Permalänk

Behövs Anti-Virus?

Jag var inne på denna tråd http://m.sweclockers.com/forum/trad/1431841-vilket-ar-det-basta-gratis-virusskyddet-for-windows-7 och en av medlemmarna sa att "har man sunt förnuft så behöver man ingen antivirus. Jag håller inte med där då det finns många sätt man kan bli infekterad.

Jag funderade dock om man behöver fortfarande AV om man har ett rent speldator, att man tex. avinstallerar alla webbläsare samt avaktiverar IE i Windows komponenter.

Då är min fråga:
Kan virus ta sig in i datorn även om man kör en ny install av Windows och avaktiverar IE det första man gör?

(Detta är mer en teoretisk fråga då jag är datorkunnig men är inte så insatt i säkerhet och blev fundersam efter tråden)

Visa signatur

"If at first you don't suceed, cheat!" -Richard Muthwill

Permalänk
Medlem

Om man har en ren speldator bör man ändå ha antivirus. Om en annan maskin i nätverket får virus på sig så kan det spridas den vägen av sig själv genom icke täpta luckor i operativsystemet.

När ADSL var relativt nytt och Windows XP var det primära operativsystemet där ute så kunde datorer få virus på sig under installationen då ADSL-modemet var pluggat rakt in i datorn utan en router emellan. Ha alltid en router oavsett vad på fasta uppkopplingar. Att inte virus spridit sig mer när 3G-donglarna blev populära då det var publikt IP rakt in på datorn, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Det som suger är att dagens AV inte klarar av något. Man måste installera ex malwarebytes eller superantispyware osv för att kunna ens hitta något och plocka bort. Dagens AV är så inkompetenta på den typ av skitprogram. Rent "virusprogram" finns väl knappast i dagensläge. Sen om man har en gnutta syntförnuft så kommer man långt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det bästa antiviruset är du själv.

Permalänk
Medlem

Ha ett installerat (Malwarebytes är väldigt bra gratis). Men du behöver inte söka efter virus en gång i veckan eller något. Jag brukar dock skanna filer som jag är skeptisk till. Fast ett väldigt bra "antivirus" är adblock, då många virus kommer från reklam. Skadliga filer och programvara kommer även från när du laddar hem program. Är det inte en tillförlitlig företagssida du laddar hem ifrån så ska du googla efter vad andra har för erfarenheter både på sidan och, om du kan, på just den filen du skall ladda hem. Om du är väldigt paranoid så installera någon Linux dist i VM och logga in på bank och email där

Permalänk
Medlem

Vi kan väl börja med att ta upp vägar in för malware.

1. Annonser eller andra osynliga saker från tredje part på olika sidor. Nåt som körs som JavaScript, Flash, Java, Silverlight med mera. Malvertising är för närvarande ett av de snabbast växande hoten. Annars JavaScript i allmänhet och plugins eller skumma extensions till webbläsaren också. Behöver inte alltid komma från tredje part.

2. USB-minnen och andra lagringsprylar (framförallt sådana tillverkade i Asien) kan bära på dold malware som man inte märker av. Eller USB-prylar i allmänhet och dess tillhörande drivrutiner.

3. Användaren har ingen brandvägg.

4. Bifogade filer eller länkar i e-post/IM meddelanden i sociala medier med mera.

5. Helt vanliga program som man "laddat ner". Man ska inte ta för givet att alla program som man laddar ner är säkra att installera.

6. Säkerhetshål i mjukvara som inte uppdaterats.

7. Andra personer som har fysisk tillgång till din dator eller ditt nätverk.

8. Social engineering. Nån får dig till att tro att du utför något bra men som i verkliga fallet inte är det. De ökända telefonsamtalen från indiska lurendrejare som påstår att de ringer från Microsoft till exempel.

9. Om du är aktiv på sociala medier så kan där också finnas hot som man bör se upp för. Ju mer aktiv eller känd du är, desto större måltavla kan du bli. Ge inte ut allt för mycket information om dig själv.

Plus möjligen några saker till som jag glömt av.

