Permalänk
Medlem

Ny skärm (inget spelande): IPS? 1440p?

Hej,

Pappa ska köpa ny skärm för vardagsbruk. Alltså word, mail, internet, lite photoshop, lite andra kontorsprogram. Han vill ha 27 tum.

Det jag tänker på då är en IPS-skärm, med 2560*1440.

Den billigaste jag hittade från ett känt märke är HP EliteDisplay E272q, som verkar direkt riktad mot kontor.

Finns det bättre skärmar i samma prisnivå (eller ännu hellre billigare)? Är IPS onödigt? Är QHD onödigt?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Hej,

Pappa ska köpa ny skärm för vardagsbruk. Alltså word, mail, internet, lite photoshop, lite andra kontorsprogram. Han vill ha 27 tum.

Det jag tänker på då är en IPS-skärm, med 2560*1440.

Den billigaste jag hittade från ett känt märke är HP EliteDisplay E272q, som verkar direkt riktad mot kontor.

Finns det bättre skärmar i samma prisnivå (eller ännu hellre billigare)? Är IPS onödigt? Är QHD onödigt?

IPS är helt rätt till det ändamålet eftersom det ger en mycket behagligare bild och till 27" är 1440 helt klart att föredra.

Permalänk
Medlem

IPS i alla dagar, köpte ny skärm för gaming och blev en 144hz TN-panel, och färgerna är hemska efter att ha suttit 1 år med IPS.
Försökte även ställa in färgerna genom att ha samma sida uppe på båda, men blev inte bra hur jag än gjorde

Dessutom känns IPS enligt mig mer avslappnande för ögonen, kan nästan ha jobbigt att skriva i word på spelskärmen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase, @MacAllan:

Okej, det låter ju som att det är det man ska satsa på då.

Hur stor skillnad är det mellan olika skärmar inom samma prisnivå? Den jag länkade till är den enda jag hittar innan priset går upp till 3 800, och det är ändå ganska mycket mer än 3 200 kronor.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

@moonblase, @MacAllan:

Okej, det låter ju som att det är det man ska satsa på då.

Hur stor skillnad är det mellan olika skärmar inom samma prisnivå? Den jag länkade till är den enda jag hittar innan priset går upp till 3 800, och det är ändå ganska mycket mer än 3 200 kronor.

Svårt att säga hur stor skillnad det är, kan t.o.m. vara så att en billigare skärm är bättre, men får helt enkelt leta upp tester av skärmen man kikar på.

Permalänk
Medlem

@HWS:
Jag köpte billigaste ipsen jag hittade, tror den kostade 1000:- för 24" och har inte haft några problem med den, en Acer 24" G246HYLbmjj IPS som tyvärr slutat säljas.

Det enda dåliga jag anser är att foten inte är höj/sänkbar, så var tvungen att bygga en liten hylla till den.

Men som ovan sa, det enda du kan göra är att testa olika skärmar och läsa reviews

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare