Problem med byte av opratör

Permalänk

Problem med byte av opratör

Hej!

Efter 2 år i USA så var det äntligen dags att flytta hem igen. Men när jag tog med min USA inköpta telefon till
Telia för att köpa ett kontant kort så gick det inte att komma ut på 4G. SMS och samtal funkar perfekt men det går som sagt inte att surfa.
Mobilen är en Samsung S5 inköpt från Verizon och ska enligt Verizon vara upplåst.
Dom anställda på Telia kunde inte hjälpa mig så därför vänder jag mig nu till er.

Permalänk
Medlem

Hmm kör inte de med andra kommunikationsband och dylikt där borta? Kolla upp det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av 4G om det finns en separat inställning för det, som @Dakkie säger så kanske den inte stödjer de 4G-band som Telia använder sig av.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Hmm kör inte de med andra kommunikationsband och dylikt där borta? Kolla upp det.

Dom använder sig utav GSM och CDMA, men min bror som också äger en S5 (köpt från Verizon) har inga som helst problem.
Så jag tror inte det har med saken att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Yes. De olika teknikerna använder olika frekvensomfång för respektive kommunikation.
I sverige används följande frekvenser för de olika banden:
http://prylkoll.se/frekvenser-for-4g-och-lte-i-sverige/
I USA används istället dessa frekvenser:
http://www.phonearena.com/news/Cheat-sheet-which-4G-LTE-bands...

Det är alltså möjligt att din telefon bara har stöd för vissa frekvenser för 4G och LTE som är anpassat för USA men i Sverige används inte samma frekvenser. Ibland är det hårdvaran som sätter stopp och ibland är det operatörernas mjukvara i telefonerna som begränsar.

Good news tho!
Galaxy S5 verkar ha hårdvarustöd för alla frekvenser och det verkar gå att låsa upp.
Här finns mer om detta:
http://forum.xda-developers.com/galaxy-s5/general/how-to-add-...

Har inte forskat närmre i det här och har inte ägt en sådan lur själv men det kanske kan hjälpa lite.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Yes. De olika teknikerna använder olika frekvensomfång för respektive kommunikation.
I sverige används följande frekvenser för de olika banden:
http://prylkoll.se/frekvenser-for-4g-och-lte-i-sverige/
I USA används istället dessa frekvenser:
http://www.phonearena.com/news/Cheat-sheet-which-4G-LTE-bands...

Det är alltså möjligt att din telefon bara har stöd för vissa frekvenser för 4G och LTE som är anpassat för USA men i Sverige används inte samma frekvenser. Ibland är det hårdvaran som sätter stopp och ibland är det operatörernas mjukvara i telefonerna som begränsar.

Good news tho!
Galaxy S5 verkar ha hårdvarustöd för alla frekvenser och det verkar gå att låsa upp.
Här finns mer om detta:
http://forum.xda-developers.com/galaxy-s5/general/how-to-add-...

Har inte forskat närmre i det här och har inte ägt en sådan lur själv men det kanske kan hjälpa lite.

Tack för länken, ska försöka bli klar med alla stegen innan Sverige matchen ikväll, men det ser dystert ut.
Uppdaterar er imorgon om det löste sig.

Permalänk
Medlem

Kolla också i APN inställningarna om "Authentication type" är satt till något. Vet att med min OnePlus 3 så var det automatiskt satt till "Chap" när den skall vara "None". Detta är dock med Tele 2, vet ej vad Telia ska ha.
Vet inte om det är just detta som är problemet för dig men värt att kolla på.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Kolla också i APN inställningarna om "Authentication type" är satt till något. Vet att med min OnePlus 3 så var det automatiskt satt till "Chap" när den skall vara "None". Detta är dock med Tele 2, vet ej vad Telia ska ha.
Vet inte om det är just detta som är problemet för dig men värt att kolla på.

Det enda som kommer up är LTE - Verizon Internet, men det går att manuellt ändra access point. Tyvärr så måste du fylla i ett dussintal olika uppgifter, allt från proxy till server och username. Vilket jag inte har en aning om hur jag ska få tag i dessa uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddinhio:

Det enda som kommer up är LTE - Verizon Internet, men det går att manuellt ändra access point. Tyvärr så måste du fylla i ett dussintal olika uppgifter, allt från proxy till server och username. Vilket jag inte har en aning om hur jag ska få tag i dessa uppgifter.

https://www.telia.se/privat/support/info/installningar-for-mm...

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddinhio:

Tack för länken, ska försöka bli klar med alla stegen innan Sverige matchen ikväll, men det ser dystert ut.
Uppdaterar er imorgon om det löste sig.

O på denna version så kan du kolla frekvensbanden, om din modell S5:a har stöd för dem. Telia använder 800/1800/2600 MHz banden vilket är band 20/3/7 om man ska visa det i siffror. Jag skulle tippa på att din S5:a inte har stöd för 800/20 bandet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tack för hjälpen. Länken funkade perfekt, dock så får jag lite låga hastigheter men det går åtminstonde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddinhio:

Tack för hjälpen. Länken funkade perfekt, dock så får jag lite låga hastigheter men det går åtminstonde.

Väldigt skumt att de på Telia-butiken inte kunde hjälpa dig med en sådan grundläggande funktion, men skönt att det fungerar!
Borde inte göra någon större skillnad nu, men testa att skicka ett sms till nummer 4466 med texten "surf". Då får man alla Telia inställningar skickade till sig.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||