Så om man har tillräckligt med kunskap så går det ja. Sen om man orkar att svartlista allt i sin webbläsare och hålla reda på vad som är säkert och inte kanske inte är för alla. Kan vara tidskrävande. Kanske bättre då att köra ett AV-program.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag anser verkligen att man ska ha det.
bara att kunna få virus ifrån annonser gör att jag är glad över antivirus. har fått säkert 5 virus detta året som den tagit bort, och sen varnat mig för fejk sidor 4-5 gånger också

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Finns ju inget bra motiv till att inte använda antivirusprogram. Allt som dessa program lyckas hitta är ju en bonus i förhållande till att inte fånga något alls genom att köra utan. Ev systemresurser sådana program använder är försumbara i sammanhanget. Drar mindre än vilken webbläsare som helst.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det som suger är att dagens AV inte klarar av något. Man måste installera ex malwarebytes eller superantispyware osv för att kunna ens hitta något och plocka bort. Dagens AV är så inkompetenta på den typ av skitprogram. Rent "virusprogram" finns väl knappast i dagensläge. Sen om man har en gnutta syntförnuft så kommer man långt.

En av de senaste typerna av ransomware är också ett riktigt virus som sprids i ens lokala nätverk: https://nakedsecurity.sophos.com/2016/06/01/zcrypt-the-ransom...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Ha ett installerat (Malwarebytes är väldigt bra gratis). Men du behöver inte söka efter virus en gång i veckan eller något. Jag brukar dock skanna filer som jag är skeptisk till. Fast ett väldigt bra "antivirus" är adblock, då många virus kommer från reklam. Skadliga filer och programvara kommer även från när du laddar hem program. Är det inte en tillförlitlig företagssida du laddar hem ifrån så ska du googla efter vad andra har för erfarenheter både på sidan och, om du kan, på just den filen du skall ladda hem. Om du är väldigt paranoid så installera någon Linux dist i VM och logga in på bank och email där

Malwarebytes är antimalware, inte antivirus. There is a difference.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Malwarebytes är antimalware, inte antivirus. There is a difference.

Defender är väl Antivirus dock? Är förinstallerat. Kanske inte bäst av dom gratis, har inte kollat tester på länge.

Permalänk
Medlem

Jag ser det lite som en försäkring: du skaffar ju dig den inte för att du tror att något ska hända, du skaffar den ju utifall att något skulle hända.
Oavsett vilket man väljer är det i alla fall bättre än att sitta utan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

För en ren speldator skulle jag inte bry mig om säkerheten, där är attackytan redan minimerad, eftersom man bara kör spel på den. Jag vet inte hur det är med spelkonsollerna XB1 och PS4, men jag har inte sett något AV till mitt Wii U i alla fall. Och skulle man mot förmodan få virus är det bara att blåsa datorn och installera spelen på nytt. Det är inte så att anställdas sjukdomshistorik som inte får komma ut ligger där.

Sedan om ett virus kan komma in i praktiken vet inte jag, men teoretiskt är det väl alltid möjligt i all mjukvara. Ett annat säkerhetstips är ju att stänga av datorn när man inte använder den, eller åtminstone koppla loss Internet. Men det ska avvägas mot risken att datorn inte får automatiska uppdateringar, så i tidsluckan från det att man slår på datorn igen och tills alla uppdateringar är installerade kan man få in ett virus.

Permalänk
Medlem

Behövs hemförsäkring? Nej... inte förräns något inträffar. Man kan ju bo "med sunt förnuft", eller?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det som suger är att dagens AV inte klarar av något. Man måste installera ex malwarebytes eller superantispyware osv för att kunna ens hitta något och plocka bort. Dagens AV är så inkompetenta på den typ av skitprogram. Rent "virusprogram" finns väl knappast i dagensläge. Sen om man har en gnutta syntförnuft så kommer man långt.

Gör skillnad på virus och malware. De är båda skadliga program, men har olika inverkan på systemets säkerhet och därför olika prioritet bland olika säkerhetslösningar. Det finns en viss balansgång då antivirus-programmen vill vara effektiva på det de marknadsförs att vara bra på och samtidigt vara resurssnåla. Vill du att de ska ta bort allting så blir det ofta på bekostnad på det ena eller andra - eller åtminstone på en eventuell prislapp.

Skrivet av UMJ:

Det bästa antiviruset är du själv.

Världens sämsta tips. Det kanske var ett bra tips år 1998 när skadlig kod kom förpackade i .exe-filer av busfrön under Internets ungdom. Ditt tips är inte grundat i verkligheten år 2016.

Skrivet av torbjorn_75:

För en ren speldator skulle jag inte bry mig om säkerheten, där är attackytan redan minimerad, eftersom man bara kör spel på den. Jag vet inte hur det är med spelkonsollerna XB1 och PS4, men jag har inte sett något AV till mitt Wii U i alla fall. Och skulle man mot förmodan få virus är det bara att blåsa datorn och installera spelen på nytt. Det är inte så att anställdas sjukdomshistorik som inte får komma ut ligger där.

Sedan om ett virus kan komma in i praktiken vet inte jag, men teoretiskt är det väl alltid möjligt i all mjukvara. Ett annat säkerhetstips är ju att stänga av datorn när man inte använder den, eller åtminstone koppla loss Internet. Men det ska avvägas mot risken att datorn inte får automatiska uppdateringar, så i tidsluckan från det att man slår på datorn igen och tills alla uppdateringar är installerade kan man få in ett virus.

Varför skulle man inte ha ett antivirus-program på en speldator? För att det drar systemresurser?
Datorn är ju fortfarande sårbar oavsett om du har din kreditkortsinfo nedskriven i ett textdokument eller om datorn enbart används för att spela Dota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AceRiiich:

Jag var inne på denna tråd http://m.sweclockers.com/forum/trad/1431841-vilket-ar-det-basta-gratis-virusskyddet-for-windows-7 och en av medlemmarna sa att "har man sunt förnuft så behöver man ingen antivirus. Jag håller inte med där då det finns många sätt man kan bli infekterad.

Jag funderade dock om man behöver fortfarande AV om man har ett rent speldator, att man tex. avinstallerar alla webbläsare samt avaktiverar IE i Windows komponenter.

Då är min fråga:
Kan virus ta sig in i datorn även om man kör en ny install av Windows och avaktiverar IE det första man gör?

(Detta är mer en teoretisk fråga då jag är datorkunnig men är inte så insatt i säkerhet och blev fundersam efter tråden)

Även om du inte har webbläsare har du steam och kompisar som du chattar med därigenom. Det är en ingång. Det är när du drar ut nätverkskabeln och spelar offline som du klarar dig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Varför skulle man inte ha ett antivirus-program på en speldator? För att det drar systemresurser?
Datorn är ju fortfarande sårbar oavsett om du har din kreditkortsinfo nedskriven i ett textdokument eller om datorn enbart används för att spela Dota.

Jag tänker mer att ska man ha en säkrare speldator, kan man även överväga att köra som användare med begränsade rättigheter (inte adminkontot), installera EMET osv. Frågan är lite var gränsen går för vilka åtgärder man ska vidta. Kör man bara dataspel är det mesta av säkerheten som sagt redan fixad, det är mycket liten attackyta kvar då.

Jag tänker även att man får väga risken att få virus via det fåtalet ingångar som kvarstår, som Steam som nämnts (om man kör det), mot risken att få in virus via antivirusprogrammet själv. Här vet inte jag hur stora riskerna är i reda siffror (jag är inte säkerhetsexpert).

Så då tänker jag att det kanske är enklare att bara njuta av dataspelen istället för att skruva på den sista procenten säkerhet. Det är ändå det livet går ut på i slutändan, att njuta av livets söta frukter.

Permalänk
Medlem

@Mr.Borka:
Mjo vet det är skillnad. Men sist jag såg en dator som blivit infekterad av virus vad i början av 2000 talet typ. Det jag menade var att malwares känne som ett mer problem idagens läge än virus.
ar inte märkt någon skillnad på gratis å betal-AV heller. Någon annan som gör det?
Så jag tycker det är bättre att kanske lägga pengarna på ex malwarebytes å få deras realtidsscanning som AV. Då de tar även mycket av virusen också.
Sen som någon skrev så är man själv ett mycket bra AV, om man inte surfar på skumma sidor och håller systemet uppdaterat. Och kör flash+ad-blocker.

Tips till TS, jag har kört pandas PEP och haft mycket bra erfarenheter. Dock är det en företagsversion men går ypperligt att köpa själv också. Jag har dock inköpspris men tror det kostar runt 700 för 3 år.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Mr.Borka:
Mjo vet det är skillnad. Men sist jag såg en dator som blivit infekterad av virus vad i början av 2000 talet typ. Det jag menade var att malwares känne som ett mer problem idagens läge än virus.
ar inte märkt någon skillnad på gratis å betal-AV heller. Någon annan som gör det?
Så jag tycker det är bättre att kanske lägga pengarna på ex malwarebytes å få deras realtidsscanning som AV. Då de tar även mycket av virusen också.
Sen som någon skrev så är man själv ett mycket bra AV, om man inte surfar på skumma sidor och håller systemet uppdaterat. Och kör flash+ad-blocker.

Det är ju det här som jag tycker är problemet. Du rekommenderar något som du inte tycks ha någon egentlig förståelse för.
Den skadliga koden som cirkulerar idag handlar ju huvudsakligen om att ligga dolt i bakgrunden för att samla uppgifter, kryptera filer, läsa av lösenord eller tillgodogöra sig datorer i olika botnätverk, mfl.

Jag kan hålla med om att gränsen mellan malware och traditionella virus kan vara svår att identifiera. Men i sak spelar det ingen roll. Du själv är trots allt ett förbannat dåligt antivirus eftersom de som skriver den skadliga koden är måna om att du inte ska ha en chans att märka att något är fel.

Permalänk
Medlem

Grov cringevarning och så jävla mycket fel i denna tråd...

Bästa antiviruset är OllyDbg, IDA Pro eller valfri debugger.

Annars räcker sunt förnuft och MBAM för er dödliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Grov cringevarning och så jävla mycket fel i denna tråd...

Bästa antiviruset är OllyDbg, IDA Pro eller valfri debugger.

Annars räcker sunt förnuft och MBAM för er dödliga.

Tur att du kommer in och rättar feluppfattningarna - med attityden som hos den där datorkillen i klassen som menar på att bildrörsskärmar är det enda rätta och hur man bör använda DOS-prompten hellre än skrivbordsikoner.

Dåliga tips är alltid dåliga. Men dåliga tips blir plötsligt ännu sämre när de bara delas utan att stödjas med några som helst sakargument.

Permalänk

Tycker frågan är lite i stil med "Behöver jag ha Airbagen på i bilen?"
Svar nej, men säkerheten kommer absolut inte vara det samma om du skulle "krocka".
Snabbt och kortfattat så rekommenderar jag virusskydd, jag kör Kaspersky och det rekommenderar jag! Jag kör det på min Gaming-rig och funkar utmärkt för mina ändamål. :), Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Mr.Borka:
Mjo vet det är skillnad. Men sist jag såg en dator som blivit infekterad av virus vad i början av 2000 talet typ. Det jag menade var att malwares känne som ett mer problem idagens läge än virus.
ar inte märkt någon skillnad på gratis å betal-AV heller. Någon annan som gör det?
Så jag tycker det är bättre att kanske lägga pengarna på ex malwarebytes å få deras realtidsscanning som AV. Då de tar även mycket av virusen också.
Sen som någon skrev så är man själv ett mycket bra AV, om man inte surfar på skumma sidor och håller systemet uppdaterat. Och kör flash+ad-blocker.

Tips till TS, jag har kört pandas PEP och haft mycket bra erfarenheter. Dock är det en företagsversion men går ypperligt att köpa själv också. Jag har dock inköpspris men tror det kostar runt 700 för 3 år.

Antivirusprogram är bra när det gäller ransomware för det är väldigt länge sen antivirusprogram bara brydde sig om virus utan de är ju framför allt inriktade på trojaner eftersom det är de vanligaste skadliga programmen för närvarande. Malwarebytes Anti-Malware är inte ett antivirusprogram, oavsett om det är med eller utan realtidsskydd, eftersom det är utvecklat för att vara en komplettering till ett antivirusprogram genom att hitta sånt som antivirusprogrammen inte är så bra på.
https://support.malwarebytes.com/customer/portal/articles/183...

Permalänk
Medlem

Blev för många år sedan attackerad av en hackare på min gamla Win XP dator då jag lämnade den på under dagen. Hackaren hade verkligen inte något liv och gick in på mitt Facebook konto och skrev förnedrande saker till mina släktingar. Hackaren ville på allvar bevisa att han inte hade något liv och gick in på läskiga sajter med viftande könsorgan.

Har inget med virus å göra men men.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Problemet med denna typ av tråd är att det hjälper i regel inte TS något alls. Då det är för mycket fokus på vad varje person själv tycker. Jag säger en sak, som inte gillas av någon annan, sen säger en annan något som inte jag håller med osv. Det förvirrar bara TS.
Det jag skrev ovan var att "jag rekommenderar nog...", var nog otydligt där med Nog. Det jag menade var att TS ska kolla flera alternativ. Så denne läser på lite och förstår vad det handlar om. Och kan då köpa det han behöver. Dock, gratis AVs är gratis av en orsak.

Men till TS: Köp ett AV program, det är värt att lägga pengarna på om något. Men köp inte liknande program som norton, då det är ett helt jävla OS, typ. Som bara segar ner datorn. Köp ett AV som bara är AV inget annat. Sen komplettera med ex malwaresbytes gratis, för manuella sökningar, för att rensa bort det inte AV klarar att hitta. Sen sunt förnuft och tänk på vad/hur du surfar som någon skrev ovan. Komplettera webläsaren med plugins som adblocker/flashblocker så kommer du väldigt långt. Och ladda inte ned piratmaterial så är det säker

@CeciliaB:
Tyckte mig kunna se att malwaresbytes var bra på att ta bort trojaner också som inte AV kunde hitta. Enligt länken du hittade? Det som malwaresbytes inte är bra på är mer alldagliga saker som till ex på filservrar. Kan jag hålla med om. Men mesta av de problem orsakas av att användare inte tänker, utan laddar ner saker, oftast piratsaker. Kanske tolkade länken du skickade fel?

Och vad gäller den typ av text överlag, så friskriver de sig alltid. Inget program kan ta Allt. Därför är kombo ett bra alternativ.
Det man kan gå på är erfarenheter, vilket fungerar bättre än rena "texter". Dock så upplever ju vi alla olika saker och därför rekommenderar olika saker.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:
Visst tar Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) trojaner också, men de fokuserar på den typ som antivirusprogrammen inte är bra på. För några år sen såg jag ett test där MBAM och ett antal antivirusprogram var med och testades på det sätt som man brukar testa antivirusprogram och där fick inte MBAM särskilt bra betyg utan de flesta av antivirusprogrammen var klart bättre. Tyvärr kunde jag inte hitta igen den sidan inför mitt förra inlägg.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB:
Klart att AV är bättre om de testar på saker som just AV Ska vara bättre på Skulle de göra tvärtom så skulle ju mbam vinna, så de testet är ju absolut inte aktuellt nu. Sen var det ju några år sen också. Båda typ av program har ju kommit långt sen dess.
Problemet är att (som jag upplevt, ska ja tillägga) mycket av de skitprogram som är aktuella i dagens läge, är att de gör inte så mycket "skada" som gör att AV reagerar, därför de inte hittar dem. Ex ransomware, om de fokuserar på att kryptera filer så är ju inte det en skadlig åtgärd som AV kan reagera på. Där är MBAM bättre. Då de hittar programmet som gör det. Som ex då. Men ransomewares har ju andra bieffekter så det hjälper ju inte alla gånger. Men du förstår nog vad jag menar.
Eftersom mycket bygger på att användaren ska trycka på något som gör att de utför en åtgärd som blockerar skitprogrammen. Det är inte skadligt. Och när de väl fått adminrights så är det försent. Jag har inte provat att använda mbams realtidsskydd. Då jag som du tänkt att AV är bättre överlag. Men jag är inne på att ev prova det någon gång.
Vi är ju uppvuxna med att Man ska ha AV så blir det ju automatiskt så. Även om hoten är inriktad på andra saker, så det kanske finns andra program som är bättre.

jag gillar inte att bara "läsa" om program, speciellt inte program som AV då de skriver att de e bäst på de å de. Men det ju för att de bara testar den typ av saker också. Klart de e bra. Går inte jämföra äpplen å päron.

@AceRiiich: Hur går det med letandet? Har du blivit något klokare på val?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ESET funkar bra, och har inte haft ett ända problem eller virus

Permalänk
Medlem

@fragwolf:
Antivirusprogrammen försöker hitta och oskadliggöra ransomware innan de har krypterat filerna. Har man ett antivirusprogram som kollar mejlen så kan det reagera på bilagan redan innan man har öppnat mejlen, som exempel.

En del antivirusföretag har tagit fram särskilda kompletteringsskydd för ransomware, jag har ett från Bitdefender som heter BD AntiRansomware, men även Sophos har tagit fram ett.

Jag tycker en kombination av ett bra antivirusprogram och MBAM (med eller utan realtidsskydd) är bäst, inte antingen eller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

För en ren speldator skulle jag inte bry mig om säkerheten, där är attackytan redan minimerad, eftersom man bara kör spel på den.

Haha! Alltså. Klart som fan att man ska ha ett antivirus-program installerat på sin dator, oavsett om det är en speldator eller inte. En dator med Internet = sårbar mot sabotageprogram. Om datorn inte är ansluten till Internet, så är den mer skyddad mot sabotageprogram, men inte helt skyddad.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.