Routern hindrar utgående mail till Bahnhof

Permalänk
Medlem

Routern hindrar utgående mail till Bahnhof

Ja, det är vad jag tror i alla fall. Både min Ubuntu-burk och min Android kör mot mailout.privat.bahnhof.se:465. Mail har fastnat och går inte att skicka sedan 22-24:e juni. Thunderbird eller postfix på Ubuntu och K9 på Android ger samma fel.
Funkar inte heller när jag försöker testa med 'openssl s_client -connect mailout.privat.bahnhof.se:465'

Routern är en Netgear R7500. Har bootat om routern och nollställt inställningar, hjälper inte.

Kopplar jag om Andoiden från WiFi till Telias nät funkar det med samma inställningar.
Kopplar jag förbi routern (WAN-kabeln på LAN-sidan) funkar allt även från Ubuntuburken.

Har fast IP (tror jag?) från Bahnhof.

Googlat i timmar, men har fastnat. Är detta rätt ställe att fråga?

Permalänk
Medlem

Låter som routern, eftersom det fungerar när du kopplar förbi den.

Netgear har alltid varit mitt hatobjekt. Skaffa en ASUS-router istället

Permalänk
Medlem

Jaha, då har jag begripit lite mer. Slutsats:

Det går inte att köra IMAP/SSL om jag samtidigt har en publik IP från Bahnhof.

Sätter man dit en ny router (prövat tre olika modeller), så fungerar IMAP/SSL alldeles utmärkt. Dock så fungerar inte det publika IP:et som jag använder för att komma åt mina filer utifrån, eftersom den nya routern har en annan MAC-adress som inte är kopplad till IP:et. Den IP-adress jag ser med whatismypip.se blir annorlunda, och går ej att pinga utifrån (network unreachable). Detta är rätt så förväntat.

Om jag sedan för att fixa går in på dhcp.bahnhof.se och registrerar min publika IP, så kommer jag åt mina filer utifrån igen. Och precis då slutar IMAP/SSL att fungera. Är det något i SSL som inte rimmar med Bahnhof publikt IP?

Skall ringa supporten, men har någon här en idé varför?

Permalänk
Medlem

Jaaa... Nu funkar det? Efter att ha avregistrerat och registrerat mig så har jag nu ett IP-nummer som här hemma hos Bahnhof i Sthlm istället för Nyköping, Vet inte om det spelar någon roll, eftersom jag sitter strax utanför Göteborg.

Och då kommer man åt både mail-servern och kan ssh:a in. Fantastiskt, utan att riktigt veta hur...

Nu vågar jag inte boota om mina maskiner...