Permalänk

Ostabil överklockning?

Tja!

Införskaddade en i5 6600k för ett tag sedan. Klockade upp den till 4,5Ghz med 1,36v. Sen har den rullat på UTAN problem. Kyler den med en Corsair H75 som funkar bra! ca 26C@idle och 55-66@load (beroende på spel).

Tänkte bara för skojjs skull pressa prollen lite extra. Kom ihåg att jag inte vågade gå över 1,36 tidigare, men läste lite och ser att det går att köra på 1,4 utan problem bara den hålls kall. Så smäller på volten 1,4v på en gång och testar köra 4,7Ghz. FUNKAR KANON. Datorn startar utan problem. Drar igenom ett Stresstest i Aida64. Den går UTAN problem i ca 1,5 timmar. Tänkte att nu var det klart och jag lyckades.

Stänger av datorn för att testa 4,8Ghz på samma 1,4v. Datorn botar knappt och tänker att 4,7 är bra nog. Ställer om i bios till 4,7 men nu bootar den knappt på detta igen? Den klarade ju 1,5 timmar i 100% nyss? Är det någonting vanligt eller gjorde jag något fel?

Försöker hitta svar men är en JUNGEL av trådar överallt och lyckas inte hitta svar på min fråga.

om inte annat är det värt att höja volten till 1,42 eller liknande?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

vet att min dator blev lite "konstig" när jag höll på att hitta överklockning. efter ett flertal krascher i 5ghz ville den inte boota normalt längre vilket jag då löste med cmos reset.

att den klarar aida64 i 90 minuter säger inte så mycket för övrigt. aida64 är ganska lätt att passera så vill du använda det får du kompensera med rejält med tid.

Permalänk
Skrivet av jnilssonn:

Tja!

Införskaddade en i5 6600k för ett tag sedan. Klockade upp den till 4,5Ghz med 1,36v. Sen har den rullat på UTAN problem. Kyler den med en Corsair H75 som funkar bra! ca 26C@idle och 55-66@load (beroende på spel).

Tänkte bara för skojjs skull pressa prollen lite extra. Kom ihåg att jag inte vågade gå över 1,36 tidigare, men läste lite och ser att det går att köra på 1,4 utan problem bara den hålls kall. Så smäller på volten 1,4v på en gång och testar köra 4,7Ghz. FUNKAR KANON. Datorn startar utan problem. Drar igenom ett Stresstest i Aida64. Den går UTAN problem i ca 1,5 timmar. Tänkte att nu var det klart och jag lyckades.

Stänger av datorn för att testa 4,8Ghz på samma 1,4v. Datorn botar knappt och tänker att 4,7 är bra nog. Ställer om i bios till 4,7 men nu bootar den knappt på detta igen? Den klarade ju 1,5 timmar i 100% nyss? Är det någonting vanligt eller gjorde jag något fel?

Försöker hitta svar men är en JUNGEL av trådar överallt och lyckas inte hitta svar på min fråga.

om inte annat är det värt att höja volten till 1,42 eller liknande?

Själv så överklockar jag väldigt mycket. När något sådant här händer så är det bara att reset'a CMOS (ta ut batteriet ur moderkortet och sätta in de igen efter 10 sekunder). Tänk på att du INTE ska höja volten om det inte behövs, du vill nämnligen alltid ha så låg spänning som möjligt. Att höja spänningen är det farliga med överklockning, riskerna ligger inte i själva GHz'en. Om du av någon anledning får för dig att höja till 1.42 så rekommenderar jag dig starkt att sätta fläktar som suger ut värmen från VRM'erna, annars har du en brandbomb.

Visa signatur

Specs: FX6300
GigaByte 970A D3SP med fläktkylda VRM's - 32GB RAM
Asus GTX560Ti
CPU kyld med Noctua NH-U9B utrustad med dubbla fläktar 92mm

Permalänk
Medlem

Var glad att du inte sitter med X79, kan sitta med min 4.6GHz i flera veckor för att sen helt plötsligt få en random BSOD och sen vägrar den boota förens man kör en rensning av CMOS och kör så ett par timmar.

Tacka fan för sparningsbara överklockningsprofiler.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

@harjagmaja: Nu är jag okunnig kring det ämnet men ta ut batteri? Du menar rent fysiskt? Och sedan ska detta funka i all oändlighet eller kommer jag behöva göra detta ofta?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk

@harjagmaja: Datorn funkar HELT som vanligt när jag ställer in de gamla inställningarna i bios. 4.5Ghz på 1.36v. Så du inte tror att den vägrar boota efter 4.7 försöket.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |