Permalänk
Medlem

Asus MG248Q problem?

Hej,

Först och främst ska jag säga att jag inte är 100 på vad det är som är felet. Men nyss hände det att jag just började misstänka att min skärm kanske är paj?

Jag har satt ihop en helt ny dator med i5 6600k med h60 kylare, 16gb ram, 500gb ssd + 3tb och ett GTX 1080. Hur som så pratade jag med Webhallen idag och dom berättade för mig att jag skulle få vänta ungefär 4-6 veckor på att få mitt 1080-kort. Det gick naturligtvis inte. Kan inte sitta och inte få spela på så länge... Så jag åkte till Webhallen och köpte ett Asus Strix GTX 970 som får duga så länge.

Nu till mitt problem då. Nu på kvällskvisten så har jag börjat uppleva problem som att skrämen slocknar eller att grafiken blir skev. Jag har bifogat två bilder som är exempel på hur det har sett ut. Först trodde jag att det var CPUn eller grafikkortet som överhettats men båda ligger på stadiga temperaturer, CPU ligger runt 35 och GPU ligger runt 60-65 när jag spelar. Det är just när jag spelar som detta fenomen uppstår. Det som får mig att tänka om det kanske är skärmen är för att dom senaste gångerna det har hänt så har jag stängt av skärmen och satt på den igen och då har allt funkat som vanligt igen.

Alla drivrutiner är dom senaste då jag installerade och snurrade igång datorn för första gången idag.

Hoppas att någon kan ha en susning om vad det är som händer min lilla bettan!

Tack på förhand,
Stefan

Permalänk
Medlem

@Color: Vad är det för skärm och vilken typ av ingång kör du på?
Har skärmen någon annan ingång kan du ju prova byta för att se om det hjälper, vore även bra om du kan testa med annan skärm.

Edit:
Om det bara är när du spelar kan det betyda att grafikkortet har problem när det "stressas", testa kör ett grafiktest som 3D mark/fire strike och se vad som händer.

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som havererat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Color: Vad är det för skärm och vilken typ av ingång kör du på?
Har skärmen någon annan ingång kan du ju prova byta för att se om det hjälper, vore även bra om du kan testa med annan skärm.

Edit:
Om det bara är när du spelar kan det betyda att grafikkortet har problem när det "stressas", testa kör ett grafiktest som 3D mark/fire strike och se vad som händer.

Det är en Asus MG248Q. Kör på displayport, 1920x1080 144hz och även testa med HDMI men då kunde jag bara köra 60hz. Efter att ha stresstestat med Fire strike så flippade det ut totalt och tillslut blev skrämen svart och bilden kom inte tillbaka. Testade även att sätta i kortet i en annan PCI slot.

Skrivet av anon200632:

Ser ut som havererat grafikkort.

Det verkar inte bättre. Blir en tripp till Webhallen i morgon bitti för reklamering.

Permalänk
Inaktiv

@Color: Prova att ta ut grafikkortet och koppla in skärmen i ditt moderkort istället, så får du reda på om det är grafikkortet eller skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167442:

@Color: Prova att ta ut grafikkortet och koppla in skärmen i ditt moderkort istället, så får du reda på om det är grafikkortet eller skärmen.

Ja det har jag också gjort, det är så jag kör nu och det funkar felfritt! Har packat ner grafikkortet i kartongen igen så det blir reklamering imorgon