Tips om kvalitets dammsugare under 3000

Permalänk
Medlem

Tips om kvalitets dammsugare under 3000

Hej finns det några dammsugare gärna kring 1000 2000 som har kvalite börjar bli trött på att dem går sönder senaste hållde drygt ett halvår en elextrolux började lukta bränt och låta konstigt.

Kanske finns några med flera års garanti ?

Miele kanske är något att satsa på ?

Vet ej om tråden hamnade rätt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hej finns det några dammsugare gärna kring 1000 2000 som har kvalite börjar bli trött på att dem går sönder senaste hållde drygt ett halvår en elextrolux började lukta bränt och låta konstigt.

Kanske finns några med flera års garanti ?

Miele kanske är något att satsa på ?

Vet ej om tråden hamnade rätt

Om din Electrolux är under året har du garanti såvida du inte sugit vatten med den. Prata med närmaste Electrolux-verkstad.

Rekommenderar annars denna, efterföljare till den Miele jag har hemma. Robust, suger bra och har ett riktigt skönt handtag.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Problemet kanske inte ligger i dammsugaren utan vad du suger upp med den Skämt åsido så har jag enbart ägt en dammsugare, inköpt när jag flyttade hemifrån. Jag har en Miele, det var en i den billigare klassen. Köpte den enbart för Mieles påssystem, en påse till alla modeller. Den har fungerat felfritt i alldeles för många år, även om den inte används så mycket som den borde.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Har rätt dålig erfarenhet av Electrolux dammsugare sedan tidigare.
Brände en Miele efter 3-4 år så priset verkar inte alltid spela roll.
Däremot bör man välja en med HEPA-filter.

Köpte en Philips för ett tag sen.
Fungerar bra och har den stora varianten av E-bag påse.
Fick bra köp av Råd & Rön.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2769173

Permalänk
Medlem

Jag har en Miele ur mellansegmentet som jag köpte 2001, som fortfarande fungerar problemfritt. Hur Mieles kvalité är nuförtiden har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Har haft en Electrolux dammsugare för 799kr i 2 år med hepa filter, har fungerat hur bra som helst, dammsuger minst varannan dag pga hund när den fäller är det varje dag,

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Om din Electrolux är under året har du garanti såvida du inte sugit vatten med den. Prata med närmaste Electrolux-verkstad.

Rekommenderar annars denna, efterföljare till den Miele jag har hemma. Robust, suger bra och har ett riktigt skönt handtag.

Jo vet men köptes på maxi ej sparat kvitto kan det gå å få garanti ändå ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kör med en Electrolux jag fick när jag flyttade hemifrån... för 19 år sen. Funkar kanon, har bara bytt strömsladden på den eftersom den blev sliten med åren.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har rätt dålig erfarenhet av Electrolux dammsugare sedan tidigare.
Brände en Miele efter 3-4 år så priset verkar inte alltid spela roll.
Däremot bör man välja en med HEPA-filter.

Köpte en Philips för ett tag sen.
Fungerar bra och har den stora varianten av E-bag påse.
Fick bra köp av Råd & Rön.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2769173

Okej hittar inget om garanti kanske bara är 1 år på dem flesta

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har rätt dålig erfarenhet av Electrolux dammsugare sedan tidigare.
Brände en Miele efter 3-4 år så priset verkar inte alltid spela roll.
Däremot bör man välja en med HEPA-filter.

Köpte en Philips för ett tag sen.
Fungerar bra och har den stora varianten av E-bag påse.
Fick bra köp av Råd & Rön.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2769173

Funderar beställa är det vanliga filter eller något special ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Efter gymnasiet och militärtjänst så arbetade jag en tid i en järnaffär. Där märkte jag betydelsen av bra design och vad kvalitet kan få för effekter.
Det hände lite då och då att någon äldre dam eller herre kom in med liknande historier. Kunde låta så här: -Hej, jag tror nog inte kan få hjälp men min dammsugare har ett problem med fästet till slangen. Denna ring har gått sönder, men jag tror inte ni har det för dammsugaren är från 1952.
-Jodå, det har vi. Det är samma nu som då. Det blir 15 kronor.
Jag lärde mig hur Nilfisk har ett då unik konstruktion som gör att inte motorn behöver suga genom skiten i påsen och att de bara går och går. Jag bestämde mig då att när jag skaffar eget så får det bli Nilfisk av den klassiska typen (ni har garanterat stött på en Nilfisk, på skolan, bilverkstaden, jobbet...)
1999 skaffade jag eget och min Nilfisk har inte gjort mig besviken än. De har så bra filtersystem att deras standardmodell var godkänd av allergiförbundet men det fanns tom. modeller med aktivt kol-filter.
Nu till det negativa, de är dyra. (De har blivit tvungna att kunna sälja billiga också men de är lika dåliga som alla andra, antagligen rebrandade kinesisk skit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Funderar beställa är det vanliga filter eller något special ?

S-bag är en standard som bl.a E-Lux, Volta, AEG och Philips använder

S-bag Ultra Long Performance heter 5-literspåsen.

Det följer med ett par stycken och de håller rätt länge.

Philips har 2år garanti.

Permalänk
Medlem

Köpte ny dammsugare för ett tag sedan, och riktigt nöjd med den än så länge! Är ju en electrolux som du verkade vara lite emot, men denna känns riktigt kvalitativ, och är riktigt skön att använda. Godkännd av astma och allergiförbundet med.
De har en kampanj nu med, att om du skickar in kopia (jag skickade foto och det funkade) kvittot före sista juni så får du ett strykjärn värt ~900 hemskickat gratis

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_electrolux-zuogreen-damm...

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

S-bag är en standard som bl.a E-Lux, Volta, AEG och Philips använder

S-bag Ultra Long Performance heter 5-literspåsen.

Det följer med ett par stycken och de håller rätt länge.

Philips har 2år garanti.

Okej tack köpte nu kostade 1290 på webbhallen verkar väl helt okey pris.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Köpte ny dammsugare för ett tag sedan, och riktigt nöjd med den än så länge! Är ju en electrolux som du verkade vara lite emot, men denna känns riktigt kvalitativ, och är riktigt skön att använda. Godkännd av astma och allergiförbundet med.
De har en kampanj nu med, att om du skickar in kopia (jag skickade foto och det funkade) kvittot före sista juni så får du ett strykjärn värt ~900 hemskickat gratis

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_electrolux-zuogreen-damm...

Okej men köpte philips rasar den testar inom 5 år blir det nog miele annars fortsätter jag med philips.

Nu var det beställning över internet så nu slarvar man ju inte bort kvittot

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jo vet men köptes på maxi ej sparat kvitto kan det gå å få garanti ändå ?

Ja, det bör gå. De kollar på serienumret under dammsugaren, är den mindre än tre år tar de det mesta på reklamationsrättem. Electrolux är troligen ensamma om att byta slang och golvmunstycke utan kostnad på en 2,5 år gammal maskin.

Posta serienumret här (S/N eller Ser.No.) så berättar jag hur gammal dammsugaren är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Någon som har erfarenhet av sånna 2i1 dammsugare? Alltså skaftdamsugare med en mindre dammsugare som man kan koppla låss? Verkar vara smidiga men hur bra funkar dem?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Köpte denna för ett tag sedan: http://www.mediamarkt.se/sv/product/_electrolux-zb3212-r%C3%B...

Jag är grymt nöjd och man behöver enbart rengöra filtret någon gång ibland, tar lite tryckluft på burk och blåser av det sedan är det som nytt igen!
Sen är frågan ifall det skulle vara intressant med en skaftdammsugare, de är självklart lite känsligare. Ifall det finns tendenser till att suga upp hårsnoddar eller liknande så skulle jag inte köpa den, men ifall det enbart är allmänt damm så skulle jag verkligen rekommendera den!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Någon som har erfarenhet av sånna 2i1 dammsugare? Alltså skaftdamsugare med en mindre dammsugare som man kan koppla låss? Verkar vara smidiga men hur bra funkar dem?

Dom ersätter inte vanlig dammsugare, men de är ett väldigt bra komplement.
Har en ståendes som jag brukar gå över lite snabbt i kök och hall.
Fungerar bäst på golv utan mattor.

Permalänk

@Bergvan: hur stark är den? Får dem upp all damm, hår, småsten etc? Damm från mattor och sådär? Håller dem i 30-45min?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Ja, det bör gå. De kollar på serienumret under dammsugaren, är den mindre än tre år tar de det mesta på reklamationsrättem. Electrolux är troligen ensamma om att byta slang och golvmunstycke utan kostnad på en 2,5 år gammal maskin.

Posta serienumret här (S/N eller Ser.No.) så berättar jag hur gammal dammsugaren är.

Skickades från m.sweclockers.com

Så har pmat dig

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

@Bergvan: hur stark är den? Får dem upp all damm, hår, småsten etc? Damm från mattor och sådär? Håller dem i 30-45min?

Den är faktiskt starkare än vad man kan tro, den får upp allt ifrån mattor. Jag dammsuger mycket vid ingången och där samlas det en hel del småsten samt att jag dammsuger mycket hår ifrån katten. Det finns även en funktion på dammsugaren som ska "strimla" håret för att det inte ska förhindra ingången till dammsugaren.

Den håller i cirka 40 minuter ifall den är fulladdad!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk

https://www.dustinhome.se/product/5010749207/gd-930-s

Lite över budget men den kommer inte göra dig besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hej finns det några dammsugare gärna kring 1000 2000 som har kvalite börjar bli trött på att dem går sönder senaste hållde drygt ett halvår en elextrolux började lukta bränt och låta konstigt.

Kanske finns några med flera års garanti ?

Miele kanske är något att satsa på ?

Vet ej om tråden hamnade rätt

nu var det ett tag sen ja jobbade med att kränga dammsugare, men rent generellt gällde då, miele=det bästa, electrolux= fullständigt skräp (enligt mig), vet inte hur det ser ut nu riktigt men när jag demade dammsugare för kunder bokstavligt hoppade jag på Miele dammsugarna för att demonstrera hållbarheten, hade jag aldrig vågat göra med en Electrolux.

vi snackar altså att dessa dammsugare blev hoppade på typ 10-15 ggr/dag i typ 1 år och vad jag vet hade vi ingen som pajade

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

nu var det ett tag sen ja jobbade med att kränga dammsugare, men rent generellt gällde då, miele=det bästa, electrolux= fullständigt skräp (enligt mig), vet inte hur det ser ut nu riktigt men när jag demade dammsugare för kunder bokstavligt hoppade jag på Miele dammsugarna för att demonstrera hållbarheten, hade jag aldrig vågat göra med en Electrolux.

vi snackar altså att dessa dammsugare blev hoppade på typ 10-15 ggr/dag i typ 1 år och vad jag vet hade vi ingen som pajade

Okej blir nog vid nästa ras jag testar miele.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av raWpackeT:

https://www.dustinhome.se/product/5010749207/gd-930-s

Lite över budget men den kommer inte göra dig besviken.

Hoppas du skojar...

Har en sådan på jobbet, de är otympliga, klumpiga och har galet lång sladd men saknar sladdvinda. Den du länkar till har inte heller något HEPA-filter, dvs en hel del små partiklar åker rakt igenom dammsugaren. Prestandan duger i en butikslokal eller på ett kontor men är inget för hemmet:

Dold text

Varken prestanda på golv eller mattor är något att skryta med...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Efter gymnasiet och militärtjänst så arbetade jag en tid i en järnaffär. Där märkte jag betydelsen av bra design och vad kvalitet kan få för effekter.
Det hände lite då och då att någon äldre dam eller herre kom in med liknande historier. Kunde låta så här: -Hej, jag tror nog inte kan få hjälp men min dammsugare har ett problem med fästet till slangen. Denna ring har gått sönder, men jag tror inte ni har det för dammsugaren är från 1952.
-Jodå, det har vi. Det är samma nu som då. Det blir 15 kronor.
Jag lärde mig hur Nilfisk har ett då unik konstruktion som gör att inte motorn behöver suga genom skiten i påsen och att de bara går och går. Jag bestämde mig då att när jag skaffar eget så får det bli Nilfisk av den klassiska typen (ni har garanterat stött på en Nilfisk, på skolan, bilverkstaden, jobbet...)
1999 skaffade jag eget och min Nilfisk har inte gjort mig besviken än. De har så bra filtersystem att deras standardmodell var godkänd av allergiförbundet men det fanns tom. modeller med aktivt kol-filter.
Nu till det negativa, de är dyra. (De har blivit tvungna att kunna sälja billiga också men de är lika dåliga som alla andra, antagligen rebrandade kinesisk skit)

Är det typ en sån här du har? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3637432

Eller en sån här? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2335754

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Min modell säljs inte längre, GS90
http://www.nilfiskcfm.com/ProductLit/GS%2090%20product%20shee...
Men min är blå.

Men modellen som har funnits hur länge som helst finns fortfarande, GM 80, lite fräckare egentligen då den har aluminium kropp.
http://www.nilfiskcfm.com/IndustrialVacuums/GM_80_Vacuum/1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2335754#rparams=ss=nilfi...

Permalänk
Medlem

har flera electrolux-sugare som fungerar utmärkt 3 st ultra silencer som gått i 5, 3 och 1 år och en ultra one mini. inga konstigheter alls.
man känner dock att det bara är 600 watt i den senaste. suget räcker dock gott!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.