Permalänk
Medlem

Bäst Set-up för bästa bild?

Har tidigare haft en Sharp 46" full HD. Kopplade alla enheter med HDMI in till Yamaha receiver och vidare till TVn. Nu med en ny Sony 55" UHD har jag så många HDMI ingångar, så skulle kunna direkt ansluta alla enheter istället för att gå via receivern.

Första frågan här är om jag tappar i bildkvalité om jag fortsätter att koppla alla enheter via receivern?

Om jag skulle direkt koppla alla enheter till TVn räcker det då att köra ljudet via TV:ns optiska ut till receiverns optiska in eller måste alla enheter kopplas med optisk/coaxial direkt till receivern?

Jag tycker själv att jag får bättre bild om jag kör Netflix i TVns inbyggda app istället för att köra via Apple TVn. PS4ans inbyggda Netflix/HBO är ännu sämre. Därav min fundering om bilden blir sämre för att den går via receivern...

Permalänk

Signalen blir inte sämre eftersom den är digital men det kan ju vara så att du har funktioner i receivern som påverkar bilden negativt. Slå av allt sånt i receivern och jämför igen. Att bilden skiljer är troligen för att apparna komprimerar bilden olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Signalen blir inte sämre eftersom den är digital men det kan ju vara så att du har funktioner i receivern som påverkar bilden negativt. Slå av allt sånt i receivern och jämför igen. Att bilden skiljer är troligen för att apparna komprimerar bilden olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, ingen anledning att inte fortsätta köra genom receivern med andra ord. Klara TVns inbyggda appar alltid av att leverera bättre bild än Apple TV och PS4 tex? Läste tex att endast TVns inbyggda som klarar leverera 4k.