Är det möjligt att förlänga USB-sladd för gamepad till PC?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att förlänga USB-sladd för gamepad till PC?

I och med att min nuvarande Xbox 360 Wireless Controller for Windows sporadiskt stänger av sig; förmodligen för att de uppladningsbara batterierna är förbrukade, undrar jag om någon känner till en fungerande lösning för att förlänga en USB-gamepads kabel. I så fall köper jag hellre en USB-ansluten gamepad och förlänger sladden via en adapter.

Av vad jag har läst har USB en ungefärlig maxlängd på 5 meter, men den första tanken är då att gamepads kanske kräver mindre ström än andra USB-apparater, och alltså fungerar med längre sladdar, och den andra tanken är att en USB förlängning 50m RJ45 Extender kanske fungerar bättre än en enkel USB-förlängare, eftersom att kopplingen sker via ethernet.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirre_n:

I och med att min nuvarande Xbox 360 Wireless Controller for Windows sporadiskt stänger av sig; förmodligen för att de uppladningsbara batterierna är förbrukade, undrar jag om någon känner till en fungerande lösning för att förlänga en USB-gamepads kabel. I så fall köper jag hellre en USB-ansluten gamepad och förlänger sladden via en adapter.

Av vad jag har läst har USB en ungefärlig maxlängd på 5 meter, men den första tanken är då att gamepads kanske kräver mindre ström än andra USB-apparater, och alltså fungerar med längre sladdar, och den andra tanken är att en USB förlängning 50m RJ45 Extender kanske fungerar bättre än en enkel USB-förlängare, eftersom att kopplingen sker via ethernet.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Finns aktiva förlängningskablar att köpa. 5, 10 och 20 meter. Vet att USB 3G-modem inte funkar på 20 meter p.g.a. att strömförbrukningem är för hög. Men en gamepad borde funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Du ska alltså förlänga en USB-ansluten kontroll? Hur långt behöver du förlänga den?
Om du inte behöver något superlångt så räcker det väl med en vanlig förlängnings sladd, typ denna.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, båda två!

Frågan upptod egentligen på grund av att vissa artiklar anger den maximala effektiva längden för en USB-sladd är cirka 5 meter; därefter förlorar signalerna styrka. Alltså vore det ingen god idé att förlänga gamepadens sladd om spelen inte svarar på knapptryckningarna.

Till sist har jag nu bestämt mig för att i alla fall testa med en vanlig USB-förlängare av typen Aktiv USB-förlängning USB 2.0, för om den sladden inte räcker är det möjligt att koppla på fler i en kedja. Jag återkommer med besked om huruvida det fungerar bra eller ej när sladden anländer.

Permalänk
Medlem

Har använt 6 meters USB 2 kabel men där är nog max om man inte har en usb booster
ofta får man prova sig fram 4 meter brukar dom flesta usb klara sen är det att testa och hoppas

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Pirre_n: Bara för min nyfikenhet, varför behöver du en sådan lång kabel?

Permalänk
Medlem

Jygge, kabeln som jag nu har beställt har integrerad repeater. Är det detsamma som USB-booster, måntro?

Lewi, behovet av en längre sladd kommer av att jag eventuellt ska möblera om så att datorn hamnar närmare TV:n, vilket innebär att den nuvarande gamepadsladden inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirre_n:

Jygge, kabeln som jag nu har beställt har integrerad repeater. Är det detsamma som USB-booster, måntro?

Lewi, behovet av en längre sladd kommer av att jag eventuellt ska möblera om så att datorn hamnar närmare TV:n, vilket innebär att den nuvarande gamepadsladden inte räcker till.

svar ja

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nu när en 5 meter lång USB-förlängningssladd, av typen som nämndes i mitt tidigare inlägg, har testats tillsammans med en USB-ansluten gamepad, framgår det tydligt att denna kombination fungerar alldeles ypperligt. Faktum är att ett test med två likadana USB-förlängningssladdar kopplade till en USB-ansluten gamepad visar på samma goda resultat.

Tack så mycket än en gång för tipsen, allihopa!

