En tredjedel av Valves anställda arbetar med virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

En tredjedel av Valves anställda arbetar med virtuell verklighet

Valves VR-avdelning utgör nu en tredjedel av företagets anställda. De sägs bland annat arbeta med att utveckla ny mjukvara samt nästa generations VR-hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Valve.. Tre(djedel)..?

Hmm.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Valve.. Tre(djedel)..?

Hmm.

Half-Life 3 confirmed!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Man har alltså hittat 100 pers som kan jobba med att utveckla VR, men inte en enda person som kan jobba med kundtjänst. Eller så har man inte försökt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Underbart! Då kanske VR-headseten får sitt första ordentliga och riktiga spel om ett par år så det är lönt att skaffa ett sådant.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Å... kej..?

Fixa ordentligt stöd för SteamOS med ordentliga drivrutiner för bättre prestanda än Windows, elda på med Vulkan och muta över fler spel, samt konstruera en custom Steam machine med Zen och Polaris lite större än en Mac mini istället.

VR är ett dyrt tillbehör och därmed väldigt liten nisch som knappast kommer rädda Valve från Microsofts klor med Universal Windows Platform/Xbox.

förtydligande; menar just SteamOS
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Man har alltså hittat 100 pers som kan jobba med att utveckla VR, men inte en enda person som kan jobba med kundtjänst. Eller så har man inte försökt.

Kundtjänst kostar pengar, förmodligen mer lönsamt att chansa på att VR blir något innan intresset eventuellt dör.

Inte som att Valve bryr sig om de kunder som är missnöjd med supporten, med oligopol saknas någon riktig konkurrens och kunderna tvingas ändå fortsätta betala.

Jag hade gärna sett att Valve blir seriös på detta område någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte att spelutvecklare glömmer bort oss som inte planerar att skaffa VR på ett väldigt bra tag åtminstone som hellre spelar med traditionella mus + keyboard.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Hoppas bara inte att spelutvecklare glömmer bort oss som inte planerar att skaffa VR på ett väldigt bra tag åtminstone som hellre spelar med traditionella mus + keyboard.

Det är nog ingen risk sålänge både Valve och Oculus täljer guld ur det hela. Men om kreti och pleti så småningom har råd och tycker det är coolt så kan vi börja oroa oss.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

"bara en fluga"

Internet var bara en fluga...

Permalänk
Avstängd

Kanske borde de göra en (fungerande) streaming klient till Gear VR. De som finns laggar som tokiga och det borde kunna ordnas av folk som är duktiga på området.

Många som diskuterar VR glömmer bort att Gear VR redan har 1 miljon+ användare, långt fler än Rift och Vive i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Man har alltså hittat 100 pers som kan jobba med att utveckla VR, men inte en enda person som kan jobba med kundtjänst. Eller så har man inte försökt.

Man har ju hört om dom som fått ett svar ett år efter dom skickat ett meddelande till Valve. En vän till mig fick VAC-ban för många år sedan i ett spel, han hade dock inte fuskat. I år så hävdes VAC-banen. Lite konstigt då en VAC-ban ska vara permanent oavsett?

Permalänk
Medlem

För att förtydliga så är det OpenVR som är Valves öppna del för VR. Källkod finns.
https://github.com/ValveSoftware/openvr/wiki/API-Documentatio...

SteamVR är Valves egna integration mot Steamplattformen, som de förstås gjort enkelt att använda via OpenVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Å... kej..?

Fixa ordentligt stöd för Linux för Steam med ordentliga drivrutiner för bättre prestanda än Windows, elda på med Vulkan...

Fast just detta ligger mer hos AMD och NVIDIA än hos Valve.

Der är lite som hönan och ägget. Drivrutiner för linux prioriteras inte eftersom det inte finns någon kundbas at tala om. Användarna byter inte til linux eftersom drivrutinerna är skit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Fast just detta ligger mer hos AMD och NVIDIA än hos Valve.

Der är lite som hönan och ägget. Drivrutiner för linux prioriteras inte eftersom det inte finns någon kundbas at tala om. Användarna byter inte til linux eftersom drivrutinerna är skit.

Nvidias grafikkort verkar ju fungera bra på Linux redan.
AMD däremot...

Dessutom finns det betydligt färre spel till Linux.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Så resterande 2/3-delar borde ju då jobba med HL3, vad annars?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Fast just detta ligger mer hos AMD och NVIDIA än hos Valve.

Der är lite som hönan och ägget. Drivrutiner för linux prioriteras inte eftersom det inte finns någon kundbas at tala om. Användarna byter inte til linux eftersom drivrutinerna är skit.

Som plattformsägare måste Valve göra allt i sin makt för att göra sin plattform attraktiv att utveckla för. I en halvstängd lösning som ju Steam ändå är är det upp till Valve att se till att drivrutiner och API:er är top notch samt förmå utvecklare att porta spel och även utveckla främst för sin plattform eller något (tids)exklusivt.

Jag syftar mest på SteamOS, vilket jag lagt till nu. Spel på Linux är ju i praktiken synonymt med SteamOS numer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavange:

Kanske borde de göra en (fungerande) streaming klient till Gear VR. De som finns laggar som tokiga och det borde kunna ordnas av folk som är duktiga på området.

Många som diskuterar VR glömmer bort att Gear VR redan har 1 miljon+ användare, långt fler än Rift och Vive i dagsläget.

Mm... det vore riktigt bra!

Kanske Oculus kommer med den funktionen istället då dom har butiken både på PC och Gear:en..

(Jobbigt bara att S6:an endast kan fungera c:a 10 minuter då den snabbt blir överhettad när man har wifi-överföring av strömmande media)

Permalänk
Inaktiv

VR behöver en stortitel snart! Nu finns det mestadels (enbart?) varianter av Wii sports...jag litar på hösten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt flugan med VR. Det är inte ens riktig "VR"
Neh, det dör nog ut om ett år eller två, kanske att det används inom militären.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Nvidias grafikkort verkar ju fungera bra på Linux redan.
AMD däremot...

Enligt mig är det en tävling mellan pest och kolera. Nvidia som minimalt hjälper OSS drivrutiner (till och med indirekt saboterar) medans AMD har horribel prestanda men är väldigt aktiva med OSS. Har för mig att även konfigurationsmässigt så var AMD överlägset, men man är fortfarande fast med skit prestanda oavsett.

Förhoppningsvis så löses ju detta utav Vulkan till stor del då man flyttar GPU optimeringarna till spelutvecklarna istället för drivrutinerna. Alltså lär skillnaden mellan Windows och Linux krympa rejält. Visserligen behövs Vulkan drivrutinerna optimeras en del, men det är betydligt mycket lättare än tidigare när dem få Linux drivrutinsutvecklarna har behövt optimera per spel basis.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Nvidias grafikkort verkar ju fungera bra på Linux redan.
AMD däremot...

Dessutom finns det betydligt färre spel till Linux.

Fungerar så bra att Linus Torvalds sa "and Nvidia has been the single worst company we have ever dealt with" följt av "Nvidia, fuck you" inklusive fingergest för något år sedan. Nvidia överskattas rejält.

Jag låter Torvalds föra sin egna talan, han är trots allt bra på det:

Bägge företag har mycket att arbeta på. Men så länge Linux för desktop är en försvinnande liten marknad så lär inte speciellt mycket hända tyvärr.

Skrivet av GilbertG:

Som plattformsägare måste Valve göra allt i sin makt för att göra sin plattform attraktiv att utveckla för. I en halvstängd lösning som ju Steam ändå är är det upp till Valve att se till att drivrutiner och API:er är top notch samt förmå utvecklare att porta spel och även utveckla främst för sin plattform eller något (tids)exklusivt.

Jag syftar mest på SteamOS, vilket jag lagt till nu. Spel på Linux är ju i praktiken synonymt med SteamOS numer.

Instämmer, vill Valve verkligen göra en seriös plattform av Linux-satsningen så får de gott finansiera det som behövs för att göra den konkurrenskraftig. I detta fall att få bättre drivrutiner från bägge företag. Det företag som tjänar mest är Valve och som plattformsägare (av främst Steam) så är det deras ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fungerar så bra att Linus Torvalds sa "and Nvidia has been the single worst company we have ever dealt with" följt av "Nvidia, fuck you" inklusive fingergest för något år sedan. Nvidia överskattas rejält.

Jag låter Torvalds föra sin egna talan, han är trots allt bra på det:

https://www.youtube.com/watch?v=iYWzMvlj2RQ

Bägge företag har mycket att arbeta på. Men så länge Linux för desktop är en försvinnande liten marknad så lär inte speciellt mycket hända tyvärr.

Kanske det var för att de vägrar stöda OpenSource-drivrutiner? Videon var dessutom 4 år gammal.

Det jag menade var att Nvidia faktiskt presterar på Linux. AMD gör det inte.
Phoronix kanske inte är den bästa sidan, men 750 Ti vann mot Fury X. Gamla, billiga AMD-kort vann och mot nya, dyra AMD-kort.
Har en kompis som endast använder Linux och han ser Nvidia som det enda valet på grund av det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Kanske det var för att de vägrar stöda OpenSource-drivrutiner? Videon var dessutom 4 år gammal.

Det jag menade var att Nvidia faktiskt presterar på Linux. AMD gör det inte.
Phoronix kanske inte är den bästa sidan, men 750 Ti vann mot Fury X. Gamla, billiga AMD-kort vann och mot nya, dyra AMD-kort.
Har en kompis som endast använder Linux och han ser Nvidia som det enda valet på grund av det.

Videons ålder har nog ingen större betydelse, lär inte ha hänt något sedan dess.

Varför skulle AMD bry sig om spel i Linux när marknaden knappt existerar? Nu arbetas det på nya drivrutiner, hur det går med dessa har jag personligen ingen koll på då jag inte använder något Linux-baserat operativsystem i dagsläget. Självklart bör man stödja open source om man är verksam inom Linux, finns ingen anledning att låta bli speciellt med tanke på hur Linux och de distros som använder denna kernel också är byggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Videons ålder har nog ingen större betydelse, lär inte ha hänt något sedan dess.

Varför skulle AMD bry sig om spel i Linux när marknaden knappt existerar? Nu arbetas det på nya drivrutiner, hur det går med dessa har jag personligen ingen koll på då jag inte använder något Linux-baserat operativsystem i dagsläget. Självklart bör man stödja open source om man är verksam inom Linux, finns ingen anledning att låta bli speciellt med tanke på hur Linux och de distros som använder denna kernel också är byggt.

Linus "Nvidia, fuck you!" handlade om att de inte stöder Optimus på Linux. Vilket ju ställer till problem för bärbara. Stationära däremot har inte Optimus.
Optimus stöds fortfarande inte, men man kan inte anta att ingenting har hänt på 4 år.

Kanske för att utöka marknaden? Konkurrera med Nvidia t.ex. Inte för att Steam Machines verkar bli något, men Nvidia hade ju monopol där.
AMD verkar ju bry sig Open Source, så att bli bra och populärt på Linux kan ju ge en PR-boost.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcticFire:

Linus "Nvidia, fuck you!" handlade om att de inte stöder Optimus på Linux. Vilket ju ställer till problem för bärbara. Stationära däremot har inte Optimus.
Optimus stöds fortfarande inte, men man kan inte anta att ingenting har hänt på 4 år.

Kanske för att utöka marknaden? Konkurrera med Nvidia t.ex. Inte för att Steam Machines verkar bli något, men Nvidia hade ju monopol där.
AMD verkar ju bry sig Open Source, så att bli bra och populärt på Linux kan ju ge en PR-boost.

Ja, det handlade dels om Optimus men också Nvidia som helhet, det är inget lätt företag att ha att göra med. Kommentaren om företag gällde som jag tolkade hela företaget och hur de är att göra med, speciellt för Torvalds sort, OSS-folket.
Samtidigt så kan jag nog tänka mig att modemtillverkarna på sent 90-tal/tidigt 00-tal borde vara värre. Och WLAN-tillverkarna senare. Hårdvara och firmwares hårdkodade för Windows.... ugh.

Linux-marknaden för desktop är snudd på irrelevant fortfarande. Inte AMDs eller Nvidias jobb att få denna att växa utan OS-utvecklare samt företag och tjänster som är eller vill vara verksamma här. Om Linux på desktop någonsin får någon marknadsandel att tala om lär mycket hända fort. Vilket såklart är något jag hoppas på med. Alternativ till Windows vore tacksamt, man kan ju inte säga att OS X är lika lockande som den en gång varit. Dock har de betydligt bättre mjukvarustöd och, förstås, marknadsandelar som gör att de är värda att lägga ner tid på.

En marknad som säljer 0 datorer är fortfarande en icke lönsam marknad. Valves intresse för Steam Machines verkar snudd på vara dött nu men SteamOS ser klart mer lovande ut. Även om det är långt kvar även där förstås.

Förhoppningsvis ger Vulkan-API't en rejäl knuff i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Förstår inte riktigt flugan med VR. Det är inte ens riktig "VR"
Neh, det dör nog ut om ett år eller två, kanske att det används inom militären.

Wow det här blev djupt! Om det inte är riktig VR, då måste det ju vara virtuell VR. Virtuell VR är ju riktiga verkligheten. Ja, verkligheten dör nog ut snart, möjligen används den inom militären. Du är ett geni!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

@Selo: Det har använts i militären i årtionden

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Förstår inte riktigt flugan med VR. Det är inte ens riktig "VR"
Neh, det dör nog ut om ett år eller två, kanske att det används inom militären.

Troll detected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fixa ordentligt stöd för SteamOS med ordentliga drivrutiner för bättre prestanda än Windows, elda på med Vulkan och muta över fler spel, samt konstruera en custom Steam machine med Zen och Polaris lite större än en Mac mini istället.

Håller med helt.

Skrivet av GilbertG:

VR är ett dyrt tillbehör och därmed väldigt liten nisch som knappast kommer rädda Valve från Microsofts klor med Universal Windows Platform/Xbox.

Tror den risken är obefintlig. Det är ju urmärkt att Valve har konkurrenter i form av Origin, GOG och Windows Store (även om Games for Windows var extremt svag och kort satsning), men totalt sätt så domninerar ju Valve spelmarknaden extemt stort.

Tycker det är kanon att de får konkurrens ifrån andra aktörer. Gabe och Valve har suttit extremt längre på tronen nästan helt själva (först nu med lite konkurrens de så smått verkar bry sig lite om sina kunder igen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/