Varför köper ni ny mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Varför köper ni ny mobiltelefon?

Är det bara nyhetens behag som lockar? (hos mig är det detta) Jag är jättenöjd med min sony z1 compact som blir två år gammal i augusti och har ingen anledning att byta då dagens telefoner alla är likvärdiga/lika bra. Men fasen vad det kliar i fingrarna! Ville köpa ny mobil redan förra sommaren. Men varför? Jag är ju nöjd med den jag har fast den är två år gammal och som ny. Jag tänkte plocka ut en ny telefon hos Telenor och sälja med en gång då jag behöver lite kontanter. Mer om detta i en annan tråd.. men som sagt, byter ni telefon vartannat år? Kanske i onödan?

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa ny av två anledningar just nu.
Batteritid och kamera.
Hade varit Nice att ha en telefon som fixar 240fps eller liknande. Samt att ha batteri som klarar sig någorlunda. Den jag har just nu är lite svag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Fortfarande är det längre batteritid som är den mest efterfrågan

Permalänk
Medlem

Köper oftast ny för jag spräcker skärmen tillslut

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Avstängd

Jag böt ut min LGG2 när jag pajat skärmen en gång och böt den själv sen mördade jag skärmen igen och det var irriterande med sprickor och kändes inte värt att köpa en ny skärm så körde på en honor 7 deal från 3 och köpte fetaste skalet till G2an och min dotter på snart 3 år använder den till lite teknat om man åker bil

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Ren dumhet helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Min iPhone 4 är nu 6 år gammal och börjar bli väldigt trött. Skärmen har sprickor och batteriet är inte som nytt längre.
Det känns helt enkelt som att det är dags.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Haft min tele sen 2009, men går knappt att ladda nå mer så snart blir det ny(glapp kontakt).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Bytte min 4S till 6S i höstas, den var då 4 år gammal och hängde sig helt allt oftare så jag orkade inte med den längre. Brukar ha kvar mobilerna så länge de funkar någorlunda bra. Har inte bytt med jämna mellanrum, men har haft mina senaste två mobiler 4 år vardera (alltså 4S:en och innan det Nokia N82). Tycker att det är riktigt slösaktigt att byta mobil varje år, speciellt om man inte gör något vettigt med den gamla utan bara slänger den eller låter den ligga i en byrålåda.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Sist jag köpte en ny var för att en viss TWRP-version för min Sensation löste ut en bugg i eMMC-kontrollern, vilket korrumperade hela internminnet och tegelstenen var ett faktum. Den ersattes av en Bacon som verkar vara obrickbar (stått utan bootloader två gånger, men det är lekande lätt att få igång den igen), så den kommer jag ha ett bra tag till om det inte händer något oerhört intressant på telefonmarknaden.

Folk som byter upp sig från en telefon med Snapdragon 800 idag förstår jag inte alls. Krait hänger fortfarande med utmärkt. Jag kör underklockat och har fortfarande prestanda nog för allt jag gör.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tror att hos medel Svensson handlar det om att köpa nytt bara för att man kan/status medans resten köper vid behov eller att dem behöver eller saknar någonting från sin nuvarande telefon.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Främsta anledning att jag nu köpt en ny One Plus 3 som efterträdare till min snart 3 år gamla Note3 är att den har stöd för 2 sim kort, vilket leder till att jag slipper ha en jobb och en privat mobil.

Andra anledningar som jag ser fram emot men inte själva är i närheten av nog att byta upp sig.

Fingeravtryckläsare - En funktion jag gillar på min jobbtelefon.

Android 6.0 - Note 3 är för gammal för att ta emot större uppdateringar.

Diverse småproblem som börjat uppstå på min nuvarande telefon, ibland släcker den inte skärmen när jag ringer. Har fungerat att bara blåsa ur den med tryckluft men detta har slutat funka, är inne på mitt tredje batteri nu, tredje hörlursjack samt att finns ett par andra mindre problem.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Min iPhone 4 är nu 6 år gammal och börjar bli väldigt trött. Skärmen har sprickor och batteriet är inte som nytt längre.
Det känns helt enkelt som att det är dags.

Det är vad jag brukar högt tänka om pensionärer med.

Sorry, mörk humor.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Senaste bytet var pga av att minnet blev fullt hela tiden, innan dess byte pga defekt mobil och bytet dessförinnan var pga av att androidversionen hade blivit utdaterad.
Brukar mest hålla mig till budgettelefoner så livlängden brukar inte bli mer än 2-3 år innan det blir dags för byte.

Permalänk
Medlem

FÖr min del mest för att jag vill ha en ny telefon. Kul med en ny grej att leka med. Väldigt sällan jag känner att jag behöver saker numera, men som sagt kul med nytt

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Köpte one+1 & 2 så nu får man testa 3an ochså.b

Permalänk
Medlem

Mest för att jag gillar ny teknik och vartannat år brukar det kunnat ha hänt en del på mobiltelefonsfronten. Snabbare telefoner, bättre upplösning på skärmen, fetare kamera osv. Däremot så känns det inte som om man kommit någon vart med batterianvändandet, eller kanske mer så att den nya tekniken kräver mer kraft än vad man hunnit utveckla batterierna till utan att kostnaderna springer iväg.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Byter när luren känns seg. Gick från iPhone 4S --> 6, och lär inte byta förrän denna också känns seg. I regel dyker det inte upp någon funktion som jag känner rättfärdigar en ~7000 kronors investering.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

5s som är 2 1/2 år. Börjar bli lite sliten och trots att jag bytte batteri på den häromdagen så känns det ändå som om den tömmer sig fort.

Ska nog kika på ny lur efter sommaren.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag byter när den gamla går sönder.

Tror att medel svenssons oftast byter för att deras abonnemang går ut och att man får en ny när man tecknar upp sig på ytterliggare 2 år års avbetal...öh..jag menar abonnemang. Jag förstår inte hur fjortisar behöver nyaste iphone 6s för att kolla facebook, snapshat och instagram...

Permalänk
Medlem

Kul, typ.

Permalänk
Medlem

Min LGG2 började bli trött i våras så jag bytte batteri, gjorde en fabriksåterställning och uppdaterade till senaste Android. Vips en ny telefon. Billigt och bra. Helnöjd...

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Köper ny när den gamla går sönder eller tappas bort. Blev ett undantag senast, då köpte jag ny för att jag hade en android.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Köper ny när laddkontakten glappar så mycket att telefonen inte går att ladda. Detta tar 1.5-2 år. Jag och USB-kontakter är inte kompatibla. Får se hur länge min Lumia 930 med trådlös laddning håller. Kan bli en gammal telefon.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Jag bytte min Xperia S mot en Honor 7 i vintras eftersom batteritiden började bli dålig, Android gick inte att uppdatera, den blev segare och minnet blev ständigt fullt. Den här gången köpte jag telefonen kontant och ett nytt, fristående abonnemang till den, fick ner mina månadskostnader en bit.

Skulle gärna byta telefon stup i kvarten av ren nyfikenhet men känner mig redan som en miljöbov med alla gamla mobiler som ligger hemma och skrotar.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Är det bara nyhetens behag som lockar? (hos mig är det detta) Jag är jättenöjd med min sony z1 compact som blir två år gammal i augusti och har ingen anledning att byta då dagens telefoner alla är likvärdiga/lika bra. Men fasen vad det kliar i fingrarna! Ville köpa ny mobil redan förra sommaren. Men varför? Jag är ju nöjd med den jag har fast den är två år gammal och som ny. Jag tänkte plocka ut en ny telefon hos Telenor och sälja med en gång då jag behöver lite kontanter. Mer om detta i en annan tråd.. men som sagt, byter ni telefon vartannat år? Kanske i onödan?

Byter när telefonen inte fungerar som den ska längre, glappkontakt eller batteriet är utbytt för många gånger för att det är utslitet (så det inte känns lönt längre) eller så. Senaste telefonen bytte jag när den bestämde sig för att mörda bägge batterierna jag hade till den snabbt och enkelt, det är ett år sedan nu och den nya tickar på fint även om de flesta skulle tycka den är en relik från forntiden.

Att plocka ut en telefon för att sälja den direkt för att få kontanter låter som ett extremt dyrt sätt att få pengar på, man betalar ju ett extremt överpris på den där bindningstiden med förhöjd avgift...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Byter bara när jag måste, som senast när jag tillslut tröttnade på min Nexus 4 som var extremt instabil med krascher och omstarter ofta. Att det ofta inte gick att ringa gjorde inte saken bättre.

Tog ett år innan jag bytte, extremt svårt att hitta vettiga mobiler. Slutade med en LG G3 som jag trivs bra med bortsett från LGs Android samt hur den slukar batteriet när skärmen är igång. Hoppas den håller länge, ser inte fram emot att leta nytt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör så länge den håller. Just nu 9år gammal (Sony Eriksson W890i) och jag börjar funderar på en ny men får se

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Morsan behövde byta ut sin iPhone 4 som var seg som sirap.
Så då sålde jag min iPhone 5S till henne för 1000kr, eftersom jag har betydligt bättre ekonomi än henne, sen köpte jag en iPhone 6S.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Inte ofta har haft min iphone 4 sen lanseringen ser helt ny ut, dem är ju ganska stryktåliga om man ger fan i att bolla gris med dem.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro