Varför finns inte "gratis surf" abonemang längre?

Permalänk
Inaktiv

Varför finns inte "gratis surf" abonemang längre?

För några år sedan hade jag Telia med surfpott + obegränsat "snigel-internet" efter att surfen tog slut. Långsamt, men funkade för att kolla nyheter/email/etc.

Det som äter upp operatörernas bandbredd år 2016 (video streaming osv) skulle ju ändå inte fungera för klienten med snigel-långsamt internet, men åter igen, fullt dugligt för enklare surf.

Och det är detta jag saknar; jag vill inte betala för 5/10/20GB or whatever i månaden, jag vill ha ett långsamt nät till fastpris. Kan någon förklara varför detta inte finns längre (utom möjligen i speciella företagslösningar)?

Läste i en gammal tråd att ett argument vore att operatörerna tjänar mindre pengar på samtal/sms och därmed måste ha högre priser för data, jag ser dock inte hur snigel-surf skulle ha någon "negative impact" på deras business, snarare tvärtom; tror att många skulle välja ett sådant abonemang (dvs vi som inte surfar data-tungt).

Permalänk
Medlem

Jag kan genom snabb sökning på Google hitta två leverantörer som sänker din hastighet när surfpotten är slut för månaden.

Med Vimla så har du 128kbits/s
Med Halebop så har du 32kbits/s

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av grvn:

Jag kan genom snabb sökning på Google hitta två leverantörer som sänker din hastighet när surfpotten är slut för månaden.

Med Vimla så har du 128kbits/s
Med Halebop så har du 32kbits/s

128kbit/s är ändå "helt ok", om man tänker tillbaka ~14-15 år så var det dubbla ISDN -linor!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av grvn:

Jag kan genom snabb sökning på Google hitta två leverantörer som sänker din hastighet när surfpotten är slut för månaden.

Med Vimla så har du 128kbits/s
Med Halebop så har du 32kbits/s

Så du kan använda surf hur mycket som helst egentligen, bara att hastigheten tynar bort? Så det finns helt fria abonnemang med andra ord. Trodde de bara slutade fungera.

Jag har ett abonnemang från Telenor med allting helt fritt, även 4G surf. Spelar ingen roll om jag använder 50000Tb eller 1Kb. Kostar 300kr månaden. Tror inte riktigt jag insåg hur bra det var när jag tog det för många år sedan. ^_^

Telenor kommer gång på gång med små hintar i form av SMS och annan reklam, om att jag enkelt kan byta abonnemang till något som passar mig "bättre". Nej du, jag må va dum men inte riktigt så dum.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Så du kan använda surf hur mycket som helst egentligen, bara att hastigheten tynar bort? Så det finns helt fria abonnemang med andra ord. Trodde de bara slutade fungera.

Jag har ett abonnemang från Telenor med allting helt fritt, även 4G surf. Spelar ingen roll om jag använder 50000Tb eller 1Kb. Kostar 300kr månaden. Tror inte riktigt jag insåg hur bra det var när jag tog det för många år sedan. ^_^

Telenor kommer gång på gång med små hintar i form av SMS och annan reklam, om att jag enkelt kan byta abonnemang till något som passar mig "bättre". Nej du, jag må va dum men inte riktigt så dum.

Har också sånt abbonemang, 4g och obegränsat med data. Riktigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Har också sånt abbonemang, 4g och obegränsat med data. Riktigt nice.

Its the shit. Min polare som sålde det till mig säger idag att folk betalar stora pengar för att enbart ta över ett sånt abonnemang. Förstår varför

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Hade ett sånt abonnemang hos universal ett tag. Slö men obegränsad surf. Det var verkligen inte bra. Det blev lite väl segt för min smak. Vet inte om dom har kvar det nu men kolla universal.se

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Det kostar mer idag eftersom dataanvändningen gått upp och det är trångt på 4g näten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Rekordmedlem

Net1 har kanske nått som passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Its the shit. Min polare som sålde det till mig säger idag att folk betalar stora pengar för att enbart ta över ett sånt abonnemang. Förstår varför

Jag fick det för mitt gamla abonnemang skulle försvinna så Telenor erbjöd de jag har nu vilket kostar lite mer så gick in på butik o så kolla vi hur mycket jag surfa för, ca 12 gb i månaden vilket om jag skulle ha deras normala abonnemang skulle vara ännu dyrare och då begränsat.

Så mitt nya var mestadels win win.