Extremt märkligt tangentbordsproblem/virus - Func KB-460 MX Red (Nordisk)

Permalänk
Medlem

Extremt märkligt tangentbordsproblem/virus - Func KB-460 MX Red (Nordisk)

Hej, idag har mitt tangentbord (Func KB-460 MX Red (Nordisk) börjat agera väldigt märkligt. Problemet är när jag trycker på tangenten W så händer följande:

EIOPRUW+ eiopruw789+ eiopruw+789 eiopruw eiopruw ew eiruw

eiopruw+789

Det där är vad som kommer upp när jag trycker på W. Trycker jag på tangenten tillräckligt många gånger händer följande:

eiopruw+789 w w www. Då börjar w fungera i några sekunder igen, för att sedan återigen bli eiopruw.

Det är endast den tangenten som agerar konstigt, alla andra tangenter fungerar som de ska.

Har testat följande lösningar utan att det fungerat:

* Söka igenom datorn efter virus
* startat om datorn
* Satt in och satt ut tangentbordet (USB)
* Ominstallerat drivrutiner

Testade även ett annat tangentbord på datorn och där fungera w som det skulle. Vidare testade jag mitt tangentbord på en annan dator och även där blev W = eiopruw7...

Alltså tycks problemet ligga i själva tangentbordet och inte i datorn.

Är det någon som har varit med om något liknande eller har ett lösningsförslag?

Permalänk
Medlem

789 är i alla fall "§" om man går på ASCII.
Inte så att du bytt språk nånstans ?

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det ligger ett Macro på W? Den första och enda tanken som slår mig.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Inaktiv

@Tolin90:
Ser ut som om du Bundit ett "makro" till tangenten i någon form?

Se Bruksanvisningen sida 8 ("KB-460 installer" från www.func.net )

alternativt har du trillat in i "fel lager" tryck fn+F7 för default lager (alt Fn+F7-F11 för att växla mellan lagren).

Edit: Settings softwaren hittar du på support.func.net, med den kan du göra en restore/reset också (om det inte finns ngn knapp på tangentbordet som gör det)

Permalänk
Medlem

Jag övervägde också att det kunde vara något typ av Macro, men följder de med över till andra datorer som inte har programenheterna till tangentbordet installerade?

Märkligt nog fungerar W just nu också, utan att jag egentligen gjort något, men har ställt in fn+F7 iallafall och läste om hur jag skulle gå tillväga för att utföra en restore ifall problemet skulle dyka upp igen.

Tack för snabba svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tolin90:

Jag övervägde också att det kunde vara något typ av Macro, men följder de med över till andra datorer som inte har programenheterna till tangentbordet installerade?
...

Jupp, det är det som är poängen med "programmerbara" t-bord. Funken har ett gäng profiler som lagras i tangentbordet och fungerar (eller i ditt fall: felfungerar) oberoende på om du har drivers/mjukvara på burken/burkarna eller inte.

Permalänk
Skrivet av Tolin90:

Hej, idag har mitt tangentbord (Func KB-460 MX Red (Nordisk) börjat agera väldigt märkligt. Problemet är när jag trycker på tangenten W så händer följande:

EIOPRUW+ eiopruw789+ eiopruw+789 eiopruw eiopruw ew eiruw

eiopruw+789

Det där är vad som kommer upp när jag trycker på W. Trycker jag på tangenten tillräckligt många gånger händer följande:

eiopruw+789 w w www. Då börjar w fungera i några sekunder igen, för att sedan återigen bli eiopruw.

Det är endast den tangenten som agerar konstigt, alla andra tangenter fungerar som de ska.

Har testat följande lösningar utan att det fungerat:

* Söka igenom datorn efter virus
* startat om datorn
* Satt in och satt ut tangentbordet (USB)
* Ominstallerat drivrutiner

Testade även ett annat tangentbord på datorn och där fungera w som det skulle. Vidare testade jag mitt tangentbord på en annan dator och även där blev W = eiopruw7...

Alltså tycks problemet ligga i själva tangentbordet och inte i datorn.

Är det någon som har varit med om något liknande eller har ett lösningsförslag?

Har ett tangentord som gjorde detta idag, på nästan alla knappar. Det finns inga snabb macros i det tangentbordet. Har ingen aning varför det började göra så. Svinjobbigt ed ett halvnytt tangentbord för 1000 spänn