Ny skärm upplösningsproblems, experter?

Permalänk
Medlem

Ny skärm upplösningsproblems, experter?

Tjena, har nyligen köpt en sån här av en kille här på sweclockers men jag har lite upplösningsproblem. Först och främst är skärmen QHD men maxupplösningen verkar vara full HD (vilket min gissning är pga av mitt antika grafikkort (gtx470(jag ska för övrigt köpa ett nytt snart))). Men upplösningen blir inte 1920 x 1080 utan 1920 x 1399 vilket är väldigt förvirrande

. Detta gör att jag inte ser hela min bakgrund eller liknande på grund av att det sticker ut utanför skärmen, vad finns det för anledning till detta? Tack för svar!

Permalänk
Medlem

det står "Maximum Digital Resolution 2560x1600" för ditt grafikkort på nvidias hemsida. använder du dual-link dvi? konstigt problem med upplösningen, vet inte hur du ska lösa det faktiskt.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Ja jag hade DVI i (lite korkad) så jag har lyckats lösa så jag har QHD på båda skärmarna. Problemet nu är att jag lyckas inte utvidga så att jag har 2 skärmar som jag alltid haft. När jag sätter båda skärmarnas upplösning på QHD och utvidga så blir båda bara svarta, sen lyser dem upp efter en stund. Jag kan alltid ha en i taget och jag kan välja vilken men aldrig två. Oavsett upplösningen.

Permalänk
Medlem

Båda skärmarna är nu förövrigt ikopplade med VGA

Permalänk
Medlem

du ska inte använda vga.

"Maximum VGA Resolution 2048x1536"

är ingen expert på det här men kan tänka mig att grafikkortet inte klarar av att visa två skärmar i 1440p på samma gång, inte tillräcklig bandbredd. gtx 470 är stenålders i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Men alltså jag kan få så att jag har en skärm igång i QHD med VGA. Hur ska jag göra för att ha båda kärmarna igång i fullHD då? Jag ska skaffa ett nytt grafikkort snart så det kommer bli två displayports, men just nu fungerar inte HDMI så jag måste hålla mig till DVI samt VGA precis som jag gjorde innan jag skaffade QHD skärmarna. Kan man inte bara köra dem likadant som dörut då? Samt vad ska jag ha för kabel, 2 DVI?

Permalänk
Medlem

Shit, haha blandade ihop dem, menade att jag hade två DVI i

Permalänk
Medlem

enligt nvidias specifikationer har gtx 470 två st dual link dvi och en mini hdmi. om du inte använder en adapter tror jag inte att det är vga du använder. möjligen att du har någon eftermarknadsvariant med andra utgångar.

jag skulle koppla in skärmarna i varsin dvi och se vad för upplösningar som fungerar. tänk på att kablarna måste vara dual link.

Permalänk
Medlem

Just nu så har båda mina skärmar en VGA ikopplad där båda har en VGA -> DVI Adapter. Det är därför det fungerar. Men oavsett om jag har dubbla DVI i eller dubbla VGA så fungerar det inte att ha två skärmar i gång samtidigt, oavsett upplösning.

Permalänk
Medlem

jag har inget bra svar då tyvärr. kanske har @Laxpudding något vettigt svar?

Permalänk
Bildexpert 📺

De där problem ihop med enkelt/äldre grafikkort brukar kunna bero på att kortet inte kan skapa tillräckligt många TMDS-länkar. Du behöver fyra länkar, två per skärm, för att nå 2560x1440 på två skärmar över DVI. Dvs både behöver DVI-DL.

Förmodligen klarar kortet endast tre länkar och då måste ena skärmen nöja sig med single link. Troligtvis är 1920x1399 pixlar maximal kapacitet över en single link för kortets kretsuppsättning.

Lösningen är att byta anslutning mot något modernare än DVI som DP eller HDMI, vilket kanske kräver nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Just nu så har båda mina skärmar en VGA ikopplad där båda har en VGA -> DVI Adapter. Det är därför det fungerar. Men oavsett om jag har dubbla DVI i eller dubbla VGA så fungerar det inte att ha två skärmar i gång samtidigt, oavsett upplösning.

Dubbla DVI är inte samma sak som dual-link DVI.
Du behöver en speciell kabel för DL-DVI.

Permalänk
Medlem

Båda är DVI-D Single link. @Laxpudding. det enda jag egentligen bytt ut på datorn är skärmarna. Innan jag bytte ut dem så kunde jag köra dubbla 24" skärmar i Full HD via VGA med en VGA -> DVI adapter. Om jag ställer in så att skärmarna går på fullHD precis som förut, och kör med samma sladdar precis som förut, då borde det väl inte vara mer problem än förut. Enda skillnaden från nu och då är att skärmarna är 25" istället för 24.

Permalänk
Medlem

Men jag har en HDMI på moderkortet. Kan man köra skärmen genom den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeRd:

Men jag har en HDMI på moderkortet. Kan man köra skärmen genom den?

Om ditt grafikkort stöder HDMI ver 1.3 och uppåt så skall det fungera.
Annars så är det DL-DVI eller DP som gäller för 2560x1440@60HZ.
Bäst är såklart DP, med riktig låsning på kabeln.