Permalänk
Medlem

[köpråd] Router

Hej,

Ska gå över till fiber och det innebär att jag för första gången ska köpa router, då det tidigare alltid varit en del av abonnemanget. Finns ju miljoner alternativ att välja på. Och vill inte köpa grisen i säcken, med dålig täckning och hastighet om man är längre än 2 meter ifrån.

Kriterier:

WiFi 100mbit (kommer enbart användas till wifi)
Enkelt att installera
Design: Neutral. Inte som Linksys WRT54GL.

Tack på förhand

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Den här är rätt neutral, AC-router också så den pallar högre hastigheter om du skulle uppdatera i framtiden. Klarar också av att hantera flera användare utan att tappa i hastighet.
https://www.inet.se/produkt/5420046/asus-rt-ac55u-ac1200/#spe...

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock: Tack för svar! Det lutar åt den

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Om det är Asus du vill ha så hade nog hoppat över just 55 modellen, den kan inte köra custom firmware från t.ex. Merlin.
Verkar väldigt begränsad när det gäller sånt, men det är ju såklart OM man är intresserad av att göra det.

Just Merlin firmware är trevligt och uppdateras ofta samt är lätt att installera.
Så kör på AC56;an eller AC66;an om du vill ha något som sannolikt har support lite längre (firmware släpp) och erbjuder möjligheter till custom firmware, om man vill.

http://cdon.se/hemelektronik/router-asus-rt-ac66u-dualb-wirel...

Permalänk

Har själv en Asus AC66U och BBB 250Mbit. Sitter jag i samma rum som routern får jag ut 250Mbit+ på bredbandskollen när jag kör via enheter som klarar AC-standarden. Några väggar ifrån blir signalen och hastigheten betydligt sämre. Men så är det med alla trådlösa routrar idag.

Förvänta dig inte 100Mbit+ så länge du inte är i samma rum som din router, så du inte blir besviken

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

En grej bara när det gäller ASUS är att räkna inte med någon bra support om du får fel på grejjerna. Kan vara bra att veta.
Vet iofs inte hur andra tillverkare är men är support och garanti viktigt så håll dig borta från ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Har själv en Asus AC66U och BBB 250Mbit. Sitter jag i samma rum som routern får jag ut 250Mbit+ på bredbandskollen när jag kör via enheter som klarar AC-standarden. Några väggar ifrån blir signalen och hastigheten betydligt sämre. Men så är det med alla trådlösa routrar idag.

Förvänta dig inte 100Mbit+ så länge du inte är i samma rum som din router, så du inte blir besviken

Den är inköpt nu. Läste på en hel del innan jag klickade hem den och fick då samma info som ovan. Jag har 100/10 och kommer ha den i samma rum som jag kommer ha nytta av lite högre hastigheter.

Tack för infon dock

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om det är Asus du vill ha så hade nog hoppat över just 55 modellen, den kan inte köra custom firmware från t.ex. Merlin.
Verkar väldigt begränsad när det gäller sånt, men det är ju såklart OM man är intresserad av att göra det.

Just Merlin firmware är trevligt och uppdateras ofta samt är lätt att installera.
Så kör på AC56;an eller AC66;an om du vill ha något som sannolikt har support lite längre (firmware släpp) och erbjuder möjligheter till custom firmware, om man vill.

http://cdon.se/hemelektronik/router-asus-rt-ac66u-dualb-wirel...

Tack för svar. Eftersom jag inte vet vad cusom firmware är så antar jag att jag inte kommer ha så stor nytta av det? Vad är fördelarna?
Har köpt 55an. Dock ej uppackad så kan byta om jag vill, nya bredbandet kopplas inte in fören den 22e.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka highjack min egen tråd

Allt är nu på plats och inkopplat. Men jag kommer bara upp i 40mbit trots att jag är 1 meter ifrån enheten.

Sladd från väggen ger 99mbit.

Jag hade inte förväntat mig underverk med denna router. Men jag trodde jag skulle närma mig 100mbit iallfall.

Tips?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Hmm, inte så superinsatt i routrar egentligen så borde väl inte ens skriva men vi fixade till huset en asus n66u och den är helt grym! Skitbra täckning och den var plug and play i princip.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Hmm, inte så superinsatt i routrar egentligen så borde väl inte ens skriva men vi fixade till huset en asus n66u och den är helt grym! Skitbra täckning och den var plug and play i princip.

Var väldigt lätt att komma igång här också. Och den funkar egentligen bra och stabilt. Men det stora problemet är hastigheten som inte kommer över 40mbit.

Har testat köra på oanvända kanaler och massa andra olika inställningar. Den enda skillnaden jag får ibland är att det blir mindre än 40mbits.

Har googlat en del och det verkar normalt att komma upp i 80-90 mbits. Speciellt när man som jag sitter 1 meter från Router.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultent3:

Var väldigt lätt att komma igång här också. Och den funkar egentligen bra och stabilt. Men det stora problemet är hastigheten som inte kommer över 40mbit.

Har testat köra på oanvända kanaler och massa andra olika inställningar. Den enda skillnaden jag får ibland är att det blir mindre än 40mbits.

Har googlat en del och det verkar normalt att komma upp i 80-90 mbits. Speciellt när man som jag sitter 1 meter från Router.

Ifall det är trådlöst du menar så är det nog inte så konstigt, där är det fan alltid sämre prestanda hur man än gör. Har aldrig fått till det bra :/

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Hemma körs en Asus rt-ac3200 och ca. 10 meter ifrån, bakom en vägg ges våra fulla 250mbit trådlöst till mitt nätverkskort, Asus pce-ac68. Inte haft några som helst problem med den med ett tiotal enheter uppkopplade samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem

Kör en R7000 hemma, får ut ca 800Mbit/s på 5m avstånd fri sikt. 10 meter ut i trägården genom träd, tegelvägg och 2 gipsväggar får jag ca 100Mbit/s. 20m bort har jag knappt 5Mbit/s. Detta är över AC då så rangen är aningen sämre än de äldre teknikerna. På min telefon som bara har N får jag ut runt 60-70 oavsett.

Tänk på att mottagarenheten också måste stödja rätt saker för att få ut hastigheten.

Om du inte kommer över 40Mbit/s när du sitter på routern är något fel eller så gör Asus skit grejjer.

(Har avverkat 2 st Asus routrar och jag säger då det: Aldrig att jag köper något skräp från dem igen)

Permalänk

Kör du på 2,5 eller 5 G?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Kör du på 2,5 eller 5 G?

Skickades från m.sweclockers.com

Har testat både 2.4 och 5. Där 5 är marginellt snabbare.

Har nu varit i kontakt med ASUS support som sa att det måste vara något fel med enheten. Så jag får ge det en chans till med en ny enhet.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.