Finns det ett alternativ att prova på W10 innan du köper en produktnyckel?

Permalänk
Medlem

Finns det ett alternativ att prova på W10 innan du köper en produktnyckel?

Hej Clockers!

Jag har en äldre burk som jag kör linux på men oprativsystemets begränsningarna har fått mig att börja fundera på att skaffa Windows 10 till den istället. Då det är en dator med äldre komponenter i så är jag dock lite osäker på om jag vill investera i ett relativt dyrt operativsystem till den. Därför känner jag att jag skulle vilja test-köra det på datorn innan jag slår till.
Jag vill minnas att man kunde gå förbi CDkey-delen under installationen av Windows 7 och istället prova på det i 30 dagar. Gäller detta även för Windows 10?

Jag har hittat ISO:n för W10 här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Har ruskigt svårt att hitta svar på detta genom google då olika källor säger olika saker. Någon av er måste väl veta?

Permalänk
Medlem

Man kan/kunde köra Windows ett tag utan nyckel (tog mig ett tag att få en nyckel till Windows 10). Så vitt jag vet har de inte ändrat på detta men det har hänt en del med Windows på senaste. Det är väl inte värre än att du testar?

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

vid installation får du 30 dagars provperiod

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra! Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Maxy:

Hej Clockers!

Jag har en äldre burk som jag kör linux på men oprativsystemets begränsningarna har fått mig att börja fundera på att skaffa Windows 10 till den istället. Då det är en dator med äldre komponenter i så är jag dock lite osäker på om jag vill investera i ett relativt dyrt operativsystem till den. Därför känner jag att jag skulle vilja test-köra det på datorn innan jag slår till.
Jag vill minnas att man kunde gå förbi CDkey-delen under installationen av Windows 7 och istället prova på det i 30 dagar. Gäller detta även för Windows 10?

Jag har hittat ISO:n för W10 här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Har ruskigt svårt att hitta svar på detta genom google då olika källor säger olika saker. Någon av er måste väl veta?

Jag hoppade förbi nyckeln på mitt för att jag skulle ringa och försöka rätta till problemet med min nyckel, inte fått tummen ur än och det fungerar fortfarande fint flera månader senare. Enda problemet är att några få funktioner är låsta (inget jag använder ofta) och att det står ett meddelande på skrivbordet om att man inte har aktiverat Windows 10 ännu.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)