AMD:s styrkrets "Promontory" för Zen uppges ha designproblem

Permalänk
Melding Plague

AMD:s styrkrets "Promontory" för Zen uppges ha designproblem

Ett designproblem i AMD:s styrkrets "Promontory" gör att hastigheterna över USB 3.1 begränsas, något som gör att moderkortstillverkare kan tvingas ta till kostsamma lösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det samma fel som intel hade på sina vid lanseringen av sandy bridge? Vill minnas att det var något liknande

Permalänk
Medlem

2-5 dollar, 16-40 kr per moderkort extra när man ändå betalar kanske 1500 är väl inte illa direkt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Blir väl lite dumt, priser går väl upp för konsumenter i slutändan då antar jag.

Skrivet av LPG:

2-5 dollar, 16-40 kr per moderkort extra när man ändå betalar kanske 1500 är väl inte illa direkt?

Dom tar väl tillfället i akt att tjäna extra kanske, sen köper inte alla moderkort för 1500kr.

Edit: Vilka är det som sagt att prispåslaget blir 2-5 dollar? AMD?

Permalänk
Medlem

Känns tråkigt att dom inte ser det som ett problem och bara kör på men pengarna kanske inte räcker för att backa tillbaks och åtgärda?

Så länge USB prestandan till slutkund är 100%ig utan buggar är det dock ingen dealbreaker för mig även om det kostar 100kr extra.

Permalänk
Medlem

NEEEJ! man FÅR inte göra såhär!! "Ja vi vet att det är fel på produkten men vi kör på som om det regnar!"... Fy fan vad sur jag blir

Inte för att jag använder USB så mycket men principen av att ha produkter som har kända fel vid leverans gör mig illa till mods. Hoppas de löser det, eller ännu hellre, hoppas det är skitsnack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonathanknet:

Är det samma fel som intel hade på sina vid lanseringen av sandy bridge? Vill minnas att det var något liknande

Det är korrekt.

Fast det var ett problem med SATA-portarna: http://www.sweclockers.com/artikel/13433-fragor-och-svar-inte...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

säg att det är 40 kr ifrån leverantör, sen så moderkortstillverkaren ta ut en % vinst som kanske ligger på 25%, affären som säljer vill ha säg 20% vinst, och slutligen skatt på 25% = ca 75 kr. Det är ganska mycket i procent på de billigare moderkorten!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonathanknet:

Är det samma fel som intel hade på sina vid lanseringen av sandy bridge? Vill minnas att det var något liknande

Har för mig att styrkretsen hade för hög spänning på SATA kontrollern (2.0), som drastiskt drog ner livslängden på den.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har personligen flera dåliga erfarenheter med just Asmedia när det gäller usb (generellt brukar deras usb-hubbar leverera för lite ström om man råkar ha fler än en usb-manick ansluten), så jag är inte förvånad.

Dåligt, självklart, men påslaget är en struntsumma anser jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

2-5 dollar, 16-40 kr per moderkort extra när man ändå betalar kanske 1500 är väl inte illa direkt?

Nu kostar som sagt inte alla moderkort 1500kr, det säljs moderkort till konsumenter för runt 800kr, där 140kr av dessa går till maffian i rosenbad. Sedan försvinner en hel del pengar på vägen, butiken, leverans os.v.. Alla märkesdatorer har i sin tur egna moderkort som troligtvis är billigare.
Så 16-40 extra kostnad per moderkort för tillverkaren blir mycket.

Nå om det bara är detta problem så förstår jag varför AMD får köra på, alternativet är inte precis så roligt för dem om det skulle innebär många månaders försening.

Jag själv använder USB olika beroende på dator, usb 3.1 flaskar inte så mycket idag beroende på att det inte finns många snabba externa ssd diskar vars prestanda ökas nämnvärt när man går från usb 3 till usb 3.1.

Presterar Zen grymt och är prisvärt så blir det nog en sådan för mig trots detta.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men det kan jag leva med. När jag läste rubriken blev jag dock rädd att det var något mer allvarligt det handlade om

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv

Asus strikes again!

Trist att det inte åtgärdas men förmodligen för sent att åtgärda nu. Det verkar inte vara något större problem dessutom, SATA-problemet med Sandy Bridge var klart värre.

Problemet lär lösas när chipsetet revideras framöver iallafall. Personligen betalar jag hellre ett par kronor extra och slupper försening då jag väntar på lansering så jag kan uppgradera min dator. Men hade förstås föredragit att tid funnits att korrigera innan lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Derp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hejsan LPG,

Skrivet av LPG:

2-5 dollar, 16-40 kr per moderkort extra när man ändå betalar kanske 1500 är väl inte illa direkt?

2-5 dollar hos tillverkare. Sedan får du ta "gånger 2 till 3" per "leveratörs-led".
Säg 3 led, så 5*3*3*3 + moms. Nu är du uppe i 170 SEK, inte lika lite....

EDIT: Räknar som en...
Ni förstår principen, det är det viktiga

Permalänk
Medlem

Tycker mig ha sett ganska mycket negativa "ryktesnyheter" den senaste tiden, vilket detta är. För någon månad sedan gick det ett rykte om att Polaris inte kunde klocka över 800 mhz, vilket nu verkar vara helt felaktigt.

Läser man hos Digitimes står det följande:

Skrivet av Digitimes:

...ASMedia clarified that this is purely a market rumor and its product's signal, stability and compatibility have all passed certification.

AMD Zen chipset designs have already been finalized and will begin shipments at the end of the third quarter and start mass production in the fourth.

http://www.digitimes.com/news/a20160621PD205.html

Den som har följt AMD på aktiemarknaden bör känna till att företaget har gått upp över 100% på bara några månader (från ~2$ i februari till över 5$ senaste dagarna).

Det är förmodligen många personer som bränt sig genom att spekulera i nedgång i AMD, och de som fortfarande gör det har väldigt mycket att vinna på sådana här negativa nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

2-5 dollar, 16-40 kr per moderkort extra när man ändå betalar kanske 1500 är väl inte illa direkt?

På dyra moderkort (1500kr+) gör det inte så mycket och de har ofta tredjepartskretsar i alla fall för extra anslutningar. Däremot slår det ganska hårt mot budgetsegmentet som också är det där AMD traditionellt konkurrerat bäst på. När det kommer till moderkort på 500-700kr gör ett 100kr påslag (till slutkund) ganska mycket och dessa kommer sannolikt köra på med halvfunktionell USB 3.1 istället eller försök att korta ner ledningsbanorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

På dyra moderkort (1500kr+) gör det inte så mycket och de har ofta tredjepartskretsar i alla fall för extra anslutningar. Däremot slår det ganska hårt mot budgetsegmentet som också är det där AMD traditionellt konkurrerat bäst på. När det kommer till moderkort på 500-700kr gör ett 100kr påslag (till slutkund) ganska mycket och dessa kommer sannolikt köra på med halvfunktionell USB 3.1 istället eller försök att korta ner ledningsbanorna.

Ja, och väldigt få personer i det segmentet lär ens ha eller skaffa några tillbehör som märkbart begränsas av den långsammare USB 3.1-porten ändå.

Frågan är om det behövs ny hastighetsbenämning, t.ex. "USB 3.1 DecentSpeed".

Permalänk
Medlem

För mig de har kontrakt med en extern leverantör . Om jag inte minns fel är det Realtek de använder eller använder deras IP. Sitter felet i S-B?

Edit: Är USB 3.1 samma som USB-C (orkar inte googla)

Edit1; Verkar inte vara S-B. Hade erratan varit där hade det varit katastrof, faktiskt. Säger aktie innehavare av AMD. Är det PCB med komponenter tar det en vecka handlar det om yields är det uppemot 3 månader om inte mer.

Permalänk
Medlem

Låter som en riktig klantig designermiss. Framgår inte riktigt vart den ökade kostnaden ligger, om det är hos tillverkaren. 2-5 dollar per moderkort i tillverkning är svinmycket, man få ändå tänka på att det ska tillverkas hundratusentals moderkort

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahippo:

För mig de har kontrakt med en extern leverantör . Om jag inte minns fel är det Realtek de använder eller använder deras IP. Sitter felet i S-B?

Edit: Är USB 3.1 samma som USB-C (orkar inte googla)

USB-C är en kontakt som USB 3.1 alltid har bortsett från ovanliga undantag. Det finns dock USB-C kontakter där det inte finns USB 3.1, jag vill minnas att någon ny android smartphone har detta.
Så USB A, B, C är kontakter.
USB 1.0, 1.1. 2, 3.0, 3,1 är gränssnittversioner. i vanligt tal kan man säga att de är samma sak, men man ska se upp på mobiltelefonerna.
Exempel på en sådan telefon visas nedanför:
http://www.gsmarena.com/lg_nexus_5x-7556.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

NEEEJ! man FÅR inte göra såhär!! "Ja vi vet att det är fel på produkten men vi kör på som om det regnar!"... Fy fan vad sur jag blir

Inte för att jag använder USB så mycket men principen av att ha produkter som har kända fel vid leverans gör mig illa till mods. Hoppas de löser det, eller ännu hellre, hoppas det är skitsnack.

Se det från den ljusa sidan min vän, det kunde ha varit MYCKET värre.

Det är bara en sketen styrkrets för USB.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

2-5 dollar påslag, känns lite som en icke-nyhet. Om nån inte har runt 30 spänn över så kanske man behöver spara pengarna till annat än en dator...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

2-5 dollar påslag, känns lite som en icke-nyhet. Om nån inte har runt 30 spänn över så kanske man behöver spara pengarna till annat än en dator...

Det påverkar tillverkarens marginal ganska mycket. Det handlar inte om slutpriset hos kund.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Du menar att den problematiska extrakostnaden i sin tur gör att de måste lägga på ännu en extra kostnad (till slutkunden)? Låter lite ologiskt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@dlq84: Du menar att den problematiska extrakostnaden i sin tur gör att de måste lägga på ännu en extra kostnad (till slutkunden)? Låter lite ologiskt.

JA i logiskt tidsperspektiv. Om du vet att Zen kommer tömma hyllorna har man inga problem men säljs det så där då kommer kostnaden märkas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xpanterx:

@dlq84: Du menar att den problematiska extrakostnaden i sin tur gör att de måste lägga på ännu en extra kostnad (till slutkunden)? Låter lite ologiskt.

Mjaa. Det beror på kan man väl säga.
Det finns flera upplägg kring prissättningar men det är vanligt att man lägger på en procentsats på produktionspriset och ökar produktionspriset med exempelvis 5 dollar så kommer det bli mer än 5 dollar ökning i butikerna. Grossisterna lägger på en procentsats och sedan lägger butikerna till sin procentmarginal.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

NEEEJ! man FÅR inte göra såhär!! "Ja vi vet att det är fel på produkten men vi kör på som om det regnar!"... Fy fan vad sur jag blir

Inte för att jag använder USB så mycket men principen av att ha produkter som har kända fel vid leverans gör mig illa till mods. Hoppas de löser det, eller ännu hellre, hoppas det är skitsnack.

Usch vad hemskt ditt liv måste vara om du mår illa när en produkt har kända fel vid leverans. Jag törs nog påstå att ingen produkt mer avancerad än en tandborste eller en blyertspenna är fri från kända fel när den når användaren.

Som referens jag kan nämna att en genomsnittlig bil har hundratals kända fel när den når återförsäljaren som biltillverkaren aldrig har som avsikt att rätta till. Antagligen ännu fler än så om man väljer ett icke-premium bilmärke. Mobiltelefoner har betydligt fler. Det viktiga är bara att kunden antingen inte märker det alls eller att verkan för kunden blir så liten att denne inte blir så pass missnöjd så den lämnar tillbaks produkten.

Låt mig citera James Bach, en guru och erkänd profil inom mjukvarutest-skrået:
"It’s more about good enough than it is about right or wrong."... tål att tänkas lite på.

För att återgå till ämnet:
Tråkigt men knappast någon kioskvältare. Felet är ju reparerbart till en överkomlig kostnad.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Personligen så kan jag förstå de som hellre vill vänta på fix, de simm tittar efter absolut billigaste moderkorten för billigaste slutpris för burken. Jag betalar dock lätt hellre en hundring mer för släpp snarast.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att AMD positionerar Zen mot server, HPC, power user och entusiaster så är det inte så farligt. Tills de har kommit till att lansera nedbantade versioner kan de hinna fixa detta. Tror att många (finansiellt) spekulerar i AMD:s undergång och eldar gärna på såna här historier.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian