Mikrofon-setup för 800-1000kr.

Permalänk
Medlem

Mikrofon-setup för 800-1000kr.

Hej, jag har börjat spela in gaming-videos och jag har använt Blue Yeti. Jag har stört mig på att den tar upp väldigt mycket av omgivningen. Jag kan betala ungefär 800-1000kr och den ska inte uppfatta mycket av omgivningen. Jag har tittat lite på XLR mikrofoner, är det bra? Vill ha bättre kvalitet än blue yetin om möjligt i den prisklassen för gaming-videos.

Permalänk
Medlem

Köp en Samson Meteor Mic! Har den själv och den är extremt bra för priset. Klår Yetin alla dagar i veckan Har lite bilder på hur det ser ut här;
http://www.sweclockers.com/galleri/11902-hornan-v-2

Verkar som att många ofta överser den då den inte är lika populrä/dyr.

Visa signatur

DATOR: [ASUS P8Z77-V DELUXE | ASUS GeForce GTX 670 DIRECT CU II | Intel 330 series 120GB | Intel Core i5 3570K | Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz | Corsair Hydro H80 | Cooler Master M2 620W Modular | Fractal Design Arc Midi R2 USB 3.0]

FOTO: [Nikon D80 | Nikon SB-700 | Nikon 50mm 1.4/f | Sigma DC 18-50mm 2.8/f EX MACRO HSM]

Permalänk
Medlem

Kör Yeti här och det är lite trixande men kan ha på tv:n alldeles bredvid utan att det fångas upp. Dra ner gain och trixa lite.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattnos:

Hej, jag har börjat spela in gaming-videos och jag har använt Blue Yeti. Jag har stört mig på att den tar upp väldigt mycket av omgivningen. Jag kan betala ungefär 800-1000kr och den ska inte uppfatta mycket av omgivningen. Jag har tittat lite på XLR mikrofoner, är det bra? Vill ha bättre kvalitet än blue yetin om möjligt i den prisklassen för gaming-videos.

Att micken tar upp ljud från omgivningen är inte dåligt, det tyder bara på att den har bra upptagningsförmåga. I regel har bättre mickar mer av detta.
För att undvika det brukar folk som kör mer seriöst ha puffskydd samt micken väldigt nära munnen på ett mickstativ. Detta gör att de kan minska känsligheten på den och då kommer mindre bakgrundsljud med.

Ska jag vara ärligt kommer du nog inte långt på 1000:- för att slutföra en sådan setup. Mickstativ, puffskydd, bra mick (antagligen över 1k bara den), något form av ljudkort (måste om du köra XLR). Sen kanske jag har missat något på det.

Mitt råd om du inte har mer än 1k att lägga, försök få din nuvarande mick bort från bordet (tar upp mindra tangentbordsljud) och sätt den så nära munnen du kan. Testa sedan att justera känsligheten så nära din vanliga pratröst du kan.

Kanske är där någon som faktiskt kört streaming som har bättre tips, jag har mest erfarenhet av ljudanläggningar och mickar i det sammanhanget.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att du valt njure som karaktär på din Yeti...

Rent krasst är det så att micken måste närmare munnen. Då kommer skillnaden i styrkan mellan talet och omgivningen att bli större och mindre av omgivningen kommer att höras.
Mikrofonen kan ju inte skilja på vilket ljud du vill ha med och inte och är det samma styrka på det önskade ljudet och det oönskade när de når micken kommer båda att höras lika mycket.

Visst skulle man rent teoretiskt kunna skaffa en mikrofon med en smalare upptagning, tex en shotgunkaraktäristik istället, men man kommer inte bort från problemet helt och hållet och stöter istället på andra problem. Det blir ju tex väldigt viktigt att vara riktad rakt mot micken när man pratar.

Permalänk
Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

at2020 ska vara bra, lite dyrare dock :/

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag har följt några av tipsen här och jag väntar lite med att köpa en ny mic. Jag fortsätter och använda den jag har nu ett tag till.

Permalänk
Medlem

Simpel setup

Mikrofon Behringer XM8500
http://www.thomann.de/se/behringer_xm8500.htm
176:-

Mixer Behringer Xenyx Q502 USB
http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_q502_usb.htm
519:-

Mikrofonarm Millenium MA2050
http://www.thomann.de/se/millenium_ma2050_tischmikrofonarm.ht...
368:-

Puffskydd The Tbone WS60
http://www.thomann.de/se/the_tbone_windschutz_ws60.htm
24:-

1087 kronor, sen lär det vara frakt på det också.

Kommer garanterat att låta bättre.