Sony får betala Playstation 3-användare för uteblivet Linux-stöd

Permalänk
Melding Plague

Sony får betala Playstation 3-användare för uteblivet Linux-stöd

Den sex år långa rättstvisten mellan Sony och miljontals Playstation 3-användare har kommit till sitt slut. Sony döms till att kompensera de som påverkats av att Linux-stödet togs bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om PS3 totalt sett blev vinst eller förlust för sony? Detta lär ju inte göra siffrorna bättre i alla fall.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

500kr för en funktion som garanterades vid köp som sedan tas bort pga media maffian.....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Någon som har koll på om PS3 totalt sett blev vinst eller förlust för sony? Detta lär ju inte göra siffrorna bättre i alla fall.

brakförlust, de var inte förrän de började tillverka PS3 gen 3 super slim eller vad den hette som var gjord av 110% plast de kunde börja gå med vinst på konsolen.. dock gick det bra på försäljning av spel och tillbehör så de gjorde vinst några år efter lanseringen ändå

kan varit runt 2012 de faktiskt började göra bra med pengar på PS3?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Hade det inte varit billigare för Sony att helt sonikt släppa en uppdatering som tillåter Linux igen,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Bait and switch borde bestraffas ännu hårdare tycker jag. Jävla tramsig argumentation från Sonys sida. Helt rätt att deras vinstmarginal naggas i kanten. Ibland vinner rättvisan över kapitalismen ändå

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gillar att uppdateringen i fråga beskrevs som "frivillig".
Typ som om du kan köpa en bil, och att betala 10000kr extra för att få nyckeln är frivilligt.
För jag kanske gillar att ha en 1ton+ brevpress med hjul.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv

Själv var jag en av alla som faktiskt baserade mitt köp av PS3 på OtherOS funktionen som Sony också hade som ett större säljargument vid tidpunkten. Uppdateringen som tog bort OtherOS-stödet forcerades, konsollen var snudd på oanvändbar utan den. Ett av alla dumheter Sony sysslat med under alla år.

Personligen hoppas jag att PS4 knäcks helt snart nog, vore nog ett lämpligt straff.

Skrivet av Neonodia:

Hade det inte varit billigare för Sony att helt sonikt släppa en uppdatering som tillåter Linux igen,

Precis, det är ju inte som att PS3 snudd på blev helt knäckt i slutändan. Lite svårare att softmodda den efter någon specifik firmware-uppdatering men går gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det i USA och rättegångar? Om det funkar som i Sverige(?) ska de väl inte bara betala ut flera miljoner till kunderna, de ska väl också betala en 6år lång rättegångskostnad för båda parter, eftersom de förlorade?

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis, det är ju inte som att PS3 snudd på blev helt knäckt i slutändan. Lite svårare att softmodda den efter någon specifik firmware-uppdatering men går gör det.

Hur gör man en softmod på en ps3 över fw 3.55?

PS4 är faktiskt helt knäckt, men man måste ha fw 1.76 eller mindre tror jag de va.
Linux, steam, man kan köra in allt tydligen.

Permalänk
Medlem

Bara de i USA? Nåja, körde aldrig linux på den men stödet var en bidragande faktor till att jag köpte PS3.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrPlow:

Hur fungerar det i USA och rättegångar? Om det funkar som i Sverige(?) ska de väl inte bara betala ut flera miljoner till kunderna, de ska väl också betala en 6år lång rättegångskostnad för båda parter, eftersom de förlorade?

Ars Technica från början av veckan nämnde 2,25 miljoner dollar för rättegången och advokater har jag för mig. Resterande får amerikanska kunderna dela på.

Bör påpekas att det ställs hårda krav för att få ut de där 55 dollar de kan få. Nu minns jag inte alla punkter men blir svårt att visa upp de intyg och bevis som krävs. Den lägre utbetalningen, 9 dollar eller något, är betydligt lättare.

Skrivet av aqwedcxz:

Hur gör man en softmod på en ps3 över fw 3.55?

PS4 är faktiskt helt knäckt, men man måste ha fw 1.76 eller mindre tror jag de va.
Linux, steam, man kan köra in allt tydligen.

Osäker över 3.55, har bara kollat lite grann. Osäker på vad min egna ligger på och den lär ligga över 3.55. Den har samlat damm i två år nu iallafall.

Senaste jag sett var det runt nyår, har det hänt något nytt sedan dess? Fail0ver kom verkligen åt mycket av konsollen då och gav mycket intressant info. Exempelvis att lagringsenheten kopplas med USB3 internt.

