Intel i slutstrid mot EU om brott mot konkurrenslagar

Permalänk
Melding Plague

Intel i slutstrid mot EU om brott mot konkurrenslagar

Processorjätten Intel gör ett sista försök i att överklaga EU-domen från 2009, där det slogs fast att bolaget använt olagliga metoder för att låsa ut konkurrenten AMD från marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Ta boten och sluta grina Intel!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tycker att om de är nu bra på att göra processorer borde de räkna ut att de har förlorat

Permalänk
Medlem

Jag hade inte velat ha AMD i min laptop ändå.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Jag hade inte velat ha AMD i min laptop ändå.

Situationen såg sjukt annorlunda ut 2002-2005. AMD var på den tiden överlägsen intel på processorer och hade kanske fortsatt vara det om inte Intel kört med sina mutor. 1 miljard € täcker knappast en bråkdel av de faktiska förlusterna.

Permalänk
Medlem

De kan ju betala den och inom två månader så har de allt tillbaka ändå så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Citat:

EU har konsekvent hävdat att Intel använt tvivelaktiga affärsmetoder, genom att från 2002 till 2005 ge omfattande rabatter till datortillverkarna Acer, Dell, HP, NEC och Lenovo. Villkoret rabatterna var att minst 95 procent av alla datorer skulle innehålla processorer från Intel, medan högst 5 procent fick tillhandahållas av AMD.

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Det var väl det de inte hade? Var inte så inne i PC då, men har hört och läst mycket om det.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Nope. Athlon 64. Need i say more?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Trodde detta var överstökat för längesen. Pinsamt av Intel att vidhålla att man inte gjort något olagligt..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

En miljard euro är ingenting av vad Intel vunnit på detta. De slog ut AMD totalt och har idag ingen konkurrens på marknaden. Ett skadestånd direkt till AMD på en sisådär 50 miljarder euro hade mer varit rimligt. EU måste visa att fuskspel ALDRIG får löna sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Trodde detta var överstökat för längesen. Pinsamt av Intel att vidhålla att man inte gjort något olagligt..

Dom kör med Joseph Goebbels retoriken dvs. ljug & fortsätt att ljuga tills lögnen blir sanning!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Nej, det var AMD som hade bättre produkter, och det var därför jag körde AMD då.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Nope.

-----------------

Tycker att beloppet som de kommer få böta är alldeles för lite. Borde vara bra mycket större för att ha någon effekt.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Situationen såg sjukt annorlunda ut 2002-2005. AMD var på den tiden överlägsen intel på processorer och hade kanske fortsatt vara det om inte Intel kört med sina mutor. 1 miljard € täcker knappast en bråkdel av de faktiska förlusterna.

Nu var kommentaren specifikt kring laptops. Vid den här tidpunkten körde jag uteslutande AMD CPUer på skrivbordet och servers, AMDs produkter var helt enkelt bättre.

Men för laptops övergav Intel P4 nästan direkt för Pentium M. Pentium M processorn var väsentligt bättre än AMDs för bärbara. Finns nog tyvärr inget läge där AMD haft en bättre produkt för bärbara.

Skrivet av Swedish Berserk:

Trodde detta var överstökat för längesen. Pinsamt av Intel att vidhålla att man inte gjort något olagligt..

Ren gissning, men tror det faktum att Intel blivit frikända alt. att målet blev nedlagt i alla fall utom detta gör att man av principiella skäl även vill få en vinst även här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intel har tjänat igenomsnitt 50 miljarder dollar varje år de senaste tre åren så har svårt att tro att det är boten i sig de har problem med. Är nog mer en principfråga för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men för laptops övergav Intel P4 nästan direkt för Pentium M. Pentium M processorn var väsentligt bättre än AMDs för bärbara. Finns nog tyvärr inget läge där AMD haft en bättre produkt för bärbara.

Med Asus s479 adaptern för s478 moderkort så fungerade Pentium M även bra för spel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ta boten och sluta grina Intel!

Ja absolut man kan tycka att dom borde göra det, kanske väljer dom hellre att satsa $ på lobby-verksamhet stället, vore en vinst i sig att inte behöva betala boten och sätter någon form av "prejudikat" för framtiden så man lättare kan komma undan då?

Spekularar såklart hej vilt men har man Intel pengar att spendera så kanske en sådan typ av prejudikat kan vara värt mer än boten i sig, eller handlar det i slutändan kanske om att några högdjur inte får sin bonus? lol

Vem vet, dom borde pynta och gå vidare, allt vi kan göra under tiden är att hoppas innerligt på Zen pris/prestanda samt effektivitet för det behövs asap.

Permalänk
Medlem

Jag tycker som böterna känns väl generösa av EU med tanke på att Intels agerande är anledningen till att det ser ut som det gör på CPU-marknaden idag. Det intel har förstört för AMD är svårt att mäta i pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Det krävdes en Pentium 4 på 3.2ghz för att matcha en Athlon 64 på 2.0ghz.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Situationen såg sjukt annorlunda ut 2002-2005. AMD var på den tiden överlägsen intel på processorer och hade kanske fortsatt vara det om inte Intel kört med sina mutor. 1 miljard € täcker knappast en bråkdel av de faktiska förlusterna.

Fast det är väl böter det talas om och inte skadestånd eller tänker jag fel här?
Gottegrisarna i Bryssel som roffar till sig lite löneförhöjning

Permalänk
Medlem

Tvelander har helt rätt, sluta whina nu Intel, betala och gör slut på en sjukt lång och löjeväckande historia.
AMD har konkurrerats ut på samtliga marknader, ofantligt mycket när det kommer till servrar också. Goal reached. Mission accomplished.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

2002-2005 var en bisarr tid. Alla Svenssons satt med färdigbyggda datorer med Pentium 4 som de tyckte var en skitbra processor medans folk på teknikforum byggde för det mesta med AMD Athlon som inte bara var bättre utan även billigare.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Det var EU som raidade inte AMD, det raidades över hela världen av myndigheter Ta inte revidera historien. Enda AMD gjorde var att gå till domstol i USA och de vann eller gjorde upp i godo.

Tagit bort citering av regelbrytande inlägg /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv

Rent skit att kanske EU ska få en massa pengar, hade pengarna istället gått till offret så hade jag varit glad för detta. Eller om pengarna hade varit öronmärkta för forskning eller något . Men nu ser jag över 1 miljard euro som kunde användas till något bra som enbart går till ren skit.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Xeno88:

2002-2005 var en bisarr tid. Alla Svenssons satt med färdigbyggda datorer med Pentium 4 som de tyckte var en skitbra processor medans folk på teknikforum byggde för det mesta med AMD Athlon som inte bara var bättre utan även billigare.

Fx53/55 var grymma

Tyvärr så tror jag inte länge något vidare på AMD, jag tycker (OBS "JAG"..det behöver inte betyda du/ni eller att det är sant/falskt, utan vad JAG tycker) att på de senaste åren har AMD inte levererat något som JAG skulle vilja ha i min dator.

Jag har tänkt att byta till en Kaby lake så fort den kommer, självfallet kommer jag kika på Zen med och jämföra men jag tror inte att AMD lyckas med sin Zen, iaf inte i den meningen att den kommer vara snabbare än Kaby lake.

Jag tyckte mig ha läst någonstans att Zen ska konkurrera med Skylake 6700k, och i mina öron låter det ganska dumt att släppa en ny cpu och sedan konkurrera med en snart ett år gammal cpu.

Aja, hur som helst blir att köpa den bästa cpun iaf, som JAG tror kommer vara Kaby lake.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Rent skit att kanske EU ska få en massa pengar, hade pengarna istället gått till offret så hade jag varit för det. Nu ser jag över 1 miljard euro som enbart går till ren skit.

Du förstår inte inte fallet. AMD har moderbolaget i USA och de har gjort upp. EU handlar om att kunden, DU har blivit lurad. Skilj dem åt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahippo:

Du förstår inte inte fallet. AMD har moderbolaget i USA och de har gjort upp. EU handlar om att kunden, DU har blivit lurad. Skilj dem åt.

Ok.. Du har en väldigt bra poäng, men vad kommer EU in i det hela är de kunden?
Om pengarna hade varit skräddarskydda till något bra så hade jag som sagt varit glad även om dessa ej hade varit kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok.. Du har en väldigt bra poäng, men vad kommer EU in i det hela är de kunden?

De representerar dig i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok.. Du har en väldigt bra poäng, men vad kommer EU in i det hela är de kunden?

Du bor i EU och blev lurad av Intel. EU straffar Intel p.g.a. detta. Vill de sälja sina produkter här måste de följa de lagar som finns.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2