Permalänk
Medlem

Skönt. Glöm inte bort den kabeln om du tvingas använda dig av ett 3G/4G USB-modem i sommar. Kan bli världens skillnad mot att ha den sittandes i datorn (beroende på mottagningsförhållande förstås).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

@LoseMyMind: Menar du att ett 3G/4G-modems Internetuppkoppling förbättras om det kopplas in i datorn via en sådan USB-sladd? Hur kommer det sig, i så fall?

Permalänk
Medlem

10m aktiv usb är inga problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirre_n:

@hemligsomfan: Menar du att ett 3G/4G-modems Internetuppkoppling förbättras om det kopplas in i datorn via en sådan USB-sladd? Hur kommer det sig, i så fall?

Antar han menar att man kan ha modemet på en mer gynnsam plats än direkt in i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Antar han menar att man kan ha modemet på en mer gynnsam plats än direkt in i datorn.

Exaktamundo. Både rent mottagningsmässigt, men även för att själva datorn ofta kan vara en källa till störningar. Men det va i ärlighetens namn ett större problem när modemen inte va snabbare än dryga 7 Mbps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Jaha! Då förstår jag. Tackar, tackar för tipset!

Permalänk

Kanske en dum fråga men varför bytte du inte bara ut batterierna i din trådlösa kontroll?
Jag kör mina på 2xAA och dom räcker i månader.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

Pirre_n din lösning med aktiv USB (Aktiv USB-förlängning USB 2.0 ) är bättre en min lösning, bra åter koppling!

Pirre_n din lösning med aktiv USB (Aktiv USB-förlängning USB 2.0 ) är bättre en min lösning, bra åter koppling!
Om jag vill utnyttja min hubb så kan jag fri göra min hubb med din lösning så bra hantering av frågan!

Att använda en enkel USB-hubb att förlänga USB 2 till 10m är en enkel lösning jag använder till att koppla till skrivare.
Det är bara någon hundring men det borde inte bli fördröjning men jag vet inte, men billigt att pröva! (Eventuellt Googla innan om fördröjning i hubben här är generell spec.
http://www.usb.org/developers/docs/whitepapers/Propagation_De... )

(använder en USB-hubb att förlänga (USB 2) D-Link DUB-H14 )
(För USB 3 är det bara 3m så om man inte behöver hög över förings hastig är USB 2 att föredra.)

(För låg hastighet som USB 2 är en tanke att bibehålla samma resistans för 10m som 5m öka diametern på ledarnas lednings yta (fler metall trådar) och halvera skruvningen för anpassa ledarnas induktans vore bra från driftsäkerhetssyn punkt lägre material kostnad möjligen lägre pris trots kortare serie (det kan vara något ytligare problem för det här för enkel och bra lösning som eventuellt även kan fungera för USB 3 men den högre hastigheten medför mer problem.))
(Det ser inte ut att gå att lösa som ren mekanisk lösning om de går behövs även mjukvara se
http://www.usb.org/developers/docs/whitepapers/Propagation_De... )

Permalänk

Bra längd men låg hastighet 12 Mbit/s 45 m med USB 1.1 mycket överkomligt pris! :-)

Bra längd men låg hastighet 12 Mbit/s 45 m med USB 1.1 mycket överkomligt pris!

Permalänk
Medlem

Pentagram, en USB-förlängningssladd anser jag är en mer långsiktig och i längden billigare lösning än att köpa nya batterier. Dessutom finns det ett fåtal brister i kompatibiliteten hos den trådlösa varianten av Xbox 360-kontrollen. Exempelvis finns det emulatorer som kräver särskilda konfigurationer för att en sådan trådlös kontroll ska fungera.

Citrona, tack för tipset! Jag övervägde att införskaffa en sådan sladd, men till slut blev det ändå en vanlig USB-förlängningssladd med inbyggd repeater/booster, vilken fungerar utmärkt.

Håkan, en tanke var faktiskt först att testa att koppla in en USB-hubb mellan datorn och gamepaden. På så sätt är det möjligt att koppla in fler gamepads i USB-hubben i efterhand om det behovet uppstår. Däremot finns det, precis som du säger, brister i hastigheten, så det är lite oklart om en USB-hubb skulle vara en praktisk lösning i detta fallet.