Testpilot: MSI X99A Gaming Pro Carbon

Permalänk
Hedersmedlem

Testpilot: MSI X99A Gaming Pro Carbon

Ett nytt moderkort för Intels senaste värstingprocessorer dimper ned hos SweClockers testpiloter. Blom1 delar med sig av erfarenheterna från MSI X99A Gaming Pro Carbon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Bra recension! Kul att se mer från Testpiloterna

Permalänk
Medlem

Imponerande recension! Aldrig tänkt på att ljudet som är integrerade är mycket sämre, har alltid kört med såna. Kanske ska köpa mig ett mellanklass-ljudkort, något tips? Min stora fråga efter att läst är varför skulle man välja detta gentemot ett för 1500 kr?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk

Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Imponerande recension! Aldrig tänkt på att ljudet som är integrerade är mycket sämre, har alltid kört med såna. Kanske ska köpa mig ett mellanklass-ljudkort, något tips? Min stora fråga efter att läst är varför skulle man välja detta gentemot ett för 1500 kr?

Jo den integrerade ljudkretsen är som regel sämre.
Sen om du skall köpa ett externt ljudkort, är det bra att fråga hur du lyssnar?

Använder du enbart hörlurar är kanske en DAC/AMP ett bättre val för dig?
Eller ett par aktiva studiohögtalare kan vara något (?)
Annars tycker jag att Asus gör bra ljudkort i olika prisklasser för hemmaanvändaren.
Har du en förstärkare bland gömmorna och högtalare, kan du även koppla det till datorn och lyfta ljudet enormt.

Öppna en tråd i ljuddelen här på forat och du kommer att få många o bra svar.

Lycka till.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Man måste ju undra vad syftet är med förstärkta PCIE platser när man också förstärker minnena, vilket jag inte kan se fylla någon funktion över huvud taget? Känns som det är ytterligare bara en sak tillverkarna vill lägga till för att göra så det låter bättre.

Permalänk
Medlem

Ojoj, kul att se en sån genomgående recension av ett moderkort! Brukar annars vara så lätt att bara glänsa förbi det de erbjuder.

Permalänk
Medlem

Nu hade du väl inte mer än 2 stickor ram men dom sitter fel ändå

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Man måste ju undra vad syftet är med förstärkta PCIE platser när man också förstärker minnena, vilket jag inte kan se fylla någon funktion över huvud taget? Känns som det är ytterligare bara en sak tillverkarna vill lägga till för att göra så det låter bättre.

Minnesplatserna är inte förstärkta, de är sköldade mot elektromagnetiska störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Pedal:

Minnesplatserna är inte förstärkta, de är sköldade mot elektromagnetiska störningar.

Okej men är detta ens ett problem med brädor som inte har den skölden?

Permalänk

@Karazhan: Ingen aning, kanske varit ett okänt problem de nu hittat och löst.
Kanske ett nytt problem som uppstått allt eftersom allt blir mindre och snabbare.
Kanske bara ett teoretiskt problem som man löst och kan skriva som en feature.
Hur som helst är det en sköld enligt MSI, jag har ingen aning om den gör någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Okej men är detta ens ett problem med brädor som inte har den skölden?

Sitter det inte på enterprise gear så finns det nog inget behov av det på desktop heller skulle jag säga.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk

@bl0m1: Bra recension och fint skrivet! Ser fram emot ett test av Asus Rampage V Edition 10 nu också.

Permalänk
Skrivet av Mattiiss:

Imponerande recension! Aldrig tänkt på att ljudet som är integrerade är mycket sämre, har alltid kört med såna. Kanske ska köpa mig ett mellanklass-ljudkort, något tips? Min stora fråga efter att läst är varför skulle man välja detta gentemot ett för 1500 kr?

Hallåj!
Vissa moderkort har rätt bra ljudkomponenter, men annars brukar det vara smart och ge bra bang for the buck att skaffa sig en extern DAC (Digital-to-Analog Converter). En DAC är en liten dosa som du kopplar in till datorn, och sedan pluggar in dina lurar till. Dosan konverterar ljudsignalen från digitalt (i din dator) till analogt (det som spelas upp i dina lurar) utanför själva datorn och på så vis kommer man undan eventuell störning från själva datorkomponenterna. Ofta kostar en sån dosa inte mer än ett gäng hundralappar om man inte söker super-audiophile-grejer.

Kolla upp: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2399328
och: http://hifimediy.com/tiny-dac