Inte riktigt mitt område detta men för oss konsumenter är softmoddning ändå rätt viktigt för att skydda våra rättigheter. Vi har betalat för hårdvaran, dras funktionalitet in så ska vi rimligtvis ersättas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt rätt! Bait and switch borde bestraffas ännu hårdare tycker jag. Jävla tramsig argumentation från Sonys sida. Helt rätt att deras vinstmarginal naggas i kanten. Ibland vinner rättvisan över kapitalismen ändå

Definitivt, men känns inte riktigt som en vinst endå...

Det kostade inte Sony speciellt många miljoner att dra ut denna rättegången i långbänk tills folk glömt det eller inte orkar bry sig längre.

Sonys Playstation branch (SCE) rapporterade vinst på $1360 miljoner förra året...

Permalänk
Medlem

Varför får dom inte tillbaka pengar motsvarande dåvarande inköpspris? Hade det vart sony som stämt användarna så hade de räknat ut någon fantasisumma att betala...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom var oroliga att folk skulle piratkopiera? Patetisk ursäkt.

Permalänk
Medlem

Vilket svepskäl Sony gav som förklaring till varför de tog bort stödet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Dom var oroliga att folk skulle piratkopiera? Patetisk ursäkt.

Fast nu handlar det om att just piratkopiera ps4 spel som direkt påverkar dem, hade det enbart varit filmer så hade Sony inte ett lika allvarligt. -Ja, jag vet att Sony är med i filmbranschen.
Senaste firmwaren till Ps4an är väl ej knäckt så det går att skydda sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

brakförlust, de var inte förrän de började tillverka PS3 gen 3 super slim eller vad den hette som var gjord av 110% plast de kunde börja gå med vinst på konsolen.. dock gick det bra på försäljning av spel och tillbehör så de gjorde vinst några år efter lanseringen ändå

kan varit runt 2012 de faktiskt började göra bra med pengar på PS3?

Dom gick break even i mitten av 2010, 4 år efter lanseringen . Dock började dom aldrig att "göra bra med pengar" på PS3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dom var oroliga att folk skulle piratkopiera? Patetisk ursäkt.

Den exakta anledningen var att man hittade en sårbarhet i konsolen där ett av stegen för att trigga den gjordes inifrån OtherOS-läget. Denna sårbarhet användes aldrig i praktiken ändå, och enklare, smidigare hack kom som inte förlitade sig på OtherOS över huvud taget ändå.

Sony hade i flera år förlorat pengar på att folk som behövde billiga superdatorer köpte PS3:or enbart för OtherOS, som sedan sattes upp i kluster (du kunde få Cell-procesorn billigare i PS3 än i motsvarande maskin avsedd för företagsmarknaden). Anledningen till detta var att Sony sålde maskinen för ett lägre pris än den kostade att tillverka, då de räknade med att alla kunder skulle köpa några spel, vilka de gör väldigt stora vinster på, så skulle de tjäna igen de förlorade pengarna. Så antagligen såg de en bra ursäkt att ta bort OtherOS när sårbarheten dök upp.

Skrivet av anon5930:

Ars Technica från början av veckan nämnde 2,25 miljoner dollar för rättegången och advokater har jag för mig. Resterande får amerikanska kunderna dela på.

Bör påpekas att det ställs hårda krav för att få ut de där 55 dollar de kan få. Nu minns jag inte alla punkter men blir svårt att visa upp de intyg och bevis som krävs. Den lägre utbetalningen, 9 dollar eller något, är betydligt lättare.

Osäker över 3.55, har bara kollat lite grann. Osäker på vad min egna ligger på och den lär ligga över 3.55. Den har samlat damm i två år nu iallafall.

Senaste jag sett var det runt nyår, har det hänt något nytt sedan dess? Fail0ver kom verkligen åt mycket av konsollen då och gav mycket intressant info. Exempelvis att lagringsenheten kopplas med USB3 internt.

Inte riktigt mitt område detta men för oss konsumenter är softmoddning ändå rätt viktigt för att skydda våra rättigheter. Vi har betalat för hårdvaran, dras funktionalitet in så ska vi rimligtvis ersättas.

Skickades från m.sweclockers.com

PS3 kräver mycket riktigt 3.55 för att moddas, maskiner som uppgraderats högre går att nedgradera om man löder in en flasher i maskinen. Maskiner som däremot kommit förinstallerade med högre firmware går inte att modda alls på det viset. Det finns ett annat hack också, det ger bara access till filsystemet men ingen möjlighet att köra osignerad kod.

Vad det gäller PS4 på 1.76 så är den versionen som sagt helt knäckt, man har fullständig root-access till systemet (som i grund och botten är baserat på FreeBSD). Det man än så länge som slutanvändare kan använda det till är att köra Linux på maskinen. Det finns ingen custom firmware eller dyl. men det är säkerligen under utveckling (scenen måste bekanta sig med operativsystemet innan de kan börja patcha minnet) och antagligen bara en tidsfråga innan det dyker upp för 1.76-användare. Högre versioner har inte knäckts, det finns åtminstone inga allmänt kända tecken på det. Men det brukar ju vara så att när de väl fått in en fot kan de börja granska högre versioner från insidan på ett helt annat sätt, vilket underlättar processen enormt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meningslösa inlägg/gnäll, se §1.6 i forumreglerna)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

exakt hur många arga Linux gubbar prata vi om här`

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast nu handlar det om att just piratkopiera ps4 spel som direkt påverkar dem, hade det enbart varit filmer så hade Sony inte ett lika allvarligt. -Ja, jag vet att Sony är med i filmbranschen.
Senaste firmwaren till Ps4an är väl ej knäckt så det går att skydda sig.

Varför börjar du snacka om PS4 helt plötsligt?

Skrivet av s0sdaf:

Den exakta anledningen var att man hittade en sårbarhet i konsolen där ett av stegen för att trigga den gjordes inifrån OtherOS-läget. Denna sårbarhet användes aldrig i praktiken ändå, och enklare, smidigare hack kom som inte förlitade sig på OtherOS över huvud taget ändå.

Sony hade i flera år förlorat pengar på att folk som behövde billiga superdatorer köpte PS3:or enbart för OtherOS, som sedan sattes upp i kluster (du kunde få Cell-procesorn billigare i PS3 än i motsvarande maskin avsedd för företagsmarknaden). Anledningen till detta var att Sony sålde maskinen för ett lägre pris än den kostade att tillverka, då de räknade med att alla kunder skulle köpa några spel, vilka de gör väldigt stora vinster på, så skulle de tjäna igen de förlorade pengarna. Så antagligen såg de en bra ursäkt att ta bort OtherOS när sårbarheten dök upp.

Det är en legitim ursäkt, men klart man vill inte se ut som att vara "giriga" när det bara är helt logiskt. Istället hittar man på skitnack om piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Varför får dom inte tillbaka pengar motsvarande dåvarande inköpspris? Hade det vart sony som stämt användarna så hade de räknat ut någon fantasisumma att betala...

Skickades från m.sweclockers.com

Men stackars företag ska väl inte behöva betala så mycket pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Någon som har koll på om PS3 totalt sett blev vinst eller förlust för sony? Detta lär ju inte göra siffrorna bättre i alla fall.

Vill minnas att PS3-projektet utraderade all vinst som Sony Computer Entertainment någonsin gjort, och någonstans mot slutet började det trilla in pengar. Har läst det av en "trovärdig källa", och vad jag vet finns inga offentliga siffror som bekräftar detta, då det är ett mycket känsligt ämne för Sony.

Detta sammanfaller väl med Sonys ekonomiska kris som briserade 2012, och att PS4 använde komponenter som gick jämnt ut med slutförsäljningspriset, vilket är första gången i Sonys historia.

Skrivet av Commander:

500kr för en funktion som garanterades vid köp som sedan tas bort pga media maffian.....

Skrivet av Oliver91:

brakförlust, de var inte förrän de började tillverka PS3 gen 3 super slim eller vad den hette som var gjord av 110% plast de kunde börja gå med vinst på konsolen.. dock gick det bra på försäljning av spel och tillbehör så de gjorde vinst några år efter lanseringen ändå

kan varit runt 2012 de faktiskt började göra bra med pengar på PS3?

Skrivet av Neonodia:

Hade det inte varit billigare för Sony att helt sonikt släppa en uppdatering som tillåter Linux igen,

Skrivet av Ozzed:

Helt rätt! Bait and switch borde bestraffas ännu hårdare tycker jag. Jävla tramsig argumentation från Sonys sida. Helt rätt att deras vinstmarginal naggas i kanten. Ibland vinner rättvisan över kapitalismen ändå

Skrivet av Friterad:

Dom var oroliga att folk skulle piratkopiera? Patetisk ursäkt.

Nu har en redan svarat, men jag skrev ett utkast innan jag läste hela tråden, så jag kör ändå :

Den verkliga anledningen till att OtherOS togs bort var för att forskningsinstitutioner av olika slag köpte in PS3:or en masse för att använda som klusterdator för massiva beräkningar. De snickrade ihop en speciell version av Linux som passade deras ändamål. Totaltkostnaden var bara ⅓ av vad en riktig klusterdator hade kostat för samma prestanda.

De hade förstås inte en tanke på att köpa något enda spel till alla dessa tiotusentals PS3:or, vilket alltså innebar en brakförlust för Sony.

Hela poängen med OtherOS var att låta entusiaster och programmerare få ta sig en titt på Cell och lära sig hur den fungerar och få ut kunskap om den i hopp om att få kunder till att köpa just Cell. En processors attraktionskraft avgörs inte bara av dess prestanda, utan av möjligheterna att hitta folk med kompetens att utnyttja den effektivt. Det är väl till stor del därför som x86 "vunnit" över PowerPC, fastän den senare allmänt anses vara en bättre arkitektur.

Då det fullkomligen forsade ut miljarder ur PS3-skeppet och att Sony det vid det laget nog insett att loppet var kört för någon försäljning av Cell, så valde de att täppa till det hålet.

Skrivet av Friterad:

Varför börjar du snacka om PS4 helt plötsligt?

Det är en legitim ursäkt, men klart man vill inte se ut som att vara "giriga" när det bara är helt logiskt. Istället hittar man på skitnack om piratkopiering

Bekvämare att skylla på onda piratkopierare än att förolämpa presumtiva företagskunder.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

brakförlust, de var inte förrän de började tillverka PS3 gen 3 super slim eller vad den hette som var gjord av 110% plast de kunde börja gå med vinst på konsolen.. dock gick det bra på försäljning av spel och tillbehör så de gjorde vinst några år efter lanseringen ändå

kan varit runt 2012 de faktiskt började göra bra med pengar på PS3?

Man får ju inte glömma att PS3 var Sonys spelkort i formatkriget mellan Blu-ray och HD-DVD. Svårt att säga något om ekonomin, men jag tror nog att Sony har tjänat in en slant på att Blu-ray vann. Därför subventionerades PS3 så hårt i början också.

Om Microsoft skulle ha integrerat xbox och PC redan förra generation samt vunnit HD-kriget hade nog inte Sony ens funnits idag, annat än som en liten TV-tillverkare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Den exakta anledningen var att man hittade en sårbarhet i konsolen där ett av stegen för att trigga den gjordes inifrån OtherOS-läget. Denna sårbarhet användes aldrig i praktiken ändå, och enklare, smidigare hack kom som inte förlitade sig på OtherOS över huvud taget ändå.

Sony hade i flera år förlorat pengar på att folk som behövde billiga superdatorer köpte PS3:or enbart för OtherOS, som sedan sattes upp i kluster (du kunde få Cell-procesorn billigare i PS3 än i motsvarande maskin avsedd för företagsmarknaden). Anledningen till detta var att Sony sålde maskinen för ett lägre pris än den kostade att tillverka, då de räknade med att alla kunder skulle köpa några spel, vilka de gör väldigt stora vinster på, så skulle de tjäna igen de förlorade pengarna. Så antagligen såg de en bra ursäkt att ta bort OtherOS när sårbarheten dök upp.

PS3 kräver mycket riktigt 3.55 för att moddas, maskiner som uppgraderats högre går att nedgradera om man löder in en flasher i maskinen. Maskiner som däremot kommit förinstallerade med högre firmware går inte att modda alls på det viset. Det finns ett annat hack också, det ger bara access till filsystemet men ingen möjlighet att köra osignerad kod.

Vad det gäller PS4 på 1.76 så är den versionen som sagt helt knäckt, man har fullständig root-access till systemet (som i grund och botten är baserat på FreeBSD). Det man än så länge som slutanvändare kan använda det till är att köra Linux på maskinen. Det finns ingen custom firmware eller dyl. men det är säkerligen under utveckling (scenen måste bekanta sig med operativsystemet innan de kan börja patcha minnet) och antagligen bara en tidsfråga innan det dyker upp för 1.76-användare. Högre versioner har inte knäckts, det finns åtminstone inga allmänt kända tecken på det. Men det brukar ju vara så att när de väl fått in en fot kan de börja granska högre versioner från insidan på ett helt annat sätt, vilket underlättar processen enormt.

Mycket intressant det. Blir nog att försöka ta mig en titt på min PS3a i helgen tror jag. PS4an är det kört då jag är så illa tvungen att hålla den uppdaterad. Men förr eller senare lär den bli vidöppen igen med nyare firmware.

Jag hade för mig att några delar av konsollen fortfarande var låst, men kanske handlade om drivarstöd för grafiklösningen kanske. Trevligt dock och vad som visades upp var riktigt trevligt ändå.

Inte för att jag direkt vet vad jag skulle vilja göra med någon av dessa i dagsläget. Men just att ha makten att själv välja hur jag använder produkter jag själv köpt in är ändå ganska viktigt för mig.

Skrivet av HellDildo:

Man får ju inte glömma att PS3 var Sonys spelkort i formatkriget mellan Blu-ray och HD-DVD. Svårt att säga något om ekonomin, men jag tror nog att Sony har tjänat in en slant på att Blu-ray vann. Därför subventionerades PS3 så hårt i början också.

Om Microsoft skulle ha integrerat xbox och PC redan förra generation samt vunnit HD-kriget hade nog inte Sony ens funnits idag, annat än som en liten TV-tillverkare.

Microsoft skulle nog helt klart kunna ge Sony permanenta skador, kanske till och med krossa Sony. MS finanser är ju betydligt bättre och har andra (mer eller mindre) lyckade marknader att överleva på.

Samtidigt så ser Scorpio ut att bli en brutal konsoll jämfört med Neo, själv har jag en känsla av att Sony kan vilja specifiera om nykomlingen.

Permalänk
Medlem

Alldeles för litet och begränsat straff. De borde få betala tillbaka hela konsolens värde vid inköp, gällandes hela världen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

For att parafrasera Louis Rossmann: "The only winners in a class action lawsuit are the lawyers."

Så sjukt meningslöst enligt mig. 6 år och hur många miljoner dollar och för vad? I det stora hela en struntsak som i princip ingen brydde sig om då, absolut ingen bryr sig om nu, kommer knappast påverka något på Sony (förutom möjligtvis att de aldrig mer kommer erbjuda något liknande), påverkar ingenting för konsumenterna ($55 efter 6 år är ju ett skämt.) Bara advokaterna skrattar hela vägen till banken.

Permalänk
Medlem

Då kanske man aldrig borde klaga då? För att vinsten inte gjorde en rik? Nu har vi kännedom om dessa dollar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vill minnas att PS3-projektet utraderade all vinst som Sony Computer Entertainment någonsin gjort, och någonstans mot slutet började det trilla in pengar. Har läst det av en "trovärdig källa", och vad jag vet finns inga offentliga siffror som bekräftar detta, då det är ett mycket känsligt ämne för Sony.

Detta sammanfaller väl med Sonys ekonomiska kris som briserade 2012, och att PS4 använde komponenter som gick jämnt ut med slutförsäljningspriset, vilket är första gången i Sonys historia.

Nu har en redan svarat, men jag skrev ett utkast innan jag läste hela tråden, så jag kör ändå :

Den verkliga anledningen till att OtherOS togs bort var för att forskningsinstitutioner av olika slag köpte in PS3:or en masse för att använda som klusterdator för massiva beräkningar. De snickrade ihop en speciell version av Linux som passade deras ändamål. Totaltkostnaden var bara ⅓ av vad en riktig klusterdator hade kostat för samma prestanda.

De hade förstås inte en tanke på att köpa något enda spel till alla dessa tiotusentals PS3:or, vilket alltså innebar en brakförlust för Sony.

Hela poängen med OtherOS var att låta entusiaster och programmerare få ta sig en titt på Cell och lära sig hur den fungerar och få ut kunskap om den i hopp om att få kunder till att köpa just Cell. En processors attraktionskraft avgörs inte bara av dess prestanda, utan av möjligheterna att hitta folk med kompetens att utnyttja den effektivt. Det är väl till stor del därför som x86 "vunnit" över PowerPC, fastän den senare allmänt anses vara en bättre arkitektur.

Då det fullkomligen forsade ut miljarder ur PS3-skeppet och att Sony det vid det laget nog insett att loppet var kört för någon försäljning av Cell, så valde de att täppa till det hålet.

Bekvämare att skylla på onda piratkopierare än att förolämpa presumtiva företagskunder.

Med det resonemanget så skulle de ta bort bluray funktioner också då folk köpte PS3 enbart för bluray spelaren då den kostade mindre än valfri annan fristående spelare som inte fick firmware updates så fort de fick för sig att uppdatera krypteringen på dessa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.