Permalänk
Medlem

Ny 6700k, voltage går mellan 0.7-1.393

Hej,

Har inte överklockat ännu men tänkte att frågan passar här ändå. Jag har precis byggt ihop en ny dator med en i7 6700k. Har igång HWMonitor nu medans jag installerar program och voltage går som sagt mellan 0.7-1.393. Är detta normalt? Ska inte voltage vara statisk och den ska väl åtminstone inte gå så högt som 1.39?

Trodde inte jag skulle behöva ändra inställningar i BIOS när jag inte ens försökt att överklocka ännu.

Tacksam för svar.

Permalänk

helt normalt! den ska regleras efter last.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt normalt att den fluktuerar men 1,393 låter väldigt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Helt normalt att den fluktuerar men 1,393 låter väldigt högt.

Tror du att jag bör göra något åt att den går så högt?

Permalänk
Medlem

Kolla om moderkortet har någon automatisk överklockning på från fabrik. Du kommer ändå behöva kolla det om du ska överklocka senare. Om du inte hittar det snabbt i bios så kanske du kan se om det har ändrats genom att se vad det står i CPU-Z. På MHz då. http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har inte LLC (Load Line Calibration) något att göra med volt vid last?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kolla om moderkortet har någon automatisk överklockning på från fabrik. Du kommer ändå behöva kolla det om du ska överklocka senare. Om du inte hittar det snabbt i bios så kanske du kan se om det har ändrats genom att se vad det står i CPU-Z. På MHz då. http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Kärnorna går mellan 801-4212mhz. Men den ska ju ha 4.2ghz boost clock från början så det är väl normalt.

Permalänk
Medlem

Ja jo. fast vissa moderkort ställer in så att bosten blir på alla kärnor vilket inte är standars samt höjer spänningen får att det ska gå. Det var det jag tänkte på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Har inte LLC (Load Line Calibration) något att göra med volt vid last?

Jo det har det. Man höjer späningen och försöker då se till så att vdrop vid hög belastning inte blir så låg att cpun krashar. Beroende på CPU och genereation, tillvärkare så kan det vara klart lättare att överklocka en CPU då man har den hög. Men om man inte behöver ha det på så är det bättre att ha en lägre vCore som inte behöver det. Det är en liten vetenskap i sig och jag kan inte alt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

om du har asus moderkort och OC sockert aktiverat i bios.. ger den automatiskt mera volt åt cpun.
lös det genom stänga av asus oc socket i bios.

du bör aldrig behöva gå över 1.3 volt om du inte kör kvävekylning.

1.3 volt är ett säkert OC läge.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

om du har asus moderkort och OC sockert aktiverat i bios.. ger den automatiskt mera volt åt cpun.
lös det genom stänga av asus oc socket i bios.

du bör aldrig behöva gå över 1.3 volt om du inte kör kvävekylning.

1.3 volt är ett säkert OC läge.

Var har du hittat dessa siffror, maxar själv ut på 1.39v på min 6600k och går aldrig över 70c.
Så länge man kan hålla tempen under 90c så klassar ju Intel själva det som "optimalt" så ser inte problemet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

om du har asus moderkort och OC sockert aktiverat i bios.. ger den automatiskt mera volt åt cpun.
lös det genom stänga av asus oc socket i bios.

du bör aldrig behöva gå över 1.3 volt om du inte kör kvävekylning.

1.3 volt är ett säkert OC läge.

max operating voltage enligt intel är 1,52v. generellt sägs 1,4-1,45v vara lämpligt på skylake.

http://www.tweaktown.com/guides/7481/tweaktowns-ultimate-inte...