Asus svarar om "dopade" Geforce GTX 1080 och GTX 1070 till media

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

+1 till 2fps skillnad i The Division 4K
vem bryr sig
Korten är fortfarande för sunkiga oavsett doooopade bios brrrrrr

väck mig om 5 år när 4K blir spelbart

Det handlar inte om fps hit eller dit, det handlar om principen att kunna lita på företag. Se bara VW dieselskandalen. Nu var det iofs mycket värre där men skillnaden i förbrukning kanske inte var enorm (?). Allt som förskönar är löjligt tycker jag, bättre att säga som det är så köper man baserat på sanningen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det handlar inte om fps hit eller dit, det handlar om principen att kunna lita på företag. Se bara VW dieselskandalen. Nu var det iofs mycket värre där men skillnaden i förbrukning kanske inte var enorm (?). Allt som förskönar är löjligt tycker jag, bättre att säga som det är så köper man baserat på sanningen.

Fast vw lurade väl inte dig som användare? Utan den blev bättre... Så alla som lämnade in sina bilar för att få den "fixad" fick en bil som drog mindre soppa och blev svagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Fast vw lurade väl inte dig som användare? Utan den blev bättre... Så alla som lämnade in sina bilar för att få den "fixad" fick en bil som drog mindre soppa och blev svagare?

Missade nog min egna poäng, du har väl rätt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gillar att Sweclockers tar avstånd från detta!

Även om det kan betraktas som ett minimalt fusk så är det ändå ett fusk som kan komma att spela dem i händerna marknadsmässigt.
Om alla konsument-kort varit upphottade med denna BIOS så vore ju prestandan ett faktum, men nu när det skiljer sig mellan BIOS för kort från butik och de som skickas till kunnigt folk på hårdvarusajter så är det inte OK göra på detta sätt.
Om de vill att deras OC-funktion skall testas så vore det väl ett förträffligt bra scenario för hårdvarusajter att göra just detta?
Känns lite som att de handplockar bra kort för att skicka ut och dessutom gör en liten förändring på dem "-bara för att" *pekar på rivaliserande aktör*

Bra att Swec. uppmärksammar dem om att sådana metoder inte går hem.

Ett oberoende exempel kan ju vara om man puttrar på med sin Linux-burk (för deras OC-programvara fungerar garanterat inte på Linux?) varav en special-BIOS kanske hade gjort susen i det här fallet, hänvisas man enbart till deras OC-programvara. Därav ingen möjlighet att kunna ta del av den lilla boost som det testade kortet ger.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, och nu åkte dom dit. Men i ärlighetens namn så kommer det nog varken göra till eller från angående försäljningar i fortsättningen. Kan någon med handen på hjärtat säga att den kommer bojkotta teknik ifrån MSI/Asus på grund av detta?

Du har en poäng, jag är såpass nöjd med mitt budget asus moderkort (fått upp min fx6300 till 4.5ghz utan problem) så jag kommer antagligen köpa vidare, även om det dom gjorde är helt fel.

Permalänk
Medlem

Denna dopning gäller detta bara ASUS/MSI eller är det kotym i branschen. Det andra gäller det alla CPU och GPU som dessa företag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Fast vw lurade väl inte dig som användare? Utan den blev bättre... Så alla som lämnade in sina bilar för att få den "fixad" fick en bil som drog mindre soppa och blev svagare?

Köpte du bilen för att du vill värna om miljön så lurade dem väl dig som användare ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Riktiga latmaskar som slänger på Nvidiakylare på AMD kort osv. Usch och fy...

Hur menar du här? ASUS brukar väl använda sina egna kylare, och det är snarare smart design om man kan bygga en kylare som går att använda till mer än en plattform, det spar kostnader, som förhoppningsvis kommer kunden till godo i form av lägre pris. Behöver man sen göra kompromisser som betyder att grafikkort X inte går att överklocka lika högt med en sådan kylare, som md en mer optimalt designad kylare är det ju bara att konstatera att de har lyckats precis lagom bra. Det finns helt enkelt en anledning att köpa ett dyrare kort, med bättre kylning, om man vill det.

Skrivet av ClintBeastwood:

Innan jag själv läste om att det inte är så farligt att överklocka korten så var jag livrädd för ordet överklock/overclock och det tror jag många är ännu. Att ett kort heter OC från fabrik är en sak men att vara inne i något program och ändra till en sådan profil hade i alla fall aldrig jag gjort.

