Oculus Touch får stöd för HTC Vive-spel

Permalänk
Melding Plague

Oculus Touch får stöd för HTC Vive-spel

Speljätten Valve lägger till stöd för Oculus kommande rörelsekontroller Touch i Steam VR, vilket innebär att spelkontrollen kommer fungera med spel utvecklade för HTC Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore ju kul om FB och Oculus vore lika öppna som Valve........

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Fyfan vad kul att höra

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Vore ju kul om FB och Oculus vore lika öppna som Valve........

Kan ju hoppas att det här tvingar fram en ny strategi från FBs sida, vissa delar kommer väl fortfarande vara låsta men bara en sån grej att kunna köpa Oculus-spel (vilket de borde vilja) vore nice.

Permalänk
Medlem

Återigen så ligger Oculus ett steg efter alltså. Vilken soppa!

Bra gjort av Valve

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Återigen så ligger Oculus ett steg efter alltså. Vilken soppa!

Bra gjort av Valve

Håller med till 100% men ser verkligen vilka det är som vill se en framtid för VR och vilka som sätter käppar i hjulen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Underbar nyhet även för spelutvecklare. Det räcker egentligen med att släppa sitt spel på Steam för att nå ut till både Rift och Vive användare. Det är något som verkligen behövs då det inte är en gigantisk marknad direkt.

Tror säkert Facebook bara tänker pumpa på med samma strategi som tidigare. Dom har väl pengar att gödsla...

Men jag skulle också vilja veta vilka som väljer att köpa t.ex. Project Cars för €60 på Oculus-butiken, när man kan köpa samma spel på Steam för ett billigare pris. Dessutom kan man ju då enkelt köra spelet utan att behöva ha en Rift ansluten, man kanske vill köra det på en MONITOR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Underbar nyhet även för spelutvecklare. Det räcker egentligen med att släppa sitt spel på Steam för att nå ut till både Rift och Vive användare. Det är något som verkligen behövs då det inte är en gigantisk marknad direkt.

Tror säkert Facebook bara tänker pumpa på med samma strategi som tidigare. Dom har väl pengar att gödsla...

Men jag skulle också vilja veta vilka som väljer att köpa t.ex. Project Cars för €60 på Oculus-butiken, när man kan köpa samma spel på Steam för ett billigare pris. Dessutom kan man ju då enkelt köra spelet utan att behöva ha en Rift ansluten, man kanske vill köra det på en MONITOR?

Ja jag köpte det för €15 för att kunna ha det till vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

steam får ännu mer monopol i och med detta. är ju bra att dom är öppna iofs och att alla fungerar oavsätt.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det här är jättebra, men inte speciellt oväntat. Steam (Valve) hade bara förlorat på att inte stödja fler än sitt egenutvecklade HMD. Det är ju trotsallt en plattform för mjukvara i grund och botten.

Fotnot, all makt åt Valve. Fy för flugan för facebook och oculus. Orkar inte ens skriva deras namn med stor bokstav.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Snyggt

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Det är schysst av Valve. Precis som när jag upptäckte att de lagt till stöd för min gamla utgångna Razer Hydra. Superschysst, låta folk emulera Vive-kontrollers med en konkurrents prylar. Men man ska komma ihåg att detta så klart är en del av Valves affärsmodell. Tar man 30 % av alla intäkter på Steam så tjänar de på att locka till sig så diversifierad skara hårdvara som möjligt. Det är knappast på Vive som pengar tjänas...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Med Facebook vid ratten kan Oculus säkerligen norpa titeln som spelbranschens största "asshat" från EA. Kom igen Oculus, you can do it! Implementera Facebooks reklam som popup-rutor i alla era spel så kommer ni garanterat att lyckas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@IKEA Billy Bokhylla:
Facebook är inte vid ratten, Oculus har haft en vision om att vara den dominanta VR produkten på marknaden och gör allt för att vända på strömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vore ju kul om FB och Oculus vore lika öppna som Valve........

Jo för då hade Oculus store verkligen haft en chans att konkurera emot Steam. /s

Skrivet av Ozzed:

Återigen så ligger Oculus ett steg efter alltså. Vilken soppa!

Bra gjort av Valve

Du får posta vad du vill såklart, men jag vill notera att du skriver något negativt om Oculus i princip varje tråd som läggs upp angående VR.

Skrivet av dblade:

Men jag skulle också vilja veta vilka som väljer att köpa t.ex. Project Cars för €60 på Oculus-butiken, när man kan köpa samma spel på Steam för ett billigare pris. Dessutom kan man ju då enkelt köra spelet utan att behöva ha en Rift ansluten, man kanske vill köra det på en MONITOR?

Eh.... det kostar väl i princip lika mycket i både Oculus Store och Steam Store. Oculus Store visar priset i USD så jag vet inte exakt.
Du måste jämföra Game of the years edition på båda ställena.

Däremot håller jag med om att det är ovärt att köpa Project CARS genom Oculus Store just eftersom det inte går cross-platform med Steams version, eftersom Steams DRM-helvete ser till att Steamworks endast fungerar i Steam.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@IKEA Billy Bokhylla:
Facebook är inte vid ratten, Oculus har haft en vision om att vara den dominanta VR produkten på marknaden och gör allt för att vända på strömmen.

Utan kapitalet som Facebook bidrar med hade Oculus VR inte kunnat använda sin extremt aggressiva och naiva marknadsföring med att köpa till sig exklusiva titlar. Punkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra jobbat Valve! Och under tiden så sitter Oculus och murar in sig med exklusiva och låsta spel, en låst plattform där de aktivt stoppar andra HMDs att fungera (även om man köper spelen via deras store) och kan knappt ens leverera sin inkompletta produkt till slutanvändaren... (dock så funkar Viven bra med de flesta Oculus-exklusiva spel med Revive!)

Är inte ett dugg missnöjd över att jag bytte från Oculus till Vive... fick häromdagen mail från Oculus att de kunde leverera mitt ex om ca 3-4 veckor, och då förbeställde jag den innan jul förra året, viven förbeställde jag för en månad sedan och den fick jag två veckor INNAN utsatt tid.

Tacka vet jag för företag som har koll på hur man levererar hårdvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Du får posta vad du vill såklart, men jag vill notera att du skriver något negativt i princip varje tråd som läggs upp angående VR.

Ursäkta men vad sjutton menar du egentligen. Hur är "Bra gjort Valve " Negativt. Jag tycker det är jättebra att de har ett öppet tänk och jag tror de vinner på det i längden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ursäkta men vad sjutton menar du egentligen. Hur är "Bra gjort Valve " Negativt. Jag tycker det är jättebra att de har ett öppet tänk och jag tror de vinner på det i längden.

"Återigen så ligger Oculus ett steg efter alltså. Vilken soppa!"

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Utan kapitalet som Facebook bidrar med hade Oculus VR inte kunnat använda sin extremt aggressiva och naiva marknadsföring med att köpa till sig exklusiva titlar. Punkt.

Men det betyder inte nödvändigtvis att det är dom som styr och ställer vilket det hela handlade om.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

"Återigen så ligger Oculus ett steg efter alltså. Vilken soppa!"

Ibland är det svårt att säga något positivt om en negativ situation

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

"Återigen så ligger Oculus ett steg efter alltså. Vilken soppa!"

Ja, visst, en DEL av mitt inlägg var möjligen negativt. Men det var riktat mot Oculus och Facebook. Inte mot Valve som jag tycker skött detta på ett bra sätt. Men du får väl gärna tycka att mitt inlägg är negativt bara för att vissa delar kan uppfattas som negativa. Om Oculus och Facebook vill ha beröm av mig får de faktiskt se till att göra bra saker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ursäkta men vad sjutton menar du egentligen. Hur är "Bra gjort Valve " Negativt. Jag tycker det är jättebra att de har ett öppet tänk och jag tror de vinner på det i längden.

Jag menade något negativt angående Oculus, jag ändrar inlägget. Ursäkta att det inte var jättetydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Eh.... det kostar väl i princip lika mycket i både Oculus Store och Steam Store. Oculus Store visar priset i USD så jag vet inte exakt.
Du måste jämföra Game of the years edition på båda ställena.

Ok. Har inte kollat om det var samma version. Jag hittade dock just detta specifika spel för mindre än 200 spänn på Humble Bundle, som steam-nyckel. Något liknande har jag ännu inte sett för Oculus Store. Vet inte heller om dom har stöd för att lämna tillbaka spelet om man är missnöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ok. Har inte kollat om det var samma version. Jag hittade dock just detta specifika spel för mindre än 200 spänn på Humble Bundle, som steam-nyckel. Något liknande har jag ännu inte sett för Oculus Store. Vet inte heller om dom har stöd för att lämna tillbaka spelet om man är missnöjd?

Ja det var rea på Humble Bundle för några dagar sen, någon annan konstig version "Digital Edition", har jag för mig. Det är antagligen därför den var mycket billigare också.

Det enda version som säljs på Oculus Store är den dyra (Game of the year) varianten med alla DLCs/expansioner.

Skrivet av dblade:

Vet inte heller om dom har stöd för att lämna tillbaka spelet om man är missnöjd?

Nej jag tror ej det, Oculus Store är väldigt dåligt i sitt nuvarande skick...

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd. Det är butiken de tjänar pengar på och det är därför det är så viktigt för t.ex Oculus att få igång sin (därför exklusiva spel). HMD säljs förmodligen med förlust eller liten vinst. Jag slår vad om att Valve kommer att sluta tillverka Vive (eller att enbart HTC gör det i framtiden). när de har fått spelmarknaden. Oculus har ingen chans då, antingen så höjs priserna på HMD eller så hittar de något annat att tjäna pengar på.

Det är inte bra om en aktör blir för stor: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23037653.ab

EDIT: Jag måste klargöra att mitt fokus är mest spelmarknaden nu (eftersom det är den som Valves inkomstkälla).
Facebook och Oculus har sociala medier m.m. de skulle såklart kunna hitta på något där. Jag tycker INTE att det är bra om t.ex Facebook blir den enda aktören där. Valve behöver konkurens på spelmarknaden och Facebook behöver konkurens på sociala medier.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ok. Har inte kollat om det var samma version. Jag hittade dock just detta specifika spel för mindre än 200 spänn på Humble Bundle, som steam-nyckel. Något liknande har jag ännu inte sett för Oculus Store. Vet inte heller om dom har stöd för att lämna tillbaka spelet om man är missnöjd?

Ännu billigare på G2A fast inte mycket https://www.g2a.com/project-cars-limited-edition-steam-cd-key...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Som jag skrev i en annan tråd. Det är butiken de tjänar pengar på och det är därför det är så viktigt för t.ex Oculus att få igång sin (därför exklusiva spel). HMD säljs förmodligen med förlust eller liten vinst. Jag slår vad om att Valve kommer att sluta tillverka Vive (eller att enbart HTC gör det i framtiden). när de har fått spelmarknaden. Oculus har ingen chans då, antingen så höjs priserna på HMD eller så hittar de något annat att tjäna pengar på.

Det är inte bra om en aktör blir för stor: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23037653.ab

EDIT: Jag måste klargöra att mitt fokus är mest spelmarknaden nu (eftersom det är den som Valves inkomstkälla).
Facebook och Oculus har sociala medier m.m. de skulle såklart kunna hitta på något där. Jag tycker INTE att det är bra om t.ex Facebook blir den enda aktören där. Valve behöver konkurens på spelmarknaden och Facebook behöver konkurens på sociala medier.

Jo, det är rätt svårt att konkurrera med Steam som är enligt många och nosar på monopolstatus i spelmarknaden, precis som Microsoft och Google i andra områden.

Däremot kan jag tycka att Vive-ägare kunde få tillgång till Oculus Store. Dock att spelen då ska köras via Oculus egna store och då inte via något Steam Overlay som HTC/Valve begärde (rykte).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Innan jag skriver nåt skall jag klarlägga att jag varken är vive eller OR fan. JAG har helt enkelt inte bestämt mej än för vilket headset jag skall köpa.

Men nu till topic. Att en tillverkare som oculus gör såhär är illa för en konsument... som har sina spel på steam. Det är väl där problemet ligger eller? Jag har alla mina spel på steam och orkar inte ha flera ställen där jag spel liggandes. Därför har jag inte Origin och därmed inga battlefield spel.

Är detta det vi vill ha där en aktör som valve kan pressa upp priserna på spelen lite grann för att dom vet om att vi som konsumenter är lata? Köpte ett gammalt spel för några månader sen som jag ville ha. Unreal tournament 2004. 30 spänn för nyckeln ville Sidan ha. 90 spänn ville steam ha. ÄR DETTA VERKLIGEN BRA FÖR OSS KONSUMENTER?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Köpte ett gammalt spel för några månader sen som jag ville ha. Unreal tournament 2004. 30 spänn för nyckeln ville Sidan ha. 90 spänn ville steam ha. ÄR DETTA VERKLIGEN BRA FÖR OSS KONSUMENTER?

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta kan du ju registrera spelet i steam och ha det där ändå.

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W