Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Jag vet inte. Jag har sett många som har börjat programmera tidigt som inte verkar vara så bra efter många år. Dessutom är det nog minst lika bra att, som förkunskap, ha sysslat mycket med matte.

Hur avgör du om de är bra eller inte? du är ju själv nybörjare så vad är kriterierna för att du skall tycka nått är bra?

Permalänk
Medlem

Vi som var äldst i våran klass på universitet var också de med bäst betyg, 34 och 36 även de få som fick ut examens nu i vår då många av de yngre varit väldigt omotiverade till allt. Viktigaste är du har motovation att kämpa lite och veta vad du vill.

Permalänk
Medlem

Jag var 32 när jag började plugga till dataingenjör, eller ja ... 31 om man räknar in just ett basår. Har du grundläggande behörighet skulle jag definitivt rekommendera basåret. Dels får du behörigheterna på ett enda år, men du får även en försmak på det studietempo du kommer att stöta på (vilket är en jäkla skillnad mot Komvux och gymnasiet).
Att du inte har programmerat något tidigare är givetvis en liten nackdel, men kraftig emfas på just 'liten'. Visst kan det vara bra att veta vad en kompilator är och sådär, men som sagt ... Allt det där kommer ni att få på första föreläsningarna ändå.

Så ja, är du sugen, läs basår och börja plugga för tusan!

Edit: Förkunskaper är generellt aldrig fel att ha när man kommer till högskolan, men framför allt behöver man studievana, studiedisciplin och färdigheten att lära sig nya saker. Har man det är förkunskaper bara något man behöver lägga på ett kol för att inhämta på vägen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

@Crazy Ferret:
@dbn:

Bra necro, bara 2,5 år gammal I och för sig, han kanske är klar snart, vore kul att veta hur det gick

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

@Crazy Ferret:
@dbn:

Bra necro, bara 2,5 år gammal I och för sig, han kanske är klar snart, vore kul att veta hur det gick

Lulz, ja jäklar ... Jag som brukar vara uppmärksam på datumen! Men ja, @kjellb har förvisso inte varit aktiv på ett år drygt, men det vore ju kul att höra uppföljningen om han dyker in framöver.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8