Sony Xperia Z3 felaktigt reparerad/batteriet kan börja brinna?

Permalänk

Sony Xperia Z3 felaktigt reparerad/batteriet kan börja brinna?

Hej!
Jag har en pågående tvist med ett företag som har skadat min mobiltelefon under en reparation, och de vägrar ge pengarna tillbaka osv. För att göra en lång historia kort - jag lämnade in telefon med sprickor i framskärmen och 4 reparationsförsök senare får jag tillbaka en telefon med trasig mikrofon, och de vägrar ge tillbaka pengarna. (Dom fick laga den 3 ggr till efter första gången för att nya fel uppstod i telefonen och/eller så lossnade skärmarna).
De sa att jag skulle gå någon annanstans för att laga telefonen, så det gjorde jag idag, eftersom mikrofonen är trasig så kan jag ju inte ens ringa med den. När jag hämtade ut telefonen nu på företag nr 2 så sa killen som lagade den att mikrofonen var inte trasig, den var borta(!!) tillsammans med något skydd i telefonen och några skruvar, samt att allt var ihoplimmat. Han sa att baksidan kan man inte limma fast för att enda sättet att öppna den då är att krossa glaset då man använder någon slags maskin(minns ej vad han kallade det?) och så ska det inte vara. Han sa även att batteriet var fastlimmat och att då batteriet innehåller vätska så måste det kunna röra på sig, ifall det är limmat så kommer det istället att spricka och då kan batteriet börja brinna.

Det jag skulle behöva från någon kunnig och insatt människa är underlag för hans utlåtande angående att batteriet kan börja brinna. Är det någon som kan förklara det där lite närmre? Skulle behöva bli lite mer insatt i det innan jag går tillbaka till företag nr 1 så jag kan förklara det för dom, så får jag förhoppningsvis pengarna tillbaka.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om batteriet blir skadat så kan det kortslutas. Om det är laddat så betyder det att du har lagrat energi i det. Frigörs denna energi väldigt fort (det som händer när det kortsluts) så blir det också väldigt varmt. (Så varm så det kan fatta eld) Kemikalien i batteriet är giftig men den brinner inte i kontakt med syre bara av sig självt.

Byt batteriet om den ändå ska plockas isär.

Eftersom ett batteri blir varmt o kallt om vart annat så kommer det ju utvidgas o krympa. Men att det skulle få "påsen/höljet" att spricka undrar jag?
Limmar inte apple sina batterier?

Många lurar har dubbelhäftande tejp. Vilket kan försvåra att plocka ur det utan att skada det.

Permalänk
Medlem

Alltså själva limmandet bör ju inte ha något att göra med huruvida batteriet kan expandera fritt eller ej, men det beror ju på var och hur det är limmat. Så utan att få mer detaljer vill jag påstå att det är möjligt men inte sannolikt. Att det är vätska i batteriet och att det ska röra på sig generellt sett stämmer dock inte, men jag antar att du berättar det så som du minns det och inte med exakt de ord personen berättade det.

Resten av det du berättar är desto mer oroande, såsom att baksidan skulle vara fastlimmad. Den tar man mig veterligen av med nån fancy sak med sugpropp (precis som iPhones) och det finns isåfall enbart lim längs med ramen - om alls.

Jag har själv blivit rejält blåst när min Z3C dog spontant och Tele2s verkstad påstod att det var en fuktskada, sedan skickade tillbaka telefonen med hela framsidan spräckt och påstod att den var så när den skickades in när det i själva verket bara var två små repor när den lämnades in.

Var är telefonen köpt? Är det återförsäljaren som hänvisat dig till de som "reparerat" den, eller är det kanske t.om. samma företag?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Så går det när man lämnar in den till en icke auktoriserad verkstad

// auktoriserad sony tekniker

Permalänk
Medlem

@Boss302: Inget kan brinna utan syre.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Alltså själva limmandet bör ju inte ha något att göra med huruvida batteriet kan expandera fritt eller ej, men det beror ju på var och hur det är limmat. Så utan att få mer detaljer vill jag påstå att det är möjligt men inte sannolikt. Att det är vätska i batteriet och att det ska röra på sig generellt sett stämmer dock inte, men jag antar att du berättar det så som du minns det och inte med exakt de ord personen berättade det.

Resten av det du berättar är desto mer oroande, såsom att baksidan skulle vara fastlimmad. Den tar man mig veterligen av med nån fancy sak med sugpropp (precis som iPhones) och det finns isåfall enbart lim längs med ramen - om alls.

Jag har själv blivit rejält blåst när min Z3C dog spontant och Tele2s verkstad påstod att det var en fuktskada, sedan skickade tillbaka telefonen med hela framsidan spräckt och påstod att den var så när den skickades in när det i själva verket bara var två små repor när den lämnades in.

Var är telefonen köpt? Är det återförsäljaren som hänvisat dig till de som "reparerat" den, eller är det kanske t.om. samma företag?

Den är köpt i en Tele2 butik, men jag pratade med deras kundtjänst och de sa att garantin som telefonen har gäller inte för sprickor i skärmen, så då tänkte jag att jag får laga den på "egen hand".
Såhär i efterhand tänker jag att jag borde inte varit så snabb med att få den lagad utan kollat upp recensioner av företaget först, men det är lätt att vara efterklok.
De vill inte ge några pengar tillbaka trots att de flera ggr nu har haft sönder den, och sa att jag ska vara glad att de inte tog betalt för alla delar de har ersatt i min telefon vilket han hade kunnat göra, enligt säljaren. Dock lämnade jag bara in telefonen med 1 skada vilket var sprickor i framskärmen.
Om de har sönder saker måste de ju självklart ersätta det utan kostnad. Och att dom måste ha sönder baksidan varje gång och därmed byta den är ju heller inte mitt fel...
Försökte förklara hur konsumenttjänstlagen fungerade men det hade ingen effekt.
Hoppas dock de ska kunna förstå att baksidan inte ska limmas sådär iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@Boss302: Inget kan brinna utan syre.

Nej. Vem har påstått det?

Permalänk
Medlem

@Boss302: "Kemikalien i batteriet är giftig men den brinner inte i kontakt med syre bara av sig självt."

Permalänk
Skrivet av NoWin:

@Boss302: Inget kan brinna utan syre.

-.-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@Boss302: "Kemikalien i batteriet är giftig men den brinner inte i kontakt med syre bara av sig självt."

Den brinner inte i kontakt med syre bara av sig självt nej.
Det självantänder alltså inte i kontakt med syre..

Mao. Gör du hål på batteriet utan att det har någon laddning så kommer det inte brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jennnifer:

Den är köpt i en Tele2 butik, men jag pratade med deras kundtjänst och de sa att garantin som telefonen har gäller inte för sprickor i skärmen, så då tänkte jag att jag får laga den på "egen hand".
Såhär i efterhand tänker jag att jag borde inte varit så snabb med att få den lagad utan kollat upp recensioner av företaget först, men det är lätt att vara efterklok.
De vill inte ge några pengar tillbaka trots att de flera ggr nu har haft sönder den, och sa att jag ska vara glad att de inte tog betalt för alla delar de har ersatt i min telefon vilket han hade kunnat göra, enligt säljaren. Dock lämnade jag bara in telefonen med 1 skada vilket var sprickor i framskärmen.
Om de har sönder saker måste de ju självklart ersätta det utan kostnad. Och att dom måste ha sönder baksidan varje gång och därmed byta den är ju heller inte mitt fel...
Försökte förklara hur konsumenttjänstlagen fungerade men det hade ingen effekt.
Hoppas dock de ska kunna förstå att baksidan inte ska limmas sådär iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Liknar min historia, det var Tele2 som skickade den till en muppverkstad där med. De spräckte hela baksidan och sa att den kom in så, telefonen spontandog och de skyllde på fuktskada trots att vätskeindikatorerna inte var utlösta i butik, dessutom har jag alltid haft skydden stängda.
Slutade med att jag utnyttjade försäkringen och förlorade några hundringar, sålde telefonen billigt och bytte märke, blev riktigt grundlurad där. Verkar som att de verkstäder Tele2 använder för Sony inte är de bästa...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@Boss302: Hur mycket syre finns det i solen....?
Edit: Litium brinner vid kontakt med vatten btw

Permalänk
Medlem

Lämna in den till Sony nästa gång.. Ärende skapar du på Sonys hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@Boss302: Hur mycket syre finns det i solen....?
Edit: Litium brinner vid kontakt med vatten btw

Solen brinner inte, det är en kärnreaktion sk fusion som slår samman väteatomer till helium.

Permalänk

@pchelp:

Ställer gärna lite frågor om jag får.
När du då lagar en telefon, använder du den här sugproppen (i brist på bättre ord, minns inte vad det heter) för att lyfta på en skärm? Är det det korrekta sättet om den lagas på en auktoriserad Sony verkstad? Och att den endast ska limmas längs ramen/sidorna om den ska limmas?

Den första verkstaden sa idag till mig att han lägger hellre 40.000 kr på en advokat än att ge mig mina pengar tillbaka. Det blir lite dyrare för honom om vi ska göra detta på hans sätt, men låt gå...
Han sa också idag, när jag visade protokollet från den andra verkstaden där det står att mikrofonen var borta, att det är "omöjligt". Jag tog då upp delarna som den hade suttit på som jag fick av den andra verkstaden (som den killen kallade för flex(?)) och visade. Då sa han bara att de har haft sönder den för att lura mig på pengar.
Så att blåneka är hans försvar alltså, därför tänkte jag att det kanske går att få beskrivet/förklarat av en auktoriserad Sony verkstad hur det ska gå till osv, tror du det är möjligt om jag kontaktar en sådan verkstad?

Permalänk

Telefonerna som man läser om i tidningen och på nätet som spontant fattar eld, hur går det till? Eller snarare, vad kan ha fått de att hända? Vad händer med batteriet som gör att det börjar brinna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jennnifer:

Telefonerna som man läser om i tidningen och på nätet som spontant fattar eld, hur går det till? Eller snarare, vad kan ha fått de att hända? Vad händer med batteriet som gör att det börjar brinna?

Ingen expert i ämnet.
Men du lagrar relativt mycket energi på liten plats.

1 Det blir något fel med laddningen så batteriet fortsätter att få ström tills det fallerar. Extra illa eftersom du då har maximalt med energi som kan frigöras.

2 fel på batteriet, skadat eller fabrikationsfel. Det blir kortslutning i det. Energin frigörs hastigt vilket medför hög värme.

Telefoner har också tempövervakning på batteriet så det inte ska gå att ladda eller urladda vid för hög temperatur. (Laddning och urladdning gör batteriets temperatur ökar.

När det blir tillräckligt varmt så startar någon form av kedjereaktion där värmen eskalerar t.o.m att det brinner/spricker/exploderar.

Helt urladdat så går innanmätet fint att hantera. (Men när telefonen säger 0% är batteriet inte tomt)
https://youtu.be/SrKmidzzxqw