"Inget rotfilsystem definierat" Linux installation

Permalänk
Medlem

"Inget rotfilsystem definierat" Linux installation

Har köpt en Dell Latitude 6400 med windows 7. Försöker installera Linux men den vägrar hitta varken hårddisk eller windows os. Får meddelandet " Inget rotfilsystem definierat. Korrigera det här från partitioneringsmenyn"
Har installerat flera datorer med linux förut.
Nu har jag provat olika versioner av mint samt både från DVD och USB
Vad kan vara fel? Eller vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Hittar något annat hårddisken? Syns den någonstans under startprocessen? Kan du se den i menyn där man kan välja vilken disk man vill starta från? Kan Win7 starta?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Win 7 startar fint och provade installera en annan version av win7 igår och det gick bra. När jag kör Linux via dvd:n så ser den ju hårddisken och allt är som det brukar. Men just vid installationen så fastnar jag... har jag i USB och kör installationsprogrammet via det så hittar den usb stickan och anger den som dev/sda
Såg nu att versionen av linux mint 17.3 heter efi.boot .... och jag får alternativet att starta som uefi när jag väljer boot sekvens...

Permalänk
Medlem

Går det att bifoga bilder här? hur isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rally116:

Win 7 startar fint och provade installera en annan version av win7 igår och det gick bra. När jag kör Linux via dvd:n så ser den ju hårddisken och allt är som det brukar. Men just vid installationen så fastnar jag... har jag i USB och kör installationsprogrammet via det så hittar den usb stickan och anger den som dev/sda
Såg nu att versionen av linux mint 17.3 heter efi.boot .... och jag får alternativet att starta som uefi när jag väljer boot sekvens...

Är du säker på att linux partitionen är av ext4? Och inte NTFS eller FAT32? För mig låter det som att du inte har mountat den på "root" dvs "/"

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rally116:

Går det att bifoga bilder här? hur isf?

Ladda up den nånstans tex på www.ladda-upp.se kopiera bildens adress och länka in den via länka bild knappen, om du inte ser knapparna så skriv texten och klicka på förhandsgranska så dyker det upp ikoner ovanför textrutan. den näst längst till höger är det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rally116:

Går det att bifoga bilder här? hur isf?

Tror du får ladda upp den till någon bildhostingsida och använda "länka bild" funktionen, vet inte om något annat sätt.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

Är du säker på att linux partitionen är av ext4? Och inte NTFS eller FAT32? För mig låter det som att du inte har mountat den på "root" dvs "/"

Men gör inte linxux den partitionen själv under installationen? Så har jag fått gjort förut, välja stlk på partition i början av installationen.

Permalänk
Medlem

Om du hoppar ut i consollen (alt + f2 eller ctrl + alt + f2) under installationen och kör:
parted -l
där l är ett litet L

Vad får du för resultat då?

Du kan även prova
fdisk -l
eller
parted /dev/sda print

Kompletterade med fler kommandon
Permalänk
Medlem
Skrivet av ripnils:

Om du hoppar ut i consollen (alt + f2 eller ctrl + alt + f2) under installationen och kör:
parted -l
där l är ett litet L

Vad får du för resultat då?

Du kan även prova
fdisk -l
eller
parted /dev/sda print

Vad har detta kommando för funktion? Vad ska jag kolla efter?

Permalänk
Medlem

Det listar partitionerna på hårddisken

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ripnils:

Det listar partitionerna på hårddisken

När jag kör parted står det "warning you are not superuser....." sen längre ned "..no device found"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rally116:

När jag kör parted står det "warning you are not superuser....." sen längre ned "..no device found"

körde kommandot gparted och fick " root privileges are required for running gparted"

Permalänk
Medlem

@rally116: skriv sudo före gparted.

HAr du provat att installera med UEFI BOOT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@rally116: skriv sudo före gparted.

HAr du provat att installera med UEFI BOOT?

Har provat alla möjliga alternativ. UEFI boot från sticka, från DVD linux 13 och 16 och 17.3

Permalänk
Medlem

Jag hade problem då jag skulle installera Ubuntu på en dator med Windows 8. Dett problem bestod i att det redan fanns 4 primära partitioner och Linux kan inte hantera fler. Jag löste detta genom att boota mot CD/DVD, köra Gparted och ta bort alla partitioner och skapa en ny partition. Efter detta fungerade det att installera.