XFX Radeon RX 480 med referensdesign och täckplåt i produktion

Permalänk
Melding Plague

XFX Radeon RX 480 med referensdesign och täckplåt i produktion

Partnertillverkarna rustar upp inför lanseringen av AMD Radeon RX 480. Nu hittar bilder direkt från produktionslinjen ut på XFX bidrag och med referensdesignen isärplockad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om det till slut handlar på omkring 3500 kr här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Skulle inte förvåna mig om det till slut handlar på omkring 3500 kr här i Sverige.

Låter ganska troligt. Synd om dom som gått runt och väntat på att få 480 8gb för 2000kr.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka när jag ser bilderna är hur de kan ha en så osanitär miljö!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

så egentligen finns de ingen poäng med att välja eftermarknads om dom ändå kommer kosta upp emot $100 mer?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Behovet för eftermarknadskylare borde vara mindre än för tidigare generationers kort pga den lägre strömförbrukningen. Men vi väl se först hur det blir i praktiken. Prissättningen kommer bli intressant, med en aggressiv prissättning i närheten av rekommenderat pris så har inte Nvidia mycket att komma med i nuläget. Det får i så fall sänka priset på 980/970 bra mycket mer.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Behovet för eftermarknadskylare borde vara mindre än för tidigare generationers kort pga den lägre strömförbrukningen. Men vi väl se först hur det blir i praktiken. Prissättningen kommer bli intressant, med en aggressiv prissättning i närheten av rekommenderat pris så har inte Nvidia mycket att komma med i nuläget. Det får i så fall sänka priset på 980/970 bra mycket mer.

Förutom att Nvidiakorten har bättre/mycket bättre prestanda vilket så klart är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det enda jag kan tänka när jag ser bilderna är hur de kan ha en så osanitär miljö!

vadå? Då dom är färdig producerad och går på rullband till förpakning?

Knappast har de det bättre under frakten eller då de börjar samla damm i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@Nästrimmarmannen:
Priserna hamnar nog lite högre än så, runt 3700-3900 för 8GB varianten är min gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Låter ganska troligt. Synd om dom som gått runt och väntat på att få 480 8gb för 2000kr.

4GB är $199 medans 8GB är $249.

8GB borde hamna nånstans just under 3000kr. Men skulle inte förvåna mig om priset blir högre because reasons...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Låter ganska troligt. Synd om dom som gått runt och väntat på att få 480 8gb för 2000kr.

Om man har sådana vanföreställningar så tycker jag man är värd att bli besviken.

(En liten påminnelse: GB = gigabyte, gb betyder inget speciellt men om man vill så kan man tyda det som grambit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Förutom att Nvidiakorten har bättre/mycket bättre prestanda vilket så klart är dyrare.

Fast enligt vad ja läste här på SweC, så ska RX480 prestera som ett 980, Fast tillhalva priset, Så du har nog lite fel där..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Ur nyheten:
"Lanseringen av Radeon RX 480 väntas äga rum den 29 juli."

Är det inte 29 juni som gäller längre?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

vadå? Då dom är färdig producerad och går på rullband till förpakning?

Knappast har de det bättre under frakten eller då de börjar samla damm i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Att förpacka i en osanitär miljö känns inte seriöst. Det får en också att grubbla över hur det ser ut på andra håll. Känns helt enkelt inte professionellt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Nevil:

Fast enligt vad ja läste här på SweC, så ska RX480 prestera som ett 980, Fast tillhalva priset, Så du har nog lite fel där..

Vad något "ska" göra på papper och vad det gör i verkligheten är 2 skilda saker och vi vet inget om hur detta presterar ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Vad något "ska" göra på papper och vad det gör i verkligheten är 2 skilda saker och vi vet inget om hur detta presterar ännu.

True, Fast då är Yomsters inlägg fortf. felaktigt, eftersom han inte vet att Nvidias kort är bättre ändå..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Fast enligt vad ja läste här på SweC, så ska RX480 prestera som ett 980, Fast tillhalva priset, Så du har nog lite fel där..

980 är ju förra generationens kort så om du jämför med det så kan jag förstå att du tycker att jag har fel.
Jag jämförde med de kort som tillverkas nu dvs 1070 och 1080.
Om jag inte minns siffran fel i huvudet så är 1080 ungefär 70% bättre än 980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

980 är ju förra generationens kort så om du jämför med det så kan jag förstå att du tycker att jag har fel.
Jag jämförde med de kort som tillverkas nu dvs 1070 och 1080.
Om jag inte minns siffran fel i huvudet så är 1080 ungefär 70% bättre än 980.

Detta är fortfarande inte AMDS high end kort utan är till för topp prestanda i mellanklassen för det priset, så din jämförelse är också fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

True, Fast då är Yomsters inlägg fortf. felaktigt, eftersom han inte vet att Nvidias kort är bättre ändå..

