Är granite solglasögon värd pengarna?

Permalänk
Avstängd

Är granite solglasögon värd pengarna?

Det är så här att jag har precis gått ut från gymnasiet och nu under sommaren så hade jag velat ha på mig ett par aviator solglasögon och kollat upp det på nätet och jag har hört att solglasögon som ray ban och oakley har bättre hållbarhet eller kvalite men problemet är att de är extremt dyra och att jag inte kan lägga så mycket på det. Inte för att jag är rädd att de ska gå isönder utan för att jag inte har så mycket pengar. Jag må har över 1 800 lr i banken men pengarna måste räka till andra saker under sommaren som är mer viktiga än ray bans. Dock kan jag tänka mig ha råd till solglasögon för cirka 200 kr.

Frågan är bara vad man kan få tag på solglasögon vi den prisklassen som är helt ok? Det spelar inte någon roll för mig om de är gjorda med lyxig material eller om de är gjord på vanligt metall och det spelar ingen roll om de håller jätte bra och länge men det viktigaste är att solglasögonen inte skadar ögonen eller är svag mot. Uv strålar.

Jag har sett några på H&m som är under 100 spänn men jag är osöker på om de är ok eller skräp. Dock så fick jag syn på snygga aviator glassögon från granite för cirka 199 kr men jag vet inget om granite så jag undrar om ni har testat solglasögon från granite eller h&m? Är de värda pengarna eller är de skräp?

Isåfall undrar jag om ni känner till några solglasögon för 200 kr som är helt okej? Kan ni några affärer i malmö? Vill också tillägga att jag är man.

Det viktigaste är ju att solglasögonen inte är skadliga mot ögonen eller är värdelösa mot uv strålar och att solglasögonen inte sitter obekvämt.

Det är så att jag har sällan solglasögon så jag är inte van vid det men nu när jag är sugen på att handla en under sommaren så hade jag tänkt ha det tills jag har möjlighet till att köpa ray ban

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Ray-Ban-kopior på en marknad för några år sedan. 200 kr kostade de och jag använder dem fortfarande.

Ett par riktigt bra solglasögon behöver inte kosta mer än så. Polariserande glas är viktigt att det är i dem om man ska skydda ögonen bäst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Jag köpte ett par Ray-Ban-kopior på en marknad för några år sedan. 200 kr kostade de och jag använder dem fortfarande.

Ett par riktigt bra solglasögon behöver inte kosta mer än så. Polariserande glas är viktigt att det är i dem om man ska skydda ögonen bäst.

Vet du något om granite? Känner du till någon ställe i malmö som säljer poliserande solglasögon för cirka 200 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Vet du något om granite? Känner du till någon ställe i malmö som säljer poliserande solglasögon för cirka 200 kr?

Tro mig, du vill inte ha poliserande solglasögon. Jag har ett par, och de stannar mig SÅ FORT jag kör lite för fort.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krabbtumme:

Tro mig, du vill inte ha poliserande solglasögon. Jag har ett par, och de stannar mig SÅ FORT jag kör lite för fort.

Fast jag kör inte bil eller annat fordon.

Finns det någon ställe du känner till som säljer solglassögon för cirka 200 kr? Har du provat granite?

Permalänk
Avstängd

99:- , har såna själv. Fina för pengarna.

http://nlyman.com/se/kläder-för-män/accessoarer/solglasögon/t...

Ytterligare 15% till nya kunder, finns någon pop-up eller liknande där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Vet du något om granite? Känner du till någon ställe i malmö som säljer poliserande solglasögon för cirka 200 kr?

Skrivet av Krabbtumme:

Tro mig, du vill inte ha poliserande solglasögon. Jag har ett par, och de stannar mig SÅ FORT jag kör lite för fort.

Gissningsvis menar han polariserade? Finns inget som heter poliserade (gissas Krabbtumme tänker på polisglasögon?).

OT, köpte ett par äkta aviators i Turkiet för 800 spänn. Köpte ett par fake wayfair för 100 i Kina. Använder de fake alltid medan som de äkta samlar damm på hyllan. Ingen poäng i att investera i dyra, äkta glasögon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Finns inget som heter poliserade (gissas Krabbtumme tänker på polisglasögon?)

Nej, Krabbtumme försökte dra en halvusel ordvits om att det var SOLGLASÖGONEN som var poliserande, alltså att SOLGLASÖGONEN stannar mig när jag kör för fort. Som poliser.

Den var rätt dålig, ärligt talat.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Gissningsvis menar han polariserade? Finns inget som heter poliserade (gissas Krabbtumme tänker på polisglasögon?).

OT, köpte ett par äkta aviators i Turkiet för 800 spänn. Köpte ett par fake wayfair för 100 i Kina. Använder de fake alltid medan som de äkta samlar damm på hyllan. Ingen poäng i att investera i dyra, äkta glasögon.

Fast har du testat någon billig inom sverige helst inom malmö som typ granite eller de från h&m? Var de polariserade?

Skrivet av Krabbtumme:

Nej, Krabbtumme försökte dra en halvusel ordvits om att det var SOLGLASÖGONEN som var poliserande, alltså att SOLGLASÖGONEN stannar mig när jag kör för fort. Som poliser.

Den var rätt dålig, ärligt talat.

Vad var dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Nej, Krabbtumme försökte dra en halvusel ordvits om att det var SOLGLASÖGONEN som var poliserande, alltså att SOLGLASÖGONEN stannar mig när jag kör för fort. Som poliser.

Den var rätt dålig, ärligt talat.

Tycker den var helt okej och åstadkom ett tillfredsställande WOOOSH-ljud, två gånger dessutom.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Någon som kan komma med rekommendationer på affärer inom malmö som säljer solglasögon som är bra för ögonen och sitter bekväm?

Har nu tankar på att köpa granite men vill veta först om de är bra.

Permalänk
Rekordmedlem

I princip så skyddar allt som har polycarbonatlinser mot den skadliga uv strålningen och resten handlar om design, funktionsmässigt behöver du inte betala mer än 40-50 kr men vad som är rätt storlek för dig eller om du tycker de är snygga nog är en annan fråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@mrqaffe:
Har du provat granit?
Tycker du dem är värda att köpa?

Känner du till någon affär som säljer någon billig solglasögon inom malmö som du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

jag har 2 pilotbrillor från leech, ett par bruna som förstärker alla färger otroligt, och tar bort allt bländande från solen, och ett par i grått, inte använt lika mycket men tar också bort solblänket otroligt bra.

http://www.olssonsfiske.se/m/klader/solglasogon/leech-storm-g...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

@mrqaffe:
Har du provat granit?
Tycker du dem är värda att köpa?

Känner du till någon affär som säljer någon billig solglasögon inom malmö som du kan rekommendera?

Nej har inte provat Granite, jag använder bara "solglasögon" när jag cyklar och då använder jag färgade skyddsglasögon i Polykarbonat och de är närmast outslitliga vid den användningen och jag skaffade dem i nån yrkesbutik för många år sedan då jag inte uppskattar priserna på "modeglasögon eller "sportglasögon" de kan ju ta 20 ggr mer pengar bara för märket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Har kollat upp granite och enligt dem så ska solglasögorna vara polariserade

http://www.granite.se/product-information.aspx

"Polarized lens

Absorbs horizontal reflexes and glare from water surfaces, wet roads, and snow. Suitable for driving, skiing or sailing."

Har någon av er testat glasögon från detta företag eller har ni andra företag ni kan rekommendera som säljer glasögon i 100 till 200 kr prisklassen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yusuke40:

Har kollat upp granite och enligt dem så ska solglasögorna vara polariserade

http://www.granite.se/product-information.aspx

"Polarized lens

Absorbs horizontal reflexes and glare from water surfaces, wet roads, and snow. Suitable for driving, skiing or sailing."

Har någon av er testat glasögon från detta företag eller har ni andra företag ni kan rekommendera som säljer glasögon i 100 till 200 kr prisklassen?

Var det nåt fel på dom jag tipsa om för 99kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@Jfqvist: nej men de fanns bara i en färg. Jag söker de sem ser guldig ut men det behöver inte vara äkta guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Gissningsvis menar han polariserade? Finns inget som heter poliserade (gissas Krabbtumme tänker på polisglasögon?).

OT, köpte ett par äkta aviators i Turkiet för 800 spänn. Köpte ett par fake wayfair för 100 i Kina. Använder de fake alltid medan som de äkta samlar damm på hyllan. Ingen poäng i att investera i dyra, äkta glasögon.

Samma här, köpte ett par svindyra ray bans en extremt solig dag i götet och använde dem 3ggr. När jag kom hem fick de ligga och samla damm medan jag använder de billiga glasögonen från thailand som kostade typ 20kr. Perfekt eftersom man inte behöver bry sig om ifall de går sönder.

TS: Egentligen är det väl i stort sett bara du själv som bryr dig om vad du har på dig, alla andra ser bara att du har solglasögon och bryr sig inte om vilket märke eller vad de kostar.

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

Någon som kan komma med rekommendationer på affärer inom malmö som säljer solglasögon som är bra för ögonen och sitter bekväm?

Har nu tankar på att köpa granite men vill veta först om de är bra.

borde finnas iaf någon optiker i den stan.
de brukar även sälja vanliga solglasögon utan slipade glas.

själv köpte jag mina pilotbrillor i en random klädbutik här i stan för 99:- fungerar ypperligt och bättre tonade än mina solbrillor jag köpte hos optikern för 2000:- med slipade glas där toningen var ett skämt även att jag tog den absolut mörkaste tonen på glasen.

ända nackdelen är att man inte ser ett piss när man kör bilen utan brillorna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Tro mig, du vill inte ha poliserande solglasögon. Jag har ett par, och de stannar mig SÅ FORT jag kör lite för fort.

Har liknande problem när jag tar på mig runda "ozzy"glasögon. Det kan räcka med att jag är ute och går inne i stan för att få visa lägg och snuten slå på person nummer för att se om man varit daktad eller är lyst.
irriterande att man drar på sig snuten för ett par glasögons skull.

@ Trådskaparen.Du kan även köpa på nätet, köpte mina senaste två par per nätet.
Tänk på att inte köpa för dyra om du är slarvig. Solgasögon har en förmåga att försvinna spårlöst.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Vad försöker du berätta med det klippet?

Skrivet av KungFredda:

Samma här, köpte ett par svindyra ray bans en extremt solig dag i götet och använde dem 3ggr. När jag kom hem fick de ligga och samla damm medan jag använder de billiga glasögonen från thailand som kostade typ 20kr. Perfekt eftersom man inte behöver bry sig om ifall de går sönder.

TS: Egentligen är det väl i stort sett bara du själv som bryr dig om vad du har på dig, alla andra ser bara att du har solglasögon och bryr sig inte om vilket märke eller vad de kostar.

Granite glasögorna ser intressanta fast jag vill bara vet om någon har testat det och kan rekommendera de.

Permalänk

Viktigaste är ju att dom skyddar mot UV ljus, inte bara tonar (för då är det värre att använda solglasögon än inga alls).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Viktigaste är ju att dom skyddar mot UV ljus, inte bara tonar (för då är det värre att använda solglasögon än inga alls).

Tror du granite är ofarliga?

Har kollat up om information om detta och de berätta så här:

Different types of lenses
Granite eyewear is available with several different types of lenses. All of them block ultraviolet UVA and UVB rays. The material used in most of our lenses is shatter-proof acrylic, but we also use unbreakable polycarbonate for some special-purpose frames, particularly for use in sports activities. The most common types of lenses can be used in the following instances:

Yellow, orange and amber lens
Gives better contrast in poor light, e.g. dusk, fog and snowfall; a perfect lens for skiing, bicycling and shooting. This lens is also suitable for driving in low visibility conditions.

Normal tinted lens
This lens (known as normal sunglass lens) reduces sunlight considerably and gives real colour rendition. Available in grey, green and brown.

Polarized lens
Absorbs horizontal reflexes and glare from water surfaces, wet roads, and snow. Suitable for driving, skiing or sailing.

Mirror & flash lens
A normal tinted lens, with a tinted reflective coating on the outside (mirror effect). Reduces sunlight, snow and water glare considerably. Several shades are available, but silver is the most common.The flash lens has a slight mirror effect, not as pronounced as an actual mirror lens

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Tror du granite är ofarliga?

Har kollat up om information om detta och de berätta så här:

Different types of lenses
Granite eyewear is available with several different types of lenses. All of them block ultraviolet UVA and UVB rays. The material used in most of our lenses is shatter-proof acrylic, but we also use unbreakable polycarbonate for some special-purpose frames, particularly for use in sports activities. The most common types of lenses can be used in the following instances:

Yellow, orange and amber lens
Gives better contrast in poor light, e.g. dusk, fog and snowfall; a perfect lens for skiing, bicycling and shooting. This lens is also suitable for driving in low visibility conditions.

Normal tinted lens
This lens (known as normal sunglass lens) reduces sunlight considerably and gives real colour rendition. Available in grey, green and brown.

Polarized lens
Absorbs horizontal reflexes and glare from water surfaces, wet roads, and snow. Suitable for driving, skiing or sailing.

Mirror & flash lens
A normal tinted lens, with a tinted reflective coating on the outside (mirror effect). Reduces sunlight, snow and water glare considerably. Several shades are available, but silver is the most common.The flash lens has a slight mirror effect, not as pronounced as an actual mirror lens

Polykarbonat stoppar all uv i materialet så de är alltid uvsäkra, övriga linser är förhoppningsvis belagda så de stoppar uv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Råd & Rön gjorde ett test på hållbarhet av solglasögon för några år sen. Körde dem i centrifug tillsammans med grus, släppte från hög höjd, repa med nycklar o liknande.
Resultatet? 20 spänn från Shell mack var lika tåliga som de för 2000!

Även UV stoppades lika bra i de billiga som de dyra oavsett vad reklamerna sa.

Kontentan? Priset handlar _endast_ om design.
Så köp granite om du gillar utseendet, passformen och färgen på ljuset de ger.

Lycka till!

Edit: haha, kan ha varit Mythbusters som gjorde testet o inte Råd o rön

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Polykarbonat stoppar all uv i materialet så de är alltid uvsäkra, övriga linser är förhoppningsvis belagda så de stoppar uv.

Vilka bland linserna har polykarbonat?