AMD:s styrkrets "Promontory" för Zen uppges ha designproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@serverfel:

Jo det förstod jag

Men det är som du säger, det är inte hela världen!

På tal omdet så är jag nästan sugen på att se om mitt usb 3kort jag har liggande i någon låda, om det funkar

Svikare! Usb 2.0 FTW

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

@serverfel:

SORYYY!!!

I beg 4 4give nezz!?

Nog med oftopic.

Tror personligen att detta rykte just är ett rykte. skulle det nu stämma så bör det nog inte vara några problem att lösa.

Möjligen göra en ny revision redan nu och hoppas att det löser sig innan launch.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@serverfel:

SORYYY!!!

I beg 4 4give nezz!?

Nog med oftopic.

Tror personligen att detta rykte just är ett rykte. skulle det nu stämma så bör det nog inte vara några problem att lösa.

Möjligen göra en ny revision redan nu och hoppas att det löser sig innan launch.

Frågan är hur ofta man utnyttjar max hastighet på usb porten ändå....

Lär inte märkas vid normal användning.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

@serverfel:

SORYYY!!!

I beg 4 4give nezz!?

Nog med oftopic.

Tror personligen att detta rykte just är ett rykte. skulle det nu stämma så bör det nog inte vara några problem att lösa.

Möjligen göra en ny revision redan nu och hoppas att det löser sig innan launch.

Precis, om ryktet nu skulle stämma så kommer det såklart åtgärdas vid nästa revision av kretsen. Business as usual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis, om ryktet nu skulle stämma så kommer det såklart åtgärdas vid nästa revision av kretsen. Business as usual.

Låter som moderkortstillverkarna får lägga till redrivers för att få det integrerade att fungera korrekt om det stämmer, något man bara brukar behöva använda vid förlängt avstånd, t.ex. aktiva kablar. Det är dessa repeaters/repeters som uppskattningsvis kostar 2-5 dollar även om jag har sett priser högre än så, men då för enstaka tusental. Det är egentligen ingen större katastrof med USB-redrivers, det är nog mest att kretsar för USB3.1 gen2 (10Gbps) är svåra att få tag i just nu, då de nyligen börjat tillverkats. Sen är det möjligt att tillverkarna ändå slänger på dessa och egna USB3.1-kontrollers för att få extra portar. Men är inte säker på att chipset har mer än USB 3.1 gen1 (5Gbps) hur som helst, vilket skulle vara en anledning till att vissa tillverkare på vissa modeller ändå slänger på en USB-kontroller med USB3.1 gen2.

Det är däremot inget som snabbt kan fixas i kisel, säg att det tar 2 månader för förändringarna att införas om de nu har hittat felet redan, sen tar det 3-4 månader att tillverka och då hamnar nya kretsar hos tillverkarna först om 6-7 månader. Om så är fallet är det enklare att säga till tillverkarna att designa med problemet i åtanke, då kretskorts-designen ändå inte är klar och slutgiltig vid den här tiden, kretskort har kort ledtid och behöver inte vara helt klara månader i förväg, förändringar kan göras på dagar där. Men om problemet finns och hur stort det är (jämfört med Intels chipset) vet vi ju inte i dagsläget, det är ju inget som bör hindra moderkort från att komma ut åtminstone.

Permalänk
Medlem

Tittade runt lite för att finna om det var Gen2 eller Gen1, vet inte hur det stämmer med dessa slides.

Hur som så kan man fråga sig vilken av USB portarna det gäller USB3.1 Gen1 eller USB3.1 Gen2, eller om det gäller alla.
Inget av detta är spec'at i artikeln...

Är upp till var och en att göra en slutledning, eller så är det att vänta tills moderkort blir släppta.

Men om det stämmer med övre sliden och det är USB3.1 Gen2 som är drabbat, så påverkas inte budgetkort som ex har essential cs...
Om det däremot är USB3.1 Gen1 så påverkas alla kort...

Sen så ska både Summit Ridge och Bristol Ridge även dom ha 4 st USB3.1 Gen1, så vad betyder då ryktet?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Extra kretsar för 1-2 USB 3.1 gen2 på moderkort i 900-1500 kr klassen är inte säkert att det märks av, AMDs integrerade gen1 får man hoppas fungerar. Bara hoppas tillverkarna lägger ner lite energi på moderkorten denna runda så blir det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Själv bryr jag mig inte ett smack om usb 3.1 så detta rör mig inte i ryggen.

jag har för tusan inte ens usb 3.0 portar i min dator

Blir nice om dom långsamma USB 2 portarna ersätts av iaf 3.0

Permalänk

@Alpha77:

Håller helt med, så länge portarna är plugnplay från AMDS sida(vet att FM2 hade lite issues med att man var tvungen att installera drivare för att dom skulle funka)

Så hade jag absolut gärna sett att där alla var USB3.0.

USB 2 är ju rätt överflödig om USB 3 är snabbare än 2.0 och har samma breda stöd när man t.ex installerar Windows/linux/hackintosh.

Helt klart välkommet!

@serverfel:

beror ju helt klart på vad man gör, skulle inte märka någon skillnad alls om mitt TGB är pluggat i USB 2.0 eller 3.1

Snarare lite waste av en snabb port

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Blir nice om dom långsamma USB 2 portarna ersätts av iaf 3.0

Uppriktigt så kompletterar dom då det även finns en USB 2.0 i varje USB 3.0/3.1 port.
Vet att det inte var det du menade, men ändå bra att veta

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Lite underligt att man anser kretsen färdig designad när ett fel som detta uppdagas, det är trots allt flera månader kvar till försäljningsstart och volym produktionen inte har inletts. Man borde man väl kunna åtgärda problemet utan att gå onödiga och kostsamma omvägar om nu inte felet kräver så pass omfattande ändringar att det inte går att genomföra inom tidsplanen för inledande produktionen och lanseringen av Zen plattformen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det måste göras nya designer som ska testas och då inte bara om det påverkar USB utan alla andra delar i chippet. Må man känner sig tillräckligt nöjd. Ska det skickas iväg för certifiering. Och det är bara de bitar jag känner till.

Så det är klart billigare att göra det i en ny revision som ändå måste gå igenom alla verifieringssteg.

Sen med tanke på VR så skulle det vara intressant att se en test på hur latancyn påvärkas av längre ledningsbanor och extra repetars på vägen. I detta fall tänker jag inte bara på AMD utan Intel och alla andra 3e parts tillverkare av USB 3.x styrkretsar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.