Permalänk
Medlem

Finns det ingen bra TV under 36"?!

Hej

Jag sitter här och kollar på en ny tv som jag ska ha i vardagsrummet. Där står en 47" nu som jag tycker tar alldeles för mycket plats. Den ultimata tummen vore cirka 32-36 och då vill jag nog ha 4k-upplösning nu när jag ändå köper nytt och lite bra funktioner såsom smart (helst android) med en duglig processor.

Jag har en budget kring 10000 riksdaler men till vilken nytta?! Det finns ju inga mindre tv-skärmar med vettiga specs. Varför gör det inte det? Alla skärmar med hyfsade specs ligger på 50"+.

Det absolut "värsta" jag har hittat i önskad storlek och som inte är curved är denna Philips och den är ju helt bedrövligt dålig egentligen.

Finns det någon där ute som har något tips på var man kan finna en BRA ~34" tv?!

/Grumie

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns idag inte så mycket poäng med att bygga en liten, under 40 tum, TV med bättre specifikationer och modern teknik. Produktkostnaden blir sällan lägre jämfört med att bygga 50+ tum. Snarare att låg efterfrågan gör dem dyrare. Så tillverkarna har helt enkelt lämnat det segmentet när försäljningen ständigt går mot större och större apparater.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har egentligen underliga krav, 4k på en liten skärm du sitter långt ifrån är nog inte nödvändigt och om du vill ha det på en så liten skärm köp en monitor och komplettera den med en mottagare/"stickdator" så får den samma funktioner som en smarttv men blir mer flexibel och framtidssäker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Jag har en budget kring 10000 riksdaler men till vilken nytta?! Det finns ju inga mindre tv-skärmar med vettiga specs. Varför gör det inte det? Alla skärmar med hyfsade specs ligger på 50"+.

Det absolut "värsta" jag har hittat i önskad storlek och som inte är curved är denna Philips och den är ju helt bedrövligt dålig egentligen.

Finns det någon där ute som har något tips på var man kan finna en BRA ~34" tv?!

/Grumie

Sitter lite i samma sits. Håller med om att man hade velat se ett mellanting mellan 32 och 40, typ 36".

Vad med den där Philips är bedrövligt? Finns väl en anledning att man inte lägger in 4k på TVs mindre än 40". Om det är det som upprör mest.

Det jag retar mig på är att Sony helt tycks ha övergett de mindre modellerna och inte längre erbjuder AndroidTV till dem. Philips är nu ensamma på marknaden och lär väl tyvärr följa efter så småningom. Vill man ha allt integrerat är det nog bäst att inte vänta längre med att köpa.

Smart TVs var en god idé men någonstans på vägen har det gått fel när så många hellre föredrar AppleTV, AndroidTV, Roku Box etc.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5