Jag förstår resonemanget till viss del. Däremot måste man förstå att "fabrikstrim" täcks av garantin. Så att växla mellan default, och fabrikstrim, är helt onödigt att oroa sig för. Det som gör att det här blivit en grej är att fabrikstrimmade produkter inte längre kommer levererade i det annonserade utförandet, och jag vet faktiskt inte riktigt vad som gjort att den förändringen fått sådant genomslag. Det kan vara som någon skrev, att GPU-tillverkarna kräver att alla kort ska levereras till slutkund i "stock" utförande. Men skillnaden mellan att köpa ett "stock" och ett "fabrikstrimmat" kort är fortfarande att även om du själv måste pilla för att få igång överklockningen, så har du fortfarande fulla garantier, vilket inte alltid är sant för "stock" versioner av kortet. Och i många fall är "fabrikstrimmet" allt som man faktiskt får garantier för. Försöker man klocka skiten högre förlorar man fortfarande sina garantier. Något det kan vara värt att ha i minnet när man tittar på inköp av olika produkter, eftersom olika tillverkare kör med olika villkor här... (Det här vet förstås de flesta av oss, jag skriver det för den eller de få som inte har en aning...)

Skrivet av _Merc_:

Tycker att msi har varit bäst på moderkort de senaste 10 åren följt av gigabyte.

Det beror nog helt på vilket segment man handlar i. Det finns moderkortsleverantörer som har produkter i en helt annan klass, där MSI inte har en chans i helvete att sätta emot. Får jag välja mellan en workstation baserad på Tyan, eller MSI, är valet lätt... Ska det i stället väljas mellan små barebones, är det i ett annat läge.

Skrivet av Fatty:

Men jag kan ej byta bios för
Då kommer ej min gpu att fungera.

Det ska väll finnas nyare BIOS som både stödjer överklocking, och ditt grafikkort? Jag är inte säker här, man jag inbillar mig att du ska ha BIOS version 1.19? Det är den senaste Sandy Bridge BIOSen, och har det uppdaterade stödet för grafikkort.

Skrivet av Barilla08:

Så alla som lämnade in sina bilar för att få den "fixad" fick en bil som drog mindre soppa och blev svagare?

Inte mindre. De drar mer soppa, och blir svagare.

Skrivet av Defender:

Köpte du bilen för att du vill värna om miljön så lurade dem väl dig som användare ?

Oavsett varför man köpte bilen, så ljög de för en, så det är ett problem. Det jag inte riktigt förstår är varför folk fortfarande tror att VW var ensamma om det här. Skrattretande. Alla tillverkare gör det, i olika stor grad, och inte bara på diesel motorer. Vill man vara grön, köp en elbil. Inte en hybrid. Batteri, eller bränslecell. Om det krävs att du köper hus och flyttar från lägenheten för att ha någonstans att ladda den är det ett dyrt köp, men va fan, allt för att vara grön...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Köpte i år moderkort ifrån Asus och grafikkort ifrån MSI. Känns inte roligt att ha med denna typ av företag att göra i sådana här lägen. Nästa gång blir det förmodligen andra varumärken för min del om det står och väger emellan dom alla (vilket det oftast gör då skillnanderna normalt inte är så stora).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Enda sättet för en recensent att säkerställa att produkten som recenseras motsvarar samma prestanda som butiksexemplaren är att faktiskt plocka upp ett exemplar anonymt i en butik, alternativt beställa det via webben på samma sätt som kreti och pleti får göra.

Många seriösa testasjter gällande elektronik, foto, etc, gör just så. De beställer ifrån tex B&H eller Amazon, och skickar sedan tillbaka när de testat klart (oftast i samarbete med de återförsäljarna då de får link-cash-back).

Ett väldigt bra sätt att få samma spec, QA, och övriga förustättningar som vi vanliga konsumnter får. Då kan tillverkare inte komma undan med handplockade eller handtrimmade mediaexemplar.

Effektivt och enkelt förfaringssätt!

Önskar att svenska testsajter kunde ta efter detta (även om jag kan förstå att det är enklare i större länder som USA, UK och Tyskland). Hade ökat värdet på svenska sajters tester och tillförlitlighet i konkurrens med de större internationella spelarna som gör samma/liknande tester.

Dock stor heder år SweC som tar upp och lyfter denna problematik - även om det potentiellt skulle kunna förarga deras annonsörer som är deras inkomstkälla. Utmärkt agerat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/