Permalänk
Medlem

Val av CPU-vattenkylare

Tjena Sweclockers,

Är ute efter att inskaffa mig en ny CPU kylare och är nu sugen på att övergå till vattenskylning, har tidigare använt mig av Noctula's D15 med min 3770k 4,7Ghz som jag varit nöjd med för vara luft, dock lite för varm (80+ vid spel)

För mig köps det en 6700k där kylningen ska vara på topp, hittade denna Corsair Hydro H115i som har fått fina betyg gällande kylning, dock mindre bra gällande ljudnivån: https://www.inet.se/produkt/5320012/corsair-hydro-h115i/#spec...

Har i 4 år suttit med en gamingdator som låter som en jettmotor, vill nu också satsa på en tyst build, inte endast prestanda.

Fiinns det tystare alternativ än denna som jag missat som levererar ungefär samma kylförmåga? Custom watercooling är tyvärr för avancerat för mig.

Tack i förhand.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Tjena Sweclockers,

Är ute efter att inskaffa mig en ny CPU kylare och är nu sugen på att övergå till vattenskylning, har tidigare använt mig av Noctula's D15 med min 3770k 4,7Ghz som jag varit nöjd med för vara luft, dock lite för varm (80+ vid spel)

För mig köps det en 6700k där kylningen ska vara på topp, hittade denna Corsair Hydro H115i som har fått fina betyg gällande kylning, dock mindre bra gällande ljudnivån: https://www.inet.se/produkt/5320012/corsair-hydro-h115i/#spec...

Har i 4 år suttit med en gamingdator som låter som en jettmotor, vill nu också satsa på en tyst build, inte endast prestanda.

Fiinns det tystare alternativ än denna som jag missat som levererar ungefär samma kylförmåga? Custom watercooling är tyvärr för avancerat för mig.

Tack i förhand.

Du kommer inte få en svalare processor (och ett mindre tystare) med en sluten vattenkylare. Kan försäkra dig om att anledningen till de höga temperaturerna var pga att 3770k hade in sjukt dåligt monterad IHS. Då spelar det ingen roll om du har en maffig kylare (vatten eller luft) för att få bra temperaturer.

Köp processorn montera din nuvarande D15 och se själv.

Skulle det mot all förmodan inte hjälpa så ska du reklamera kylaren och få en ny.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Tjena Sweclockers,

Är ute efter att inskaffa mig en ny CPU kylare och är nu sugen på att övergå till vattenskylning, har tidigare använt mig av Noctula's D15 med min 3770k 4,7Ghz som jag varit nöjd med för vara luft, dock lite för varm (80+ vid spel)

För mig köps det en 6700k där kylningen ska vara på topp, hittade denna Corsair Hydro H115i som har fått fina betyg gällande kylning, dock mindre bra gällande ljudnivån: https://www.inet.se/produkt/5320012/corsair-hydro-h115i/#spec...

Har i 4 år suttit med en gamingdator som låter som en jettmotor, vill nu också satsa på en tyst build, inte endast prestanda.

Fiinns det tystare alternativ än denna som jag missat som levererar ungefär samma kylförmåga? Custom watercooling är tyvärr för avancerat för mig.

Tack i förhand.

Väldigt många rekommenderar denna inkl stora youtubers som Jaystwocents osv.
Kanske värt å kolla på den om du ändå är ute efter en 280 radiator.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en satsa på en riktig custom loop. Det är enklare än vad du tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Gör dig själv en satsa på en riktig custom loop. Det är enklare än vad du tror.

Jag håller tyvärr inte med om detta. En AIO är mycket bättre i för TS syfte. Att bygga en egen vattenkylnings loop är betydligt dyrare (så att säga om man vill ha bra kvalité grejer) och get inte mycket bättre prestanda och ljud vid en AIO's prisklass. Om du vill ha den bästa av bästa AIO'n som är lika bra som en custom loop så är det nog EKWB's Predator (finns antingen 240mm eller 360mm) men bara se till at de passar i ditt chassi då de är ganska maffiga (pumpen sitter vid radiatorn). Annars är h115i ett bra val om du inte vill betala så mycket pengar. Om du beslutar att bygga en egen loop så gör du det för att du tycker att det skulle vara kul inte för att få den bästa pris per prestandan. Jag rekommenderar alltid EKWB's grejer när det kommer till vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tack för er feedback, hittade denna sida som hjälpte mig få en bra överblick: http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...

115i finns inte med men alla andra bra kylare testades.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3