Permalänk
Medlem

Upplägg på lån

Hej,

Vet att detta egentligen inte kanske är rätt forum att diskutera detta. Men jag är ganska säker på att det finns kunniga personer även här inom detta område.

Ska inom snar framtid lägga upp ett bolån och ska därmed göra en förhandling med banken.
Min frågor till er är då hur hade ni lagt upp ert bolån i dagens läge?
Finns det annat viktigt att tänka på inför ett sådant möte med banken?
Länkar så kan vara bra att läsa igenom eller annat man bör tänka på?

P.S Hoppas tråden ligger "rätt" annars får en moderator gärna flytta tråden.

Tack på förhand.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Hej,

Vet att detta egentligen inte kanske är rätt forum att diskutera detta. Men jag är ganska säker på att det finns kunniga personer även här inom detta område.

Ska inom snar framtid lägga upp ett bolån och ska därmed göra en förhandling med banken.
Min frågor till er är då hur hade ni lagt upp ert bolån i dagens läge?
Finns det annat viktigt att tänka på inför ett sådant möte med banken?
Länkar så kan vara bra att läsa igenom eller annat man bör tänka på?

P.S Hoppas tråden ligger "rätt" annars får en moderator gärna flytta tråden.

Tack på förhand.

Rörligt alltid rörligt.
Ha koll på räntor, snitträntor och var trevlig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Det första du bör tänka på är hur länge du planerar att bo där.

Ska du bo där längre än överskådlig framtid så hade jag bundit en del på längre tid, och haft kvar en del på rörligt, alternativt kortare löptid, typ 2-3 år. Tänk också på att dela upp lånet i så många delar som du vill ha dom nu, så slipper du betala nya pantbrev osv. senare.

En faktor som också spelar in är ju självklart hur stort själva lånet är.

Permalänk
Medlem

Standard är att dela upp lånet på 2-3 lån beroende på belopp, gör man så kan man binda en del av lånet till fast ränta och sen ha den andra delen på rörlig ränta.
Jag ska se om jag hittar någon bra källa när jag kommer hem, men sett till en 15års period så har det alltid lönat sig att ha rörlig ränta. Fast ränta är ju mer en försäkring, du vet att du kommer betala X kronor varje månad oavsett hur marknaden beter sig, men man får då betala lite mer.
Jag har mitt lån uppdelat på 2 olika lån och har haft så i 8 år just för att kunna binda en del om jag vill, men dessa 8 år har jag haft rörlig ränta på båda.

En av anledningarna till att jag väljer rörligt är för att jag känner att jag har råd att betala lånet ändå ifall räntan skulle sticka iväg en period. Men sitter man med ett lån på flera miljoner kanske det blir lite svårare att klara en sån period, och då kan det vara bra att binda

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft bolån i drygt 15 år kan jag bara säga ett ord: rörligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Standard är att dela upp lånet på 2-3 lån beroende på belopp, gör man så kan man binda en del av lånet till fast ränta och sen ha den andra delen på rörlig ränta.
Jag ska se om jag hittar någon bra källa när jag kommer hem, men sett till en 15års period så har det alltid lönat sig att ha rörlig ränta. Fast ränta är ju mer en försäkring, du vet att du kommer betala X kronor varje månad oavsett hur marknaden beter sig, men man får då betala lite mer.
Jag har mitt lån uppdelat på 2 olika lån och har haft så i 8 år just för att kunna binda en del om jag vill, men dessa 8 år har jag haft rörlig ränta på båda.

En av anledningarna till att jag väljer rörligt är för att jag känner att jag har råd att betala lånet ändå ifall räntan skulle sticka iväg en period. Men sitter man med ett lån på flera miljoner kanske det blir lite svårare att klara en sån period, och då kan det vara bra att binda

Istället för att binda är det bättre du betalar till dig själv och skapar en buffert.
Så är den bundna på 5år 3% och den rörliga 2% sätt undan 1% på ett konto för eventuella räntespikar, detta kommer i 99 fall av 100 vara en bättre deal och börjar buffeten bli stor kan man alltid amortera lite istället.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Dela inte upp lånet och bind inte det på olika löptider.

Banker förespråkar det för att låsa fast konsumenten. Samlat lån/Ett lån gör det lättare att byta mellan olika banker och välja det som har lägst ränta alt. presenterar bäst helhet.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Har halva lånet bundet och halva rörligt. Att tänka på om man binder är ju att du blir betalningsskyldig för återstående tid på räntan om du säljer innan tiden har gått ut. Beroende på lånets storlek så kan det bli ganska stora summor. Har du tänkt bo länge så är ju inte detta något problem om inte skilsmässa etc.. inträffar.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det tog inte lång tid att få respons tack alla för er input.

Tanken just nu är att bo där under en längre tid, skulle nog säga längre än en överskådlig framtid.
Beloppet är väl inga enorma summor men ganska mycket för mig vi kan säga 1 miljon.

Jag har bollat fram och tillbaka och känner väl att man är för dåligt påläst inom området.
Dessutom är man väl aningen feg för det här med rörliga räntor (Van att ha säkerhet).

Vad finns det för andra för/nackdelar med bunden respektive rörlig?
Är det nån skillnad på amortering mellan bunden/rörlig? (Är den låst inom lån-perioderna?)

Min första tanke var att köra rörlig några år sedan gå över till binda (räntan borde väl gå upp?)
Men som sagt att köra rörlig hela vägen och ha en egen buffert är kanske inte så dumt, men då gäller det att man hanterar bufferten bra också.

Är ganska dåligt insatt i detta så om ni har bra länkar med information så tar jag gärna emot det också.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Tips nummer ett: bind inte.

Tips nummer två: prata med flera banker och spela ut dem mot varandra. Du får inte bättre villkor för att du varit trogen samma bank i många år utan snarare tvärtom. Bäst villkor brukar man få hos de banker som är på frammarsch och vill plocka marknadsandelar.

Tips nummer tre: är du med i något fackförbund? Kolla isf om de har tecknat avtal med någon bank (men förutsätt inte att det du får där är det bästa som går att få). Just nu har t.ex. Danske Bank ett väldigt bra erbjudande till SACO-medlemmar.

Tips nummer fyra: tro inte att "det här är det bästa vi kan ge" någonsin är sant. Spela inte ut alla dina kort på en gång utan ge och ta lite i taget.

@bha*: varför skulle det vara en nackdel att dela upp lånet? Det är inte svårare för en annan bank att ta över tre lån än ett lån på samma fastighet, det blir bara lite fler papper att skriva på.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Istället för att binda är det bättre du betalar till dig själv och skapar en buffert.
Så är den bundna på 5år 3% och den rörliga 2% sätt undan 1% på ett konto för eventuella räntespikar, detta kommer i 99 fall av 100 vara en bättre deal och börjar buffeten bli stor kan man alltid amortera lite istället.

What hen said
Är dock en nackdel om mam har svårt att hålla i pengar

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Se till att du har en buffert i dina inkomster/utgifter så att du klarar en högre räntesats än vad som gäller idag. Bankerna har mycket låga kostnader för bolån idag så förhandlingsutrymmet finns för att få ner räntorna betydligt från annonserade eller erbjudna siffror.

Att amortera på sin bostad är den bästa "pensionsförsäkringen" idag.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

What hen said
Är dock en nackdel om mam har svårt att hålla i pengar

Automatisk överföring till annan bank brukar vara lagom jobbigt så man inte pillar i onödan.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@bha*: varför skulle det vara en nackdel att dela upp lånet? Det är inte svårare för en annan bank att ta över tre lån än ett lån på samma fastighet, det blir bara lite fler papper att skriva på.

Uppdelat lån => olika löptider på lånet => fast hos banken

edit: samma som tips nr 1, annat angrepssätt.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Uppdelat lån => olika löptider på lånet => fast hos banken

edit: samma som tips nr 1, annat angrepssätt.

Vårt lån är uppdelat i tre lika stora delar som alla tre har rörlig ränta. Det var vår bankkontakt som rekommenderade det när vi tecknade lånen, just för att vi skulle kunna binda delar av det om vi ville.

Edit: enda nackdelen skulle väl vara att vi fick betala en uppläggningsavgift per lån men det handlade bara om ett par hundralappar. Så länge alla lån ligger hos samma bank är pantbreven gemensamma för alla lån.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@NoPaiN^: Skall du köpa hus eller lägenhet (BR)? Om du köper hus så måste du kolla upp hur mycket pantbrev det finns, sen får du betala en avgift till banken för att utöka dem om det behövs (annars får du inga lån). Du måste också betala inskrivningsavgift till Lantmäteriet på 1,5% av köpeskillingen.

För vår del blev det här sammanlagt runt 50000 kr, en inte helt oansenlig summa...

http://www.gregow.se/dokuwiki/doku.php?id=links:bostad:lagfar...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@NoPaiN^: Skall du köpa hus eller lägenhet (BR)? Om du köper hus så måste du kolla upp hur mycket pantbrev det finns, sen får du betala en avgift till banken för att utöka dem om det behövs (annars får du inga lån). Du måste också betala inskrivningsavgift till Lantmäteriet på 1,5% av köpeskillingen.

För vår del blev det här sammanlagt runt 50000 kr, en inte helt oansenlig summa...

http://www.gregow.se/dokuwiki/doku.php?id=links:bostad:lagfar...

Det är lägenhet (BR) jag ska köpa.

Finns det nån sida där man kan kolla "normala" räntor för rörliga/bundna.
Eller är det bara att försöka jämföra "alla" banker på deras hemsidor?
Måste väl finnas nån generella riktlinjer över detta då är du "lurad" inom dessa kan du vara nöjd. Inom dessa borde du försöka förhandla vidare osv.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Det är lägenhet (BR) jag ska köpa.

Finns det nån sida där man kan kolla "normala" räntor för rörliga/bundna.
Eller är det bara att försöka jämföra "alla" banker på deras hemsidor?
Måste väl finnas nån generella riktlinjer över detta då är du "lurad" inom dessa kan du vara nöjd. Inom dessa borde du försöka förhandla vidare osv.

Nja, det är svårt att prata om "normala" räntor iom att det är så många faktorer som påverkar men alla banker är skyldiga att presentera sina genomsnittsräntor varje månad. De kan du hitta t.ex. här: genomsnittsräntor och ha som utgångspunkt (men tänk på att det är just genomsnitt och det innebär ju att hälften av bankens lån ligger över dessa siffror). De allra flesta banker ligge rrunt 2% som utgångsbud men vilken rabatt du får beror på bl.a. din inkomst, mängden affärer du har/kommer att ha hos banken, sparande, om du har bil/familj, belåningsgrad och bostadsrättens värde. Du kommer säkert få höra att du skall klara en ränta på 6-7% så räkna gärna redan nu på dina utgifter så att du klarar en tredubbling av räntekostnaderna utöver amorteringen.

1 Mkr kostar idag 12000-15000 kr/år att låna efter skatteavdrag, med belåningsgrad >70% måste du även amortera 20000 kr/år. Med 7% ränta kostar det istället 50000 kr/år plus amortering = 70000 kr/år eller nära 6000 kr/månad. Till detta kommer sedan månadsavgiften till BRF.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan förra året måste bankerna ange vad de har för snittränta på sina lån.
Kolla upp din banks snittränta (och andra för all del) när du ska förhandla om räntan för denna är såklart lägre än deras listade räntor.
Här kan du kolla vad snittet är just nu för ett gäng banker:
https://www.finansportalen.se/snittrantor/

Edit: @zarkov ninjade mig där ;).

Vill tillägga att det verkar vara rätt många som inte kollar detta och inte förhandlar ner sina räntor¹ vilket borde göra att snittet de presenterar är aningen högre än det snitt man kan hamna på om man bara jämför alla som faktiskt förhandlar om räntenivåerna.

¹ http://www.sydsvenskan.se/2016-06-14/fa-anvander-sig-av-snitt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra tänkt där, @Söderbäck!

Det är väldigt synd att fler inte förhandlar om sina räntor men folk verkar fortfarande tro att man måste gå med mössan i handen till banken och tacka för de smulor de kastar åt en när det egentligen är tvärtom och bankerna slåss om att värva nya kunder.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hej!
Bind absolut inte lånet, du tjänar ingenting på det.

Prata med flera banker. Går att pruta ner lånen ganska rejält! Jag lyckades trots att jag var bunden och höll mig inom samma bank. Började på 1.97% utan att pruta något, var mitt första lån så var nöjd att bara få ett. Lite senare märkte jag att min ränta inte var så bra, så då fick jag 1.67% (även på det bundna)

Sen nu 4 månader senare hörde jag av mig igen, efter att ha fått lägenheten uppvärderad och fick mig en ränta på 1.47% istället. Lån på cirka 885 000 i dagsläget.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har precis köpt hus.
Var och skrev på dom sista papperna på banken nu förra veckan.
Delade upp det i 3 delar och satte räntan på 2, 3 och 5 år. Så dom inte bryter samtidigt.
Fick så pass bra ränta så såg ingen anledning att köra rörlig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tillägga att jag har Handelsbanken med flytande ränta och fick 0.25% extra utan att tjaffsa.
Emtek, hur mycket fick du på 5 år? Det är ju oftast inte värt att bråka om hundralappar och att veta exakt vad räntan är i 5 år är faktiskt värt rätt mycket det med. Vi kan nog alla vara överens om att det lär inte bli lägre än vad det är nu.

Permalänk
Medlem

Bind absolut inte till en början.
Det första du SKA ha är en ränterabatt på ~0.4% MINST.
Sedan efter det så skulle jag nästan omgående försöka få ner det till 0,5% i rabatt (bör landa kring en ränta på 1.5% då). Efter det så kan du byta bank och således få ner det ytterliggare ~0,1%. Allt detta förutsätter egentligen att du har rörligt lån. Vill du senare ha lite mer trygghet så kan du binda lånet, men tänk på att det är väldigt svårt att tjäna pengar på det... Det enda du vinner är "trygghet" :-).

EDIT: Binder du lånet så försvinner egentligen det mesta utav handlingsförmågan och även ditt förhandlingsutrymme. Tänk på att banken vinner ungefär (räntan-1%)*25, dvs. om du får en ränta på 1,5% så får banken en avkastning på 12.5% (på eget kapital), detta beror på att de bara i genomsnitt går in med 4% likvida medel och sedan lånar pengar till 1% ränta. Så oavsett om de ger dig en ränta på 1.5% eller 1.25% så gör de en stor vinst på att ha dig som kund!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Rörligt alltid rörligt.
Ha koll på räntor, snitträntor och var trevlig.

Rörligt alltid rörligt

Om man lånar så mycket att man blir osäker på räntorna och vill binda.... Så ska man låna mindre och ha rörligt

För rörligt tjänar alltid låntagaren på
Och bundet, tjänar alltid banken på (Du betalar mer för att låna och de får lägre upplåningskostnader)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Dela inte upp lånet och bind inte det på olika löptider.

Banker förespråkar det för att låsa fast konsumenten. Samlat lån/Ett lån gör det lättare att byta mellan olika banker och välja det som har lägst ränta alt. presenterar bäst helhet.

Många bostadsrättsföreningar tar även en avgift per pant/lån.

Men att dela upp lånet är bankens sätt att lura folk binda. "Du binder ju bara en del, det kan du säkra".

Men de enda som vinner på bundet är banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Har precis köpt hus.
Var och skrev på dom sista papperna på banken nu förra veckan.
Delade upp det i 3 delar och satte räntan på 2, 3 och 5 år. Så dom inte bryter samtidigt.
Fick så pass bra ränta så såg ingen anledning att köra rörlig.

Hur mycket extra får du betala mot rörligt?

Jag har 1,2 i ränta med rörligt lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Hur mycket extra får du betala mot rörligt?

Jag har 1,2 i ränta med rörligt lån.

1,70% fick vi.
Hade vi tagit rörlig hade det varit 1,45%.
Tar hellre 1,7 då så vet jag vad månadskostnaden blir varje månad så kan jag skicka över resten till buffert

EDIT: När jag och min sambo köpte vår lägenhet för 7½ år sen fick vi en ränta på 4,45%.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

Många bostadsrättsföreningar tar även en avgift per pant/lån.

Men att dela upp lånet är bankens sätt att lura folk binda. "Du binder ju bara en del, det kan du säkra".

Men de enda som vinner på bundet är banken.

1992 vann väldigt många på att ha bunden ränta. När de slapp betala 25% i ränta under en period.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Vad försöker du säga? Banken rekommenderar naturligtvis bundet eftersom de tjänar mest på det men beslutet är vårt. Nu har vi möjligheten att binda om vi skulle vilja. Idag finns det inget som talar för att det skulle vara en god affär men ingen vet hur det ser ut om några år.

Du har fortfarande inte förklarat varför det är bättre att ta ett enda stort lån istället för flera mindre, det finns inget som tvingar låntagaren att binda räntan bara för att man delar upp lånet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.