Varför köper ni ny mobiltelefon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Senaste köpet var en Lg G4 eftersom kameran faktiskt är riktigt fin. Tar väldigt mycket foton med mobilen så en bra kamera var viktigt, hade en G3 innan och den här kameran är så mycket bättre trots att G3 hade en helt okej kamera.

Och den har ju en helt fantastisk prislapp för det man får.

Kanske bytt varje 2-3 år i snitt, brukar dock inte köpa de dyraste och brukar ta hand om mina telefoner hyfsat bra så jag brukar få en slant för de gamla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag var väldigt nöjd med min Sony Z2, men så tappade jag den så att den sprack längs baksidan och jag fick tejpa den för att inte få flisor i handen. Det och en repa på framsidan gjorde att jag behövde ha en ny telefon. Så jag skaffade en One PLus 2 men var inte helt nöjd, och något man använder dagligen skall helt enkelt kännas bra tycker jag. Ljudet var bra i OP2, men resten var inte riktigt så som jag önskade det. Har nu en S7 och är supernöjd efter att ha skaffat USB Audio Pro samt en AudioQuest DragonFly RED. Grymnt ljud, snabb att ladda, bra skärm och trevligt format.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Bytte upp mig från SonyEricsson p900 till Samsung Note4 när den kom, inklusive Gear VR och Gear2. Ett rejält lyft faktiskt.
Nästa telefon bilr när det blir 4k eller 8k skärm för VR på dem. Fast periscope har stekt mitt batteri, så det blir nog ett nytt sådant snart.
Skulle aldrig köpa en telefon man inte kan byta minneskort och batteri på.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Köper ny när den gamla inte fungerar längre. Nyhetens behag när det kommer till mobiltelefoner har lagt sig för många år sedan eftersom det är knappt något som skiljer modellerna emellan. Lite bättre prestanda, lite bättre kamera, etc.

Första iPhonen var häftig eftersom det var min första smartphone. Den påföljande Android-luren var häftig eftersom det var ett helt nytt operativsystem. Efter det har det inte hänt så mycket, så jag nöjer mig glatt med min Asus Zenfone Go som inköptes för billig penning.

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Jag byter telefon nästan varje år, ibland oftare.

Varför? Jo, jag är egen företagare, jag är delaktig i 2 företagsprojekt samtidigt som jag jobbar med rekrytering åt ett tredje företag.

Då mina arbetsuppgifter handlar om att vara ständigt uppkopplad, och i behov av att synkronisera information mellan olika plattformar, Win, Mac, IOS, Android så behöver jag ha den senaste kommunikationstekniken för att underlätta min redan väldigt stressade vardag.

Jag har inte tid att behöva oroa mig för hur och när jag ska hinna föra över och synka etc.

Min lön är alltså beroende av att min kommunikation alltid fungerar "seamless" därför blir dyra appar och nya telefoner ett nödvändigt verktyg för att kostnaden är ingenting emot den tid som den besparar mig. Vilket i sin tur generar mer pengar än den kostat.

Macbook Pro 15 2018

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Köper ny när min gamla går sönder.
Har en Nexus 5 nu som jag är grymt nöjd med.

Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/MSI RTX 2080 Super/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync/M-Audio AV40 MK2/G602/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

@Batwoman: Har en iphone 5 fortfarande. Fick de någon månad efter den släpptes. Men batteriet har nog börjat gett upp med tanke att batteritiden blivit så dåligt. Antar att jag väntar till iphone 7 kommer ut innan jag köper ny telefon

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Leinhart:

Jag byter telefon nästan varje år, ibland oftare.

Varför? Jo, jag är egen företagare, jag är delaktig i 2 företagsprojekt samtidigt som jag jobbar med rekrytering åt ett tredje företag.

Då mina arbetsuppgifter handlar om att vara ständigt uppkopplad, och i behov av att synkronisera information mellan olika plattformar, Win, Mac, IOS, Android så behöver jag ha den senaste kommunikationstekniken för att underlätta min redan väldigt stressade vardag.

Jag har inte tid att behöva oroa mig för hur och när jag ska hinna föra över och synka etc.

Min lön är alltså beroende av att min kommunikation alltid fungerar "seamless" därför blir dyra appar och nya telefoner ett nödvändigt verktyg för att kostnaden är ingenting emot den tid som den besparar mig. Vilket i sin tur generar mer pengar än den kostat.

Du får det att låta som att du smsar, ringer och surfar snabbare än alla andra.

Men ja, jag förstår din poäng.

Jag byter för att jag gillar ny teknik helt enkelt. Jag gillar prylar

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

4S->5S->6S+, runt 1,5 år mellan bytena.

Större skärm, bättre batteri, bättre kamera, snabbare uppkoppling och första fallet mer minne, 16GB var hopplöst redan då.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm säger vi
Registrerad
Jan 2014

köper ny när den gamla ger upp.

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av EyeNEye:

Du får det att låta som att du smsar, ringer och surfar snabbare än alla andra.

Men ja, jag förstår din poäng.

Jag byter för att jag gillar ny teknik helt enkelt. Jag gillar prylar

Haha nej, jag gillar bara att kunna säga till min telefon att den ska skicka alla pdf filer som innehåller design i filnamnet till en kontakt utan att ens behöva ta upp telefonen.

Jag ser min telefon mer som ett arbetsverktyg och assistent, och om man vet hur man ska använda en smartphone så kan man integrera nästan ett helt företags infrastruktur i ett molnbaserat system, så att jag kommer åt hela mitt företag, mina kontakter, mina bilder, mina filer, mina dokument, även om jag sitter på ett internetkafé utan mobiltelefon.

Macbook Pro 15 2018

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Leinhart:

Haha nej, jag gillar bara att kunna säga till min telefon att den ska skicka alla pdf filer som innehåller design i filnamnet till en kontakt utan att ens behöva ta upp telefonen.

Jag ser min telefon mer som ett arbetsverktyg och assistent, och om man vet hur man ska använda en smartphone så kan man integrera nästan ett helt företags infrastruktur i ett molnbaserat system, så att jag kommer åt hela mitt företag, mina kontakter, mina bilder, mina filer, mina dokument, även om jag sitter på ett internetkafé utan mobiltelefon.

Fast det kräver ju knappast att du behöver en ny telefon var 6:e månad, speciellt inte om man köper flaggskepps telefoner som håller länge rent prestandamässigt nu förtiden. Jag hade lätt kunnat använda en Galaxy S4 som kom ut 2013, den har tillräckligt med prestanda för att kolla mejl och skicka pdf:er...

Gamla trotjänaren:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2016

Köp inte ny, finns ingen mening. Lägg pengarna på hög eller investera i aktier om du är långsiktig.

Live and let live.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av ZecretW:

Skulle aldrig köpa en telefon man inte kan byta minneskort och batteri på.

Du får köpa LG nästa gång då, för alla andra har bytt till inbyggda batterier.

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Apr 2016

Ne inte måste man ha de senaste själv sitter ja med en Nokia titanium 8910i

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

har haft min Z1 i 3 år och någon månad nu. Skärmen gick sönder när jag flyttade. försökte laga med skärm från ebay, gick sådär och kvalitén på skärmen va inte orginal. Så köper en ny Z1 på rea nu för 1500.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Dec 2009

Spräckta skärmar, batteritid och bättre kamera!

CPU I5 2500K@4,6Ghz |EVGA GTX 2070 Super 4000p Timespy 3DMark |Ram 16GB CorsAir DDR3 Vengence |Antec P182| ASUS SaberTooth Z77 | SSD Intel 320 120GB |CorsAir 650W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Anledningar till att jag byter telefon:
Antingen för att min nuvarande telefon är trasig,
eller
för att min telefon har blivit 4 år gammal.

Bytte precis ut min Lumia 920 med knasigt hörlursjack mot en OnePlus 3.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Köp inte ny, finns ingen mening. Lägg pengarna på hög eller investera i aktier om du är långsiktig.

Tråkigt om den gamla går sönder, har hört att brevduvor ska vara rätt dyra.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindesberg
Registrerad
Feb 2011

Jag lyssnade på ett bra program om onödiga köp som vi inte behöver på P1.
Varför köper vi det vi inte behöver?
Idag konsumerar svenska hushåll fyra gånger så mycket som 1984. Men är det medvetna beslut som ligger bakom våra köp eller är det andra krafter med i spelet?
(länk till programmet)
Bl.a om marknadsföring byggd på hjärnforskning.

PRIMÄR: AMD 2700X | MSI GTX 1080 Ti | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)
HTPC: i5 6500 | MSI GTX 970 | 16 GB DDR3 1600 MHz | Windows 10 Home (64-bit)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Korova Milkbar
Registrerad
Dec 2009

Jag har en iPhone 5 från maj 2013 som fungerar som önskat, förutom batteritiden. Använder man den en del under dagen, även om det enbart är textmeddelanden, så behöver man ladda den illa kvickt. Det är nog därför jag kommer att köpa en ny mobiltelefon snart.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 860 500GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ Ducky ONE G&Y PBT, MX Blue ■ Logitech G403
Philips 276E

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Körde över den med en bandvagn på en asfaltsyta, så den mår inte så bra tyvärr. Lite glappig och så. De flertalet hålen i chassit är nog inte bra för prestandan misstänker jag. Att den fortfarande funkar till 90% är imponerande i sig.

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

Måste skaffa ny då min brann upp.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2005

Då majoriteten här är tekniskt kunniga eller iallafall intresserade, undrar jag hur många av er som rootar och lägger in custom romar?

Är i min mening ett av de bästa sätten för att förlänga livet på hårdvaran.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Använder fortfarande min LG G2'a. Det finns egentligen ingenting som de senaste modellerna klarar som den inte gör. När jag väl byter så blir det troligtvis för att batteriet är uttjänt eller man råkar ha sönder den.

Ryzen R5 3600 * Patriot Viper 16GB 3400MHz CL16 * MSI B450M Mortar * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Meshify C Mini * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Byter var femte år ungefär, brukar vara förbrukat då som jag behandlar telefonerna...! Hoppas att de som byter vart annat/vart tredje i alla fall säljer telefonen sen så att den kan leva vidare.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På Warez havet!
Registrerad
Maj 2004

Hade nog inte behövt byta nu egentligen.
På min gamla Ifrån 5S så funkade inte högtalaren för ringsignaler, musik osv. Annars var jag helnöjd med den. Inte lyckats spräcka skärmen eller något.
Men efter 2 år får jag plocka ut en ny telefon på jobbet. Så tog en SE istället. Är väl skönt med lite mer minne (64GB istället för 32). Annars är det ju ingen skillnad. Hade ju lika gärna kunnat laga min 5S.

If in doubt, flat out!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Blir nog en ny lur nästa år, då är min HTC One 4 år gammal. Prestandamässigt så har jag inga problem, men man märker att batteritiden blir lite sämre. Men den största anledningen för mig är nog att kameran är buggad, efter en uppdatering för kanske 2 år sedan så blev den helt kass i allt förutom soljus oavsett inställningar, dom har inte brytt sig om att fixa det alls. Hade kameran fungerat som den skulle hade jag nog kunnat ha den i 2 år till, alltså totalt 5 år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Det blir vanligtvis en ny mobil varje år. Behöver jag en ny telefon? Nja, inte riktigt. Men det kliar alltid i fingrarna när det kommer något nytt. Jag kommer troligtvis lägga min S7 på hyllan och pröva Note 7 när den släpps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Nuvarande telefonen blir seg och instabil efter ett par år, eller så blir den stulen/borttappad. Sen så erkänner jag att jag lägger mer pengar på en ny telefon än vad som är nödvändigt, bara för att ny teknik är roligt

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]