Python miniräknare i Visual Studio 2015

Permalänk
Medlem

Python miniräknare i Visual Studio 2015

Hej där!
Började att koda iförrigår så är väldigt ny. Gjort en miniräknare än så länge som klarar av att lägga ihop 2 nummer för att sedan börja om på nytt. Dock var det extremt omständigt, jag vill hellre att det funkar såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=nK7PAkqBQPE

Dvs jag kan trycka in t.ex 5+5 -> enter
så får jag fram 10 för att sedan bara fortsätta, och jag kan ju även köra fler rader på detta. T.ex 5+5+5, eller 5(10+5)

Men i Python med visual studio så fungerar det ju inte. Eftersom den bara printar ut rakt av (5+5)
kan jag lägga till någon rad kod för att den ska förstå att den faktiskt ska räkna ut det?

Eller någon annan smart lösning?
Här är min ursprungliga kod förövrigt. Klarar alltså bara av t.ex 5+5 för att sedan börja om på nytt. Hur lagrar man te.x värdet Summan av additionen i föregående rad? Låt säga att jag kör 5+5 så får jag 10, så kan jag trycka på + för att få 10+5 t.ex

Eller helt enkelt kunna köra 10(5+2)*2 på detta viset?

def add(num1,num2): return(num1+num2) def div(num1,num2): return(num1/num2) def sub(num1,num2): return(num1-num2) def mul(num1,num2): return(num1*num2) def exp(num1,num2): return(num1**num2) from math import * def main(): operation = input("What do you want to do? (+, -, **, /, *)?") if(operation != '+' and operation != '-' and operation != '*' and operation != '/' and operation != '**'): #invalid operation print("You must enter a valid operation!") main() else: var1 = int(input("Enter num1: ")) var2 = int(input("Enter num2: ")) if(operation == '+'): print(add(var1,var2)) main() elif(operation == '-'): print(sub(var1,var2)) main() elif(operation == '*'): print(mul(var1,var2)) main() elif(operation == '**'): print(exp(var1,var2)) main() else: print(div(var1,var2)) main() main()

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Kolla också upp loopar. Att kalla på main som du gör är inte så bra.

Permalänk
Medlem

Här har du annars ett exempel på hur man kan göra en enkel miniräknare:
https://github.com/AceLewis/my_first_calculator.py