4-6 månader innan dom kunde få en stabil leverans gående.
nvidia släpper sitt 3-4 månader innan dom kan få en stabil leverans gående.

ful strategi tycker jag, speciellt då dom tjänar stora summor på det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Perkele, sålde ett 970 o sabbade min SLI setup för detta o så får jag kanske vänta till efter sommaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gick från ett 980 till 1080FE.
helt klart värt uppdateringen nu kan jag äntligen kötta i 1440p/4k på min 4k tv

Permalänk

Det har inget med yielden på 16nm att göra då? AMD får gärna komma med Polaris snart och erbjuda lite vettigare priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Väntar på 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Förstår inte hur det kan vara så jävla höga priser! Dessa kort skall ju ersätta 980 och 970 eller? Nu verkar det som de ersätter 980TI och alla andra kort på marknaden, tom TitanX...

Varför ta mindre betalt för en bristvara med strykande åtgång? Återförsäljarna skulle kunna höja priset med ett par procent för att förbättra sina marginaler och korten skulle fortfarande gå åt.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Eller att Nvidia vill att vi ska tro att de säljer många kort, det behöver inte vara sanningen och inte så enkelt, det handlar om företagsretorik vi sett flera gånger tidigare för att få upp en hype och försäljning.

Exakt så ligger det till och alldeles för många hoppar tyvärr på hypetåget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

damen måste ha nytt grafikkort innan Legion släpps.. min tanke var ju att shoppa 1070 eller rx480 till mig å ge henne mitt gamla.. men om det nu kanske inte finns något av dessa i butik i aug, vad är isf bäst att köpa? sitter just nu på ett 670 som hon får överta.
jag spelar WoW och OW i 1440p, hon spelar WoW och Hearthstone i 1080p

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Förstår inte hur det kan vara så jävla höga priser! Dessa kort skall ju ersätta 980 och 970 eller? Nu verkar det som de ersätter 980TI och alla andra kort på marknaden, tom TitanX...

Efterfrågan är betydligt högre än tillgången, så de borde egentligen höja priset ännu mer tills produktion ökar. Precis som potatis var svindyr för någon månad sedan.

Jag tror att den som väntar någon månad får billigare kort med en massa barnsjukdomar borta. Det dröjer dessutom tills nästa år innan nya cpuer släpps och då tror jag den stora skaran kan göra bra uppgraderingar. -Andelen som enbart uppgraderar en GPU är nog inte så stor om man ser på alla användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det har inget med yielden på 16nm att göra då? AMD får gärna komma med Polaris snart och erbjuda lite vettigare priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också läst det någonstans och det bekräftar de ju här med att få fram kretsar för 1070 ställer till det (tro det gäller 1080 med).

AMD släpper ju Polaris serien nu 29 Juni så inte så långt kvar och vad man sett i bilder redan så verkar det faktiskt finnas kort tillgängliga redan.

http://videocardz.com/61193/amd-radeon-rx-480-rumors

De är tydligen överklockningsvänliga med.

http://wccftech.com/amd-rx-480-1500mhz-overclocking-tool-volt...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valisk:

Bästa man kan göra är att boka kort hos 10 olika ÅF så fort det går och hoppas man får ett någorlunda tidigt. Som vanöigt alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där tycker jag är bedrövligt att göra.. Det förstör för oss andra och skapar onödigt jobb hos butikerna.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Varför ta mindre betalt för en bristvara med styrkande åtgång? Återförsäljarna skulle kunna höja priset med ett par procent för att förbättra sina marginaler och korten skulle fortfarande gå åt.

Bristvara ja, strykande åtgång nej.
De vill att du ska tro det däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller mig kvar vid mitt 980TI ett tag till tror jag.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

detta är väl inte första gången det händer bland dom "finare" märkena på marknaden.
skylake släpptes ju 4-6 månader innan dom kunde få en stabil leverans gående.
nvidia släpper sitt 3-4 månader innan dom kan få en stabil leverans gående.

ful strategi tycker jag, speciellt då dom tjänar stora summor på det

samtidigt vill alla alltid bojkott/halshugga AMD när dem skulle gör en sån lansering men skriker att AMD ska snabba på och släppa sina grejer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Bristvara ja, strykande åtgång nej.
De vill att du ska tro det däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för bevis för att man skulle ljuga om hur eftertraktade korten är? Har du några siffror? Sitter du på någon kunskap som inte nVidia eller återförsäljarna inte har? Vad kan du backa upp ditt påstående med? Om en vara hinner sälja slut innan den ens lagts på hyllan så är det strykande åtgång och om man får stå i en kö som sträcker sig i månader i tid så är det en vara som bevisligen är populär.