AMD har ju själva sagt att Polaris 10 inte kommer kunna konkurrera med toppkorten från Nvidia rent prestandamässigt.
Det behöver de inte göra heller.
Priset måste bara vara rätt för vad man får.

Jag har ganska stora förhoppningar vad gäller 480.
Hamnar det en bit under 3000-lappen, vilket det ser ut att göra, så kommer det bli ett högintressant kort för de som vill spara pengar och bygga budgetburk.

Jag tror att jag kommer bygga flertalet datorer under slutet av detta året med 480-kort i.
Om nu inte 1060 slår ut det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Att förpacka i en osanitär miljö känns inte seriöst. Det får en också att grubbla över hur det ser ut på andra håll. Känns helt enkelt inte professionellt.

Vad menar du är osanitärt? Vad ser du på bilden som får dig att tycka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ur nyheten:
"Lanseringen av Radeon RX 480 väntas äga rum den 29 juli."

Är det inte 29 juni som gäller längre?

Dom har ändrat i artikeln nu

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

980 är ju förra generationens kort så om du jämför med det så kan jag förstå att du tycker att jag har fel.
Jag jämförde med de kort som tillverkas nu dvs 1070 och 1080.
Om jag inte minns siffran fel i huvudet så är 1080 ungefär 70% bättre än 980.

Haha, ditt minne är inte bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

Detta är fortfarande inte AMDS high end kort utan är till för topp prestanda i mellanklassen för det priset, så din jämförelse är också fel.

"topp prestanda i mellanklassen".
Mellanprestanda då alltså.

Jag höll inte med om att Nvidia inte hade något att komma med.
Min jämförelse kan omöjligtvis vara fel eftersom 1070 och 1080 tillverkas nu och jag jämförde kort som tillverkas nu från de två olika tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

980 är ju förra generationens kort så om du jämför med det så kan jag förstå att du tycker att jag har fel.
Jag jämförde med de kort som tillverkas nu dvs 1070 och 1080.
Om jag inte minns siffran fel i huvudet så är 1080 ungefär 70% bättre än 980.

Så du citerar en person som nämner 980/970 kontra 480 och dess förmodade pris, bemöts sedan med kritik och plötsligt då var det 1070 och 1080 du talade om?

Då borde du ej ha citerat det inlägget. Skapar bara förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vad menar du är osanitärt? Vad ser du på bilden som får dig att tycka det?

Förstår inte vad du menar, tycker du alltså att lokalen ser fräsch ut?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Nevil:

True, Fast då är Yomsters inlägg fortf. felaktigt, eftersom han inte vet att Nvidias kort är bättre ändå..

Nja, det är ju förra generationens kort, detta ska väl jämföras med GTX1080 om det ska vara rätt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Förstår inte vad du menar, tycker du alltså att lokalen ser fräsch ut?

Jag tycker det är skillnad på att inredningen är snygg och fräsig mot att det ligger saker och skräpar runt omkring. Nu syns det inte så mycket i bilden heller så det är svårt att göra en ordentlig bedömning.

Det är lite därför jag undrar, jag tycker mig inte se något konstigt vid bandet som skulle påverka de tillverkade grafikkorten. Vad skulle du vilja se annorlunda undrar jag? Skulle det vara värt en hundring extra på korten för att ha fabriken nyrenoverad konstant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

"topp prestanda i mellanklassen".
Mellanprestanda då alltså.

Jag höll inte med om att Nvidia inte hade något att komma med.
Min jämförelse kan omöjligtvis vara fel eftersom 1070 och 1080 tillverkas nu och jag jämförde kort som tillverkas nu från de två olika tillverkarna.

Det är fel då du jämför kort som siktar på helt olika saker, självklart kan inte ett 480 konkurrera med 1080, men det är det inte gjort för heller, vänta tills amd har släppt vega sedan kan man börja jämföra high end kort mot high end kort. im out.

edit: vill också klargöra att man inte heller bör jämföra med förra generationen heller, då det precis som du säger är förra generationen, men man kan inte heller jämföra med nucarande generation då det inte finns någon utmanare till 480 än

Permalänk
Medlem

Från artikeln
"Först ut är toppmodellen i serien, Radeon RX 480, som istället för prestanda i toppskiktet ska inta mellansegmentet".

Vist jag är trött men jag förstår inte ovan text, toppmodellen i serien men samtidigt i mellansegmentet???

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Från artikeln
"Först ut är toppmodellen i serien, Radeon RX 480, som istället för prestanda i toppskiktet ska inta mellansegmentet".

Vist jag är trött men jag förstår inte ovan text, toppmodellen i serien men samtidigt i mellansegmentet???

Läs meningen innan. Det är givetvis Polaris som menas med serien.

Citat:

Det är nu inte långt kvar till AMD:s lansering av arkitekturen Polaris. Först ut är toppmodellen i serien, Radeon RX 480, som istället för prestanda i toppskiktet ska inta mellansegmentet med aggressiv prissättning.

Skickades från m.sweclockers.com