Permalänk
Medlem

144hz sämre fps

gör en tråd här också, Köpte en 144hz benq xl2411 o har fått sämre fps

har 2 st skärmar, när jag använder 60hz i csgo får jag mellan 180-250 fps
med 144hz skärmen får jag mellan 100-150 o nån gång 170, vad kan detta bero på´?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolwet:

gör en tråd här också, Köpte en 144hz benq xl2411 o har fått sämre fps

har 2 st skärmar, när jag använder 60hz i csgo får jag mellan 180-250 fps
med 144hz skärmen får jag mellan 100-150 o nån gång 170, vad kan detta bero på´?

Skärmbyte kan inte påverka FPS om inte upplösningen är högre.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok:

Det skumma är ju att just det har hänt, det har påverkat fpsen med 50 mindre fps när jag lirar på 144hz

http://imgur.com/oomKMlz detta är med 144hz

http://imgur.com/q0F4wGf här är med 60hz

som ni ser ingen skillnad här och även inte under bildskärmsinställningar, så vad kan problemet vara för jag är ganska rookie o har ingen aning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolwet:

@Lothbrok:

Det skumma är ju att just det har hänt, det har påverkat fpsen med 50 mindre fps när jag lirar på 144hz

http://imgur.com/oomKMlz detta är med 144hz

http://imgur.com/q0F4wGf här är med 60hz

som ni ser ingen skillnad här och även inte under bildskärmsinställningar, så vad kan problemet vara för jag är ganska rookie o har ingen aning!

Vsync aktiverat i Nvidia-kontrollpanelen?
Kopplat in skärmen i moderkortet istället för grafikkortet(detta gör så den integrerade grafikkretsen i processorn körs istället)?

Vad har du för övriga komponenter och vad är den andra skärmen för modell?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Och du kör 144Hzskärmen via DVI-DL?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

@Wolwet: Kan du länka din gamla 60hz skärm från någon sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vsync aktiverat i Nvidia-kontrollpanelen?
Kopplat in skärmen i moderkortet istället för grafikkortet(detta gör så den integrerade grafikkretsen i processorn körs istället)?

Vad har du för övriga komponenter och vad är den andra skärmen för modell?

Skrivet av MatteN:

Och du kör 144Hzskärmen via DVI-DL?

Sitter på Amd r9 380 nitro 4gb, fx 8320 3,5ghz 8 gig ram
Båda skärmarna sitter på grafikkortet

och vad menar du med köra 144hz skärmen via dvi dl?
och vsync är avstängt

144hz skärm är benq xl2411t och den andra någon hp gammal skärm med 75hz som körs som andra skärm o i 60hz

Permalänk
Medlem

hur blir det med enbart 144hz inkopplad?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase: Det har jag faktiskt inte testat, Grafikkortet har ju 2 dvi uttag, vilken ska vara kopplat till vilken?

Permalänk
Medlem

@lindberg91: HP L2245wg detta är den andra skärmen

Permalänk
Inaktiv

När du kör 144Hz får grafikkortet jobbar mer för att uppdatera bilden oftare, därav lägre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolwet:

@lindberg91: HP L2245wg detta är den andra skärmen

Det verkar ju vara en 1680*1050 skärm och inte en 1920*1080 som din nya.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

@era909: ja kanske det, men vad gör det? problemet är ju den att 144hz ger mig sämre fps än den andra, dvs 50 mindre fps vilket är ganska drygt, Men någon ovanför skrev att grafikkortet får jobba mer så kanske är därför?

Permalänk
Skrivet av Wolwet:

@era909: ja kanske det, men vad gör det? problemet är ju den att 144hz ger mig sämre fps än den andra, dvs 50 mindre fps vilket är ganska drygt, Men någon ovanför skrev att grafikkortet får jobba mer så kanske är därför?

Om din gamla skärm var 1680x1050 och din nya 1920x1080 är det ju inte så konstigt att du får lägre FPS. Hade din nya också varit 1680x1050 hade du fått samma antal FPS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: okej hade ingen aning att det var de isåfall, då jag såg att jag körde csgo med samma inställningar som båda. Men då kanske vi löst problemet då

Permalänk
Medlem

Testa att dra ner upplösningen till 1680*1050 i windows och se hur det blir

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Wolwet:

@jOnÄTÄn: okej hade ingen aning att det var de isåfall, då jag såg att jag körde csgo med samma inställningar som båda. Men då kanske vi löst problemet då

Ja alltså om informationen från dustin stämmer https://www.dustinhome.se/product/5010198442/l2245wg?ssel=fal... Så är det anledningen, du har gått upp ett snäpp i upplösning och får då lägre bildfrekvens. Antingen får du sänka inställningarna eller klocka ditt grafikkort för att kunna få samma prestanda som innan, om du känner att du behöver de Extra bilderna per sekund :).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@moonblase: problemet är ju denna nu, Jag använder samma skärm dvs Benq o kör. o testar både 60hz inställningar o även 144hz men problemet kvarstår, får högre fps i 60hz trots att jag använder samma skärm nu

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Jag skrev nu att jag använder samma skärm dvs min 144hz skärm o testade att köra 60hz där o det visade sig att fpsen är högre där också, dvs på benq

Permalänk
Medlem

Benq xl2411 kan bara köras i 144Hz om den kopplas in med DVI-DL, inte via HDMI.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: använder dvi, dock vet jag inte vilken då jag bara köpte nån dvi kabel alina. Alltså jag kan köra i 144hz det är inte det som är problemet, utan att jag får sämre fps än om jag kör i 60hz trots att jag använder samma skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolwet:

@jOnÄTÄn: okej hade ingen aning att det var de isåfall, då jag såg att jag körde csgo med samma inställningar som båda. Men då kanske vi löst problemet då

Ja, problemet är löst.
Som jOnÄTÄn skriver så har du uppgraderat dig till en bättre skärm med bättre upplösning och då pallar inte grafikkortet med. För att köra med samma FPS som tidigare måste du sänka upplösningen eller överklocka ditt grafikkort, eller köpa bättre grafikkort. Mvh

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

När du kör 144Hz får grafikkortet jobbar mer för att uppdatera bilden oftare, därav lägre fps.

Det var det mest ologiska jag hört i mitt liv

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Svar på missriktande information!

Okej alla, jag har vart lite bristfällig med information

Jag sitter på 2 skärmar som ovan och använder i skrivande stund båda,

144hz är min "main" och den andra är bara igång utan någon aktivitet egentligen

När jag ändrar inställningar till 60hz på min benq så landar jag på 180-250 fps
går jag sedan över till 144hz så ligger jag på max 170 och neråt,
Notera att jag använder Dvi DL dessutom

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort har ett DVI-DLuttag och ett DVI-SL, vilket som är vad får du kolla i tex manualen, sen gäller det att ha rätt kabel åxå.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

När du kör 144Hz får grafikkortet jobbar mer för att uppdatera bilden oftare, därav lägre fps.

HAHA! Vet du vad FPS står för?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@MatteN: Rätt kabel har jag, så det kan vara så simpelt att jag använt fel uttag i grafikkortet?

Permalänk
Inaktiv

Kör jag 60Hz har jag runt 400fps och kör jag 144Hz på samma skärm så droppar det ca 70-50 fps.
En 144hz skärm uppdaterar bilden du ser var 6.94 millisekund. En 60 hertz skärm uppdaterar bilden var 16.66 millisekund.

Rätt stor skillnad hur grafikkortet får jobba och skicka ut bilder.

HAr en Benq xl2430t

Permalänk
Medlem

@anon200632:

Fast Grafikkortet skickar ut så mycket FPS till skärmen som den klarar av. FPS är hur många bilder grafikkortet skickar ut,

Bildskärmen Tar emot FPS och Visar bilden i sin inställda HZ. HZ är skärmens uppdateringsfrekvens

Det ska INTE bli skillnad mellan 60HZ och 144HZ

@Wolwet:
kolla v-sync, och alla andra inställningar för grafikkortet.

Testa sedan att ändra main-screen (benq) till 1650x1050 i windows och se FPS efteråt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase: japp testade lite bakom datorn ska se sen när cs funkar om det blev någon skillnad för såg någon skillnad på uttagen bakom grafikkortet, där den ena såg ut som att Dvi-d skulle sitta