Arbetsintervju ("Checklista")

Permalänk
Medlem

Arbetsintervju ("Checklista")

Tjo!

Ska på min, egentligen första, arbetsintervju imorgon (har fått mina tidigare jobb via kontakter och liknande)
Och med det vill jag väl säga att jag behöver lite last-minute pointers..

✓ Kläder fixade och strukna
✓ Nyrakad
✓ Väckarklocka ställd
✓ Skorna uppfräschade

Ska jag ta med tidigare arbetsintyg (eller vad det nu kallas, det chefen skickar med en när man slutar) redan imorgon?
Har jag missat något vitat?

Sökte ett jobb i onsdags, personalansvarige ringde upp mig i torsdags eftermiddag och ville träffas, och möte är bokat imorgon bitti..

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Det är två av de punkter som är viktiga, nummer ett och nummer 3 gånger typ 50.

Ta reda på en del om företaget innan du drar på intervju, det är viktigare än man tror.

Permalänk

du låter helt ok förberedd! Har du nåt skriftligt omdöme av tidigare arbetsgivare är de ju absolut ett plus Sen värdererar väl alla som intervjuar en saker olika mycket men.. Viktigast av allt skulle jag säga att va i tid..
Att läsa på lite om företaget du ska intervjuas hos är också en bra grej=) sen att förbereda dig för frågor som "vad kan just du tillföra hos oss?" etc.

Permalänk
Medlem

Fundera på vad du ska svara på vanliga frågor som du kan få, tex:

  • Beskriv dig själv med tre ord

  • Vilka är dina styrkor, respektive svagheter?

  • Varför vill du arbeta hos oss?

Du hittar säkert fler om du Googlar

Permalänk

@AMDDDDD: Att man har pressveck på kläderna tycker jag inte ha varit lika viktigt som att vara bekväm.. man ska ju inte klä sig som en luffare men är man inte bekväm i kostym kan man ju skala ner det till chinos o vit tshirt o kavaj=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

@AMDDDDD: Att man har pressveck på kläderna tycker jag inte ha varit lika viktigt som att vara bekväm.. man ska ju inte klä sig som en luffare men är man inte bekväm i kostym kan man ju skala ner det till chinos o vit tshirt o kavaj=)

Nä man ska klä sig bekvämt men ändå något redigt. Kostymkrav är det inte precis

Permalänk
Medlem

Tidigare arbetsintyg är alltid nyttigt.

Det låter som att du redan har det mesta förberett, dock kan det vara bra att redan nu komma på lite svar på frågor som brukar dyka upp under intervjuer. Sedan är det bara att ta med en positiv attityd så kommer det säkert att gå bra!

Lycka till!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:
Skrivet av PatrikNordstrm:
Skrivet av twk:
Skrivet av PatrikNordstrm:
Skrivet av AMDDDDD:
Skrivet av XFTality:

Tusen tack för alla svar!

Det är inom hantverks-branchen, så kostym känns lite överklätt..
Hemsidan är studerad och jag har tagit del av det som finns där

Och arbetsintyg ska jag leta fram och ta med

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Skrivet av AMDDDDD:

Nä man ska klä sig bekvämt men ändå något redigt. Kostymkrav är det inte precis

beror lite på jobb men de flesta jobb så är snygga RENA jeans utan massa hål och shit kombinerat med en ok skjorta respektabelt nog.

sen vad man har för skor är nog mindre viktigt men an ska nog iaf ha ett par som matchar någorlunda och är någorlunda rena och hela.

sen om det är ett par jympaskor man trivs bäst i, kostymdojjorna eller ett par firefly det ä nog lite shitta kwitta bara de ser typ anständiga ut.

va typ det man fick lära sig först på söka jobb kursen när jag blev arbetslös 2009 att inte överdriva hur finklädd man ska vara.

och är det hantverk typ snickare/elektriker/industri av något slag räcker lätt ett par jeans och en skjorta nästa överklätt det.

vet inte om arbetsgivarintyg är krav men jag har aldrig fått användning av dem iaf eller mitt gammla skolbetyg de har inte äns velat se dem om jag frågat om de vill ha dem de litar på att mitt cv stämmer bara...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ställ frågor. Fundera på vad du vill veta om företaget, anställning och liknande. Lyssna och ställ frågor på det som sägs. Det visar att du är intresserad.
Det stora misstaget många gör är att prata för mycket.
Slappna av och var trevlig.

Permalänk
Medlem

Glöm ej det viktigaste RAK i ryggen all time när du sitter samt en rejäl handskakning

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

var lika intresserad av jobbet som jobbet är att veta saker om dig.
fråga saker om jobbet även om du vet om dom för att visa intresse men gör de inte overkill. kan tex vara om hur grupper på jobbet normalt jobbar med varandra

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Som Chrisley säger + Läs på om arbetsplatsen. Sitt rakt, ingen keps på huvudet, var välartikulerad.
Inte halvliggande med kepa svarande på en vanlig fråga som varför söker du jobb här: Öhh för pröjset.
Jag jobbar som chef och anställer folk, första intrycket är viktigt.
Men ändå var dig själv, det handlar om att du och arbetsgivaren ska bli nöjda. Inte om att du/de ska bli blåsta. Det slutar aldrig bra. Om du inte passar, bygg upp dina starka sidor och förminska dina svagheter.
Lycka till.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Lycka till!

Permalänk
Entusiast

En bra sak är att kolla lite på alla de listor över vanliga intervjufrågor som finns på internet. Det är väldigt troligt att ett antal av dem dyker upp och det är skönt att ha tänkt ut ett svar innan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört på att komma i tid, resten löser sig. Skjortan behöver inte vara nystruken, svaren på eventuella frågor får komma naturligt. Likaså vad du vill veta om bolaget för att veta ifall du vill välja just deras bolag att arbeta på.

Permalänk
Medlem

Kostym behöver du inte. Med mindre du skall intervjuas för en bank position eller liknande upper level grej. Men då är du van med kostym oavsett, och har 5-6 stycken i garderoben

Chinos/Jeanas och en fin skjorta är mer än någon kan kräva.

Jag har aldrig upplevd att någon frågade om intyg, men referenser är de alltid ute efter.
Se till att du har åtminstone 2 klara för kontakt, de vet vad för tjänst du söker på, och kan lägga in ett gott ord för dig.

Jag har varit med om intervjuer där jag skulle bedöma tekniska kunskapen, och då frågar jag som regel att rita upp en enklare kontorsbygg, med alla switchar, brandväggar, etc. Då vill man gärna att personen berättar varför har man gjort det valet, etc.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Försök ha lite frågor till dem, spelar inte så stor roll vad det är så länge det är relevant. Det ger ett intryck av att du vill vara säker på att det är ett jobb som passar dig (vilket arbetsgivaren också vill)

Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är viktigt att förstå att en arbetsintervju inte är mer än en dialog mellan två (eller fler) personer gällande ett visst ämne. Intervjuerna diffar lika mycket som vilka andra två samtal som helst. Visst, det finns vissa frågor som intervjuaren tenderar att fråga ofta (styrkor/svagheter, varför vill du jobba här, beskriv dig själv... etc.), men i korta drag handlar det om att presentera dig själv i ljuset av jobbet du sökt.

Om jag ska ge några råd, så...
* Var artig.
* Stadigt handtag (kom ihåg att se personen i ögonen och le).
* Var positiv och visa en energisk anda.
* Ställ frågor, men kom ihåg att det är ingen uppsats - du behöver inte fylla en kvot av "minst antal sagda ord". Det är kvalitet > kvantitet.
* Ta dig tid och tänk igenom ditt svar. Tyder på att du tar ämnet på allvar.

Men mer än något annat:
* Representera dig själv. Är du en skön tjomme som drar en massa skämt - kör hårt. Är du en mer uptight person som tycker om att hålla saker korrekta - gå på den linjen.

Det handlar inte om liv och död. Ta det lite med en klackspark och över-analysera inte saker.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

✓ Kläder fixade och strukna
✓ Nyrakad
✓ Väckarklocka ställd
✓ Skorna uppfräschade

Visst är det viktigt, och jag föreslår inte att man ska komma för sent och orakad i skitiga kläder..
Men det är också viktigt att du vet vad du ska svara på frågorna du får samt vilka frågor du ska ställa själv. Om valet stod mellan att putsa skorna eller kolla in "Om Oss" på företagets hemsida en sista gång skulle jag nog välja det sistnämnda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD