Permalänk
Medlem

Hur mycket banding ska man tåla?

Jag hyser blandade känslor inför min nya skärm. Den är på många sätt extremt prisvärd och passar mitt användningsområde på pricken. Om det inte vore för de tre vertikala linjer som huserar över den. Det kan vara så att jag är petig. Supporten tycker sig inte se några ojämnheter eller defekter. Jag bifogar en bild och låter er avgöra om jag är ute och cyklar (o.b.s. pilarna hör inte till originalbilden (JA, det är pilar om än något slarviga sådana)).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Jösses... den där hade jag skickat tillbaka illa kvickt...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

hur ser de ut rakt framifrån?
är det samma sak från andra vinklar hade jag skickat tillbaka den

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

SOLKLAR retur (min subjektiva åsikt).

Vad matar du med för typ av kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

hur ser de ut rakt framifrån?
är det samma sak från andra vinklar hade jag skickat tillbaka den

Nej, det är inte lika lätt att fånga på bild rakt framifrån. Däremot är det fortfarande synligt rakt framifrån!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

@fetakniven:
vilken skärm är det ?
vart har du köpt den?
över disk eller online?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Nej, det är inte lika lätt att fånga på bild rakt framifrån. Däremot är det fortfarande synligt rakt framifrån!

Oavsett pris hade jag aldrig accepterat det där!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Retur!

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka! Det där hade jag aldrig accepterat.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. Skicka tillbaks!

Permalänk

Var någonstans är du petig, kunden har alltid rätt, sedan om dom syns mindre rakt framifrån vem bryr sig skicka tillbaks, så får dom göra om och göra rätt.

Följ gärna upp den här tråden när du fått en ny skärm så vi får se om det är någon skillnad, dokumentera alla nummer m.m på skärmen så dom inte "säger" att dom skickat en ny och skickar tillbaks den gamla (har hänt mig med en annan vara).

Det är bra om vi andra får veta om det är någon serie med skärmar som är kassa så man vet vad man skall undvika.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem

@fetakniven:

kalibrerad ?
Philips är annars kända för detta fenomen på större skärmar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺

Har du någon form av dynamisk kontrast eller liknande påslaget?

Permalänk
Medlem

hakd hur i hela friden kalibrerar du något som den där?
Den skulle aldrig lämnat fabriken imop.

Permalänk
Medlem

Tackar för återkopplingen! Citerar inte er alla utan konstaterar att åsikterna verkar samtliga luta åt samma håll. För att svara snabbt på frågor som dykt upp: Displayport, online, Philips, ej kalibrerad. Kan återkomma med utförligare svar sedan. Inväntar svar från supporten nu (som är riktigt trevlig).

Skrivet av Laxpudding:

Har du någon form av dynamisk kontrast eller liknande påslaget?

Den enda formen av dynamisk kontrast jag kan hitta i inställningarna är SmartContrast men den är avstängd. Övriga inställningar är Brightness 25, Contrast 50, Sharpness 50 och SmartResponse på faster.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Skickade samma bild som ovan till Philips. De höll med om att skärmen var defekt. UPS kom med en "ny" skärm och plockade med sig den gamla. Dessvärre var den "nya" skärmen uppenbarligen begagnad och hade även den, om än mindre, samma problem som min första skärm.

Jag skickade ett hyfsat syrligt meddelande till support där jag ställde mig frågande kring hur returärendet hanterats, om det verkligen är kutym att byta ut en helt ny skärm mot en begagnad. Fick som svar att ett misstag hade begåtts. Den skulle självklart ha klassificerats DOA, och därmed blivit utbytt mot en ny skärm.

UPS hämtade upp min "nya" skärm och lämnade en ny skärm. Den använder jag nu och måste aktivt leta för att tidigare problem ska uppenbara sig. Därmed är jag nöjd.

Funderingar: Hade jag gjort inköpet om jag visste vad som väntade mig? Kanske. Det finns alltid en risk för att man ska få en defekt panel. Mest intressant är vad som utspelar sig därefter. Första bilden jag skickade Philips framgick inte problemet lika tydligt på. Om än var det fortfarande synligt. Supporten menade att de inte såg någon defekt alls. När jag skickade bilden ovan med tillagda pilar blev de dock övertygade.

Frågan är om det krävs väldigt tydlig banding för att reklamationen ska godkännas. Är det så att de tillåter en viss grad (med tanke på att första bilden visade fenomenet men inte lika uppenbart) av defekter?

Intressant är också huruvida det var ett ärligt misstag att skicka mig en begagnad skärm eller om de gjorde en fuling och testade att bli av med något skräp som bara stod.

Supporten har i all kontakt varit trevlig och lösningsorienterad vilket är ett stort plus!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.