Permalänk
Medlem

fråga om RAM Minne

Hej, som sagt jag har en fråga om ram minne, just nu har jag 6gb DDR3 på mitt moderkort asus p6t se, och jag funderar på att uppgradera till 12 gb, och frågan är, kan jag köpa 3 till RAM minnen som är på 12 gb och använda dom och dom som jag använder nu, så att jag har 18gb i min dator? eller bara använda dom 3 nya? Mvh isaac

Permalänk
Inaktiv

Sålänge moderkortet har stöd för de ramminnen och antal du tänker använda tillsammans så är det inge fara.

Permalänk
Medlem

@anon226320: hur kan man se det? moderkortet har stöd för dom jag tänker köpa, det är DDR3, men kan jag använda alla 6 då? för jag har ju 6 platser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pacman39:

@JLidback: hur kan man se det? moderkortet har stöd för dom jag tänker köpa, det är DDR3, men kan jag använda alla 6 då? för jag har ju 6 platser

Kolla på dina nuvarande minnen, vilken hastighet de körs i. Köp ett nya minnen som har samma hastighet.
Har du 6 platser så kan du använda alla 6.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av anon226320:

Kolla på dina nuvarande minnen, vilken hastighet de körs i. Köp ett nya minnen som har samma hastighet.
Har du 6 platser så kan du använda alla 6.

Förutsatt att moderkortet stödjer den totala minnes mängden.

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2

Permalänk
Inaktiv

Ta ur ett minne eller utläs från minnet när det sitter i datorn vad det står för beteckning. Står på en klisterlapp som sitter på själva minnet.

Skrivet av headlight:

Förutsatt att moderkortet stödjer den totala minnes mängden.

https://www.asus.com/Motherboards/P6T_SE/specifications/
6 x DIMM, Max. 24 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Ta ur ett minne eller utläs från minnet när det sitter i datorn vad det står för beteckning. Står på en klisterlapp som sitter på själva minnet.

https://www.asus.com/Motherboards/P6T_SE/specifications/
6 x DIMM, Max. 24 GB

Det står 9-9-9 pc3 10666, om ni vet vad som passar kan ni länka nogåt inte så dyrt ram minne? Runt 800kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pacman39: Kortet kör "trippel chanel" på minnena. för bästa prestanda bör du köra tre likadana moduler.
Det borde fungera med ditt förslag. stoppa i 3x4Gb och få 18Gb.
Var noga med att stoppa i modulerna så de gamla sitter på en kanal och de nya i den andra.
Normalt brukar kanalerna sitta så varannan slot är ena kanalen och varannan den andra. kolla i manualen om du inte kan se på moderkortet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ditt kort skall klara 24Gb RAM

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Ditt kort skall klara 24Gb RAM

Ja dom jag har nu sitter på dom orangea, så stoppar dom nya på svarta, men vilka passar? Vad ska man leta efter på t.ex inet,komplett?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Ja dom jag har nu sitter på dom orangea, så stoppar dom nya på svarta, men vilka passar? Vad ska man leta efter på t.ex inet,komplett?

Skickades från m.sweclockers.com

Passar dessa? https://www.dustinhome.se/product/5010548990/xms3?ssel=false&...

Permalänk
Inaktiv

Ska fungera utan problem

Permalänk
Medlem

@pacman39: Länken visar till DDR3 minnen, det borde fungera. Men om jag minns rätt, finns det en första generation moderkort/minnen som körde på en högre spänning. Men det är jätte länge sedan.
För säkerhets skull. Kolla bara att volten stämmer, jag är 99% säker på att det fungerar, men dubbel kolla när du köper minnena.

Ja färg kodningen på minnes slottarna gör det lätt att få det rätt.
På vissa kort kan du dra fördel av att ha de snabbare minnena på primära kanalen och de långsammare på sekundära kanalen.
Min gamla moderkorts manual till förra CPUn en i7 920 rekomenderade mej i alla fall att montera snabbare på primär om man körde olika snabba. Borde framgå i din manual om det spelar någon roll.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@pacman39: Länken visar till DDR3 minnen, det borde fungera. Men om jag minns rätt, finns det en första generation moderkort/minnen som körde på en högre spänning. Men det är jätte länge sedan.
För säkerhets skull. Kolla bara att volten stämmer, jag är 99% säker på att det fungerar, men dubbel kolla när du köper minnena.

Ja färg kodningen på minnes slottarna gör det lätt att få det rätt.
På vissa kort kan du dra fördel av att ha de snabbare minnena på primära kanalen och de långsammare på sekundära kanalen.
Min gamla moderkorts manual till förra CPUn en i7 920 rekomenderade mej i alla fall att montera snabbare på primär om man körde olika snabba. Borde framgå i din manual om det spelar någon roll.

Okej tack för hjälpen guys

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Moderkortet bestämmer hur mycket RAM din datar kan ha som max japp men oftast kommer man aldrig upp i den gränsen så det viktigaste att tänka på är istället vilket typ av ram man använder (DDR3/DRR4) och vilken hastighet dem går i (1066/1800 etc).

Kort sagt så kommer ditt moderkort att köra samtliga RAM stickor i samma hastighet som den långsammaste RAM stickan. Moderkorten kan inte köra RAM i olika hastigheter därav klockas dem snabbare minnena ner om du har ett långsammare minne med i mixen.

Ditt moderkort i det här fallet stöder minnen av typen DDR3 1033/1066/1800/1866/2000. Alltså DDR3 minnen som går i 1033mhz, 1066mhz, 1800mhz osv.
Dina nuvarande minnen (6gb) går i 1066mhz.
Dem länkade Corsair minnena (12gb) går i 1333mhz.

Moderkortet har för övrigt plats för 6st RAM stickor. Du skriver att du har 6GB RAM så jag antar att du nu har 3st RAM stickor på 2GB vardera i datorn. Om det är så då har du alltså 3 platser kvar på moderkortet där du kan fylla på med mer RAM. Corsair minnena är ett paket på 3st stickor med 4GB vardera (totalt 12GB).

Moderkortet i sig ska inte ha några problem att köra nån av dessa minnen. Det som däremot kan hända om du blandar dina gamla minnen med dem nya är att det kan bli problem med kompatibiliteten. Förmodligen kommer bara dina nya minnen att klockas ner till 1066mhz. Om något annat problem skulle dyka upp, som t.ex blåskärmar, omstartar, frysningar etc. ta då ur dina gamla stickor och gör endast med dem nya.

12GB RAM räcker långt.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ:

Moderkortet bestämmer hur mycket RAM din datar kan ha som max japp men oftast kommer man aldrig upp i den gränsen så det viktigaste att tänka på är istället vilket typ av ram man använder (DDR3/DRR4) och vilken hastighet dem går i (1066/1800 etc).

Kort sagt så kommer ditt moderkort att köra samtliga RAM stickor i samma hastighet som den långsammaste RAM stickan. Moderkorten kan inte köra RAM i olika hastigheter därav klockas dem snabbare minnena ner om du har ett långsammare minne med i mixen.

Ditt moderkort i det här fallet stöder minnen av typen DDR3 1033/1066/1800/1866/2000. Alltså DDR3 minnen som går i 1033mhz, 1066mhz, 1800mhz osv.
Dina nuvarande minnen (6gb) går i 1066mhz.
Dem länkade Corsair minnena (12gb) går i 1333mhz.

Moderkortet har för övrigt plats för 6st RAM stickor. Du skriver att du har 6GB RAM så jag antar att du nu har 3st RAM stickor på 2GB vardera i datorn. Om det är så då har du alltså 3 platser kvar på moderkortet där du kan fylla på med mer RAM. Corsair minnena är ett paket på 3st stickor med 4GB vardera (totalt 12GB).

Moderkortet i sig ska inte ha några problem att köra nån av dessa minnen. Det som däremot kan hända om du blandar dina gamla minnen med dem nya är att det kan bli problem med kompatibiliteten. Förmodligen kommer bara dina nya minnen att klockas ner till 1066mhz. Om något annat problem skulle dyka upp, som t.ex blåskärmar, omstartar, frysningar etc. ta då ur dina gamla stickor och gör endast med dem nya.

12GB RAM räcker långt.

Kan jag köpa typ endast 1 sticka med 4gb och köra dom gamla och den? Det funkar väll lika bra? Ska uppgradera RAM pga att black ops laggar när jag ska dra upp grafiken, och har tittat att minnena blir laxade direkt jag startar spelet, men funkar det att köpa en 4gb o köra på dom gamla och ett nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snabb fråga om Ram

Hej som sagt har jag en snabb fråga, jag har 3 stycken https://www.komplett.se/product/393854 som sitter på ett asus p6t se, och igår fick jag en http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/115177-corsai... och undrar om det går att köra på fyra minnen på mitt moderkort? har frågat detta innan pga att jag skulle köpa mer ram men har fått massa olika svar, så behöver jag köpa 2 till och köra på 3 stycken helt nya från corsair och kanske med dom jag har nu från ocz, eller köra på dom jag har nu och en från corsair? så går det att köra på 4 minnen på mitt moderkort? eller bara 3/6 stycken?
Mvh isaac

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att sätta i ett ensamt minne i en hel kanal själv, det är inte optimalt. Om du vill ha mer internminne i datorn bör du köpa så du får 3 stickor för varje kanal.

Tänk bara på att kolla upp först vilka minnen som fungerar med ditt moderkort.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag skulle inte rekommendera att sätta i ett ensamt minne i en hel kanal själv, det är inte optimalt. Om du vill ha mer internminne i datorn bör du köpa så du får 3 stickor för varje kanal.

Tänk bara på att kolla upp först vilka minnen som fungerar med ditt moderkort.

Jag stoppade in ett minne så kör på 4 just nu och det funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

Kan jag köpa typ endast 1 sticka med 4gb och köra dom gamla och den? Det funkar väll lika bra? Ska uppgradera RAM pga att black ops laggar när jag ska dra upp grafiken, och har tittat att minnena blir laxade direkt jag startar spelet, men funkar det att köpa en 4gb o köra på dom gamla och ett nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Såg detta gick bra för dig, nice

Som ovanstående sa så är en ensam sticka kanske inte optimalt fast hur pass stor prestanda förlust det blir är svårt att säga. Singel vs dual channel verkar enligt tester oftast röra sig om ett par procents skillnad.

DDR minnens styrka ligger i deras förmåga att jobba parallellt.

En sticka kan "flytta en data åt gången" medans ett par av två stickor kan "flytta två data åt gången". Detta i och med att DDR minnen i par kan anropas samtidigt som en och samma enhet. Det är även p.g.a detta man aldrig bör blanda minnen med olika timings i samma kanal.

Hur mycket data som kan överföras bestäms av arkitekturen (64bit i nuvarande datorsystem) och minnets hastighet (mhz).

Hur snabbt minnet kan överföra data bestäms av dess hastighet och timings.

En ensam DDR3 sticka kan max läsa/skriva 64bit data per clock cycle. I par kan två DDR3 stickor dock anropas parallellt under samma "tick" (clock cycle) vilket utökar den högsta möjliga data storleken som kan överföras (per cycle) till 128bit.

Kör du tre stickor i trippel channel utökas detta till 192bit vilket i sin tur ökar ditt systems bandbredd mellan CPU och RAM

Visa signatur

Been leveling